Marktonderzoek doen voor Qatar

Laatst gecontroleerd op:
26 mei 2025
Gepubliceerd op:
22 mei 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in Qatar. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Qatarese markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Qatarese consument. 

Neem contact op voor advies

Marktonderzoek: zo begint u

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in Qatar.

Er bestaan ook verschillende openbare databanken waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.

De Qatarese consument

Als u uw product of dienst in Qatar wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Qatarese consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.

Taal: pas aan en bouw vertrouwen op

Arabisch is de officiële taal in het land. Daarnaast spreekt men vaak ook Engels.

Als u uitbreidt naar Qatar kan het nuttig zijn om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te passen naar het Arabisch en/of Engels. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen. Pas uw communicatie en strategie in Qatar daarom altijd aan. 

Consumentenvoorkeuren: luxe en hoogwaardige producten

De Qatarese consument is gemiddeld zeer welvarend, jong en hoogopgeleid. De bevolking bestaat voor een groot deel uit buitenlandse arbeidskrachten. Qatarese consumenten hebben een sterke voorkeur voor (buitenlandse) luxemerken en hoogwaardige producten. 

Qatarese consumenten kopen hun producten via diverse kanalen, waarbij zowel traditionele winkels als online platforms een belangrijke rol spelen. De belangrijkste redenen voor online winkelen in Qatar zijn betere prijzen, gebruiksgemak en beschikbaarheid van producten die niet lokaal verkrijgbaar zijn.

Qatar kent een groeiende markt voor fysieke winkels, met name in de detailhandel en kledingsector. Het aanbod van winkelruimte in Qatar groeit en laat de stijgende vraag zien naar fysieke winkelervaringen.

Marketing

Om uw product of dienst effectief in Qatar te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken. 

In Qatar wordt veel geadverteerd via digitale kanalen, vooral op zoekmachine-advertenties en sociale media. Andere belangrijke advertentiekanalen in Qatar zijn direct messaging, bijvoorbeeld via e-mail en sms. Adverteerders richten zich steeds meer op gepersonaliseerde content om de welvarende en diverse bevolking van Qatar te bereiken.

Houd in uw reclame- en promotie-uitingen rekening met het feit dat Qatar een islamitisch land is. De uitingen moeten voldoen aan morele en religieuze standaarden.

Cultuurverschillen

Vertrouwen opbouwen en zo goede persoonlijke relaties creëren is belangrijk in Qatar. Verder spelen eer en reputatie een belangrijke rol. Prijs en complimenteer uw zakenpartner. Breng een Qatarees niet in verlegenheid. Vermijd gespreksonderwerpen zoals politiek, religie en seks. 

Daarnaast is het goed om rekening te houden met kledingvoorschriften. De kleding in de Qatarese zakenwereld is formeel.

Lees ons artikel over de zakencultuur in Qatar.

Product- en verpakkingseisen

Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Qatar. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Qatarese eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.

Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in Qatar.

Betalen en factureren

De officiële munteenheid in Qatar is de Qatarese rial (QAR). De Qatarese rial is sinds 1980 gekoppeld aan de US dollar.

Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken. 

Lees op de website van evofenedex hoe de letter of credit in de praktijk werkt. 

Of lees onze 5 tips voor internationale betalingen

Hoe voorkom ik betalingsrisico's?

Tijdens het zakendoen zijn er verschillende betalingsrisico's. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in. 

Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:

Islamitisch bankieren

De islamitische banken hebben ongeveer een marktaandeel van ongeveer 25% in Qatar. Met islamitisch bankieren worden financiële producten bedoeld die halal zijn. Het gaat dus om financiële producten die zijn afgestemd op mensen met het islamitische geloof. Deze moeten aan de volgende eisen voldoen:

  • Het product mag niet afhankelijk zijn van speculatie.
  • De bank mag geen zaken doen met onethische bedrijven. Hieronder worden bedrijven bedoeld die te maken hebben met bijvoorbeeld seks, alcohol en wapens.
  • Sparen of lenen tegen rente is niet toegestaan.

Hoe Qatarese consumenten betalen: digitale methoden

Digitaal betalen is in Qatar bijna overal standaard. Dit kan bijvoorbeeld met een debetkaart of creditcard. Op veel plekken kan ook contactloos betaald worden met een smartwatch of een mobiele telefoon. Qatarezen gebruiken hiervoor ook vaak digitale portemonnees.

Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.

Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.

De Nederlandse ambassade in Doha en de LVVN-raad voor de Golfstaten kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Qatar en bekijk de contactgegevens.

Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Qatar op de agenda staan. 

Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.

Meer bronnen

  • Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Qatar, maar ook over de export en import van goederen specifiek. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
  • Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Qatarese economie.
  • De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Qatar.
  • Op internationaalondernemen.nl vindt u soms nuttige informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in Qatar. Ook plaatsen andere organisaties hier interessante marktrapporten.

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?