Marktonderzoek doen voor de Verenigde Arabische Emiraten
U bent van plan om zaken te gaan doen in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de markt, de zakelijke (betaal)gewoonten en de consument in de VAE.
Marktonderzoek: zo begint u
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in de VAE.
Er bestaan ook verschillende openbare databanken waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.
Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daar subsidie voor krijgen.
De Emiratische consument
Als u uw product of dienst in de VAE wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Emiratische consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.
Taal: ga voor een tweetalige aanpak
Arabisch is de officieel gesproken taal van de Verenigde Arabische Emiraten. Maar omdat de VAE een grote expat-gemeenschap heeft, wordt ook het Engels veel gebruikt. Zowel in het bedrijfsleven als in het dagelijks leven.
Het is slim om uw communicatie en strategie daarop aan te passen. Om een brede doelgroep te bereiken, inclusief de lokale Arabischsprekende bevolking, kan het nuttig zijn om uw marketingmateriaal en klantenservice tweetalig aan te bieden.
Consumentenvoorkeuren: malls en e-commerce
In de VAE kunt u uw product via verschillende kanalen verkopen. De detailhandel heeft een grote rol in de economische groei van heel de VAE. De afgelopen 10 jaar speelde het een sleutelrol in de ontwikkeling van Dubai. Vooral het luxesegment zit in de lift. Ook weet de bevolking goed zijn weg in de wereld van e-commerce.
Kleine winkels zijn vaker te vinden in minder grote steden en op het platteland. Daar bieden verkopers meestal betaalbare merken of merkloze producten aan. Net als in Saoedi-Arabië zijn grote shopping malls erg populair in de VAE. U vindt ze in de grote steden. De Dubai Mall Emaa en Abu Dhabi Mall zijn voorbeelden van grote malls. Dubai Mall Emaa is de grootste mall in de wereld. In deze centra zijn veel luxemerken en winkels te vinden. Vooral in de hete zomermaanden zijn de malls met airconditioning populaire plekken om heen te gaan.
Snelle groei van e-commerce
Onlineshoppen is heel populair en de verwachtingen van consumenten zijn hoog: ongeveer de helft van de onlineshoppers verwacht dat zijn of haar bestelling binnen 2 uur arriveert. De coronapandemie heeft onlinewinkelen nog meer aangemoedigd. Volgens de Wereldbank gebruikt 100% van de bevolking het internet. Ook de groei van sociale media heeft de opkomst van e-commerce in het land verder gestimuleerd. De verwachting is dat e-commerce in de VAE de komende jaren flink verder groeit.
Marketing
In de VAE wordt veel geld uitgegeven aan advertenties. Marketing in de VAE is erg digitaal gericht. De drukste verkoopperiode van het jaar is de week na Ramadan. Promotie die hiermee te maken heeft, wordt positief ontvangen.
Om in de VAE op publieke plekken te kunnen adverteren heeft u een Advertising Permit nodig. Denk bijvoorbeeld aan billboards en banners op gebouwen. Lees hier meer over op de overheidssite van Dubai.
Digitale promotie: op een na grootste in de MENA-regio
Denk bij digitale marketing in de VAE vooral aan marketing via smartphones. Het percentage smartphonegebruikers is een van de hoogste wereldwijd. In de MENA-regio (Midden-Oosten en Noord-Afrika) geeft de VAE, op Saoedi-Arabië na, het meeste uit aan online reclame.
Het overgrote deel van de bevolking is actief op sociale media. De inwoners van de VAE delen veel online. Mobiele advertenties en vooral advertenties op social media worden daarom veel gebruikt. Ook banner advertising is goed ontwikkeld en wordt veel ingezet. Sociale media en videoportals zoals YouTube zijn de belangrijkste platforms voor digitale advertenties.
Ook influencermarketing wordt steeds belangrijker. Daarbij is Instagram het belangrijkste platform, gevolgd door TikTok en YouTube.
Populaire websites in de Verenigde Arabische Emiraten zijn niet veel anders dan de populaire websites bij ons. Denk aan Google, Youtube, Facebook en Instagram. Populaire webshops in de VAE zijn Amazon, namshi.com, noon.com, apple.com en sharafdg.com. Op de website dubizzle.com worden ook veel advertenties geplaatst.
Een paar Indiase websites hebben ook hoge bezoekcijfers: Manoramaonline.com en Mathrubhumi.com. Dat heeft te maken met Indiërs die in de Verenigde Arabische Emiraten wonen.
Islamitisch land met strenge eisen aan reclame
Houd in uw reclame- en promotie-uitingen rekening met het feit dat de VAE een islamitisch land is. De overheid houdt toezicht op alle radio- en televisie-uitzendingen, en toetst of deze voldoen aan de morele en religieuze standaarden.
De overheid van de VAE heeft een handig Engelstalig overzicht met richtlijnen voor adverteren en marketing in Dubai (pdf).
Cultuurverschillen
Om succesvol zaken te doen in de Verenigde Arabische Emiraten, is het belangrijk om rekening te houden met cultuurverschillen. In de VAE en in veel andere landen in het Midden-Oosten is het erg belangrijk om bij het zakendoen een persoonlijke relatie en vertrouwensband op te bouwen. Lees meer over de zakencultuur en belangrijkste do's en don'ts in de VAE.
Interview met onze experts VAE: beleefdheden zijn belangrijk
"Spreek je met mensen uit de Arabische cultuur, dan moet je veel tussen de regels door lezen. In Nederland zijn we veel directer. Dat kan het erg lastig maken om een ander te begrijpen of een andere situatie goed te interpreteren."
Product- en verpakkingseisen
Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar de VAE. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Bij de export van producten naar de VAE heeft u bijvoorbeeld vaak een halalcertificaat nodig. Het productieproces en alle materialen die tijdens transport en opslag in aanraking komen met deze producten, moeten voldoen aan de vereisten van de islamitische wet. Voldoen uw producten niet aan de eisen van de VAE? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.
Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in de VAE
Betalen en factureren
De munteenheid van de VAE is de Verenigde Arabische Emiraten dirham (AED). De dirham is ook de officiële valuta voor buitenlandse handel en andere internationale transacties.
Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken.
- Lees op de website van evofenedex hoe de letter of credit in de praktijk werkt.
- Of lees onze 5 tips voor internationale betalingen.
Hoe voorkom ik betalingsrisico's?
Tijdens het zakendoen zijn er verschillende betalingsrisico's. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in.
Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:
Islamitisch bankieren
De Verenigde Arabische Emiraten zijn islamitisch. Mogelijk krijgt u dus te maken met halal bankieren. Met islamitisch bankieren worden financiële producten bedoeld die halal zijn. Het gaat dan om financiële producten die zijn afgestemd op mensen met het islamitische geloof. Deze moeten aan de volgende eisen voldoen:
- Het product mag niet afhankelijk zijn van speculatie.
- De bank mag geen zaken doen met onethische bedrijven. Hieronder worden bedrijven bedoeld die te maken hebben met bijvoorbeeld seks, alcohol en wapens.
- Sparen of lenen tegen rente is niet toegestaan.
Hoe consumenten in de VAE betalen: cash verdwijnt
De betaalmethoden van consumenten en bedrijven in de VAE zijn de laatste jaren flink veranderd, met een duidelijke voorkeur voor digitale betalingen. Kaartbetalingen zijn het populairst, goed voor 52% van de online betalingen in 2024. E-wallets staan op de tweede plaats, goed voor 24% van de online betalingen. Ook de Buy-now-pay-later (BNPL) diensten worden steeds populairder, met apps zoals Tabby en Tamara die veel actieve gebruikers hebben.
De VAE wil tegen 2030 volledig cashless zijn. Contactloze betalingen worden steeds meer gebruikt vanwege het gemak en de hygiëne. De overheid ondersteunt actief de groei van digitale betalingen. Ze wil zo de VAE positioneren als een belangrijk centrum voor online handel in de regio.
Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.
Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.
De Nederlandse ambassade in Abu Dhabi en het consulaat in Dubai kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in de VAE en bekijk de contactgegevens.
Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor de VAE op de agenda staan.
Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.
Meer bronnen
- De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van de VAE.
- Het ministerie van Economie van de VAE publiceert economische jaarrapporten.
- Het Dubai Statistics Center heeft statistische informatie over het emiraat Dubai.
- Op internationaalondernemen.nl vindt u soms nuttige informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in de VAE. Ook plaatsen andere organisaties hier interessante marktrapporten.
Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken