Veelgestelde vragen over invoerrechten en de handel met de VS
Wij krijgen veel vragen van ondernemers over de gevolgen van de verhoogde invoerrechten in de handel met de VS. Bekijk hieronder de antwoorden op deze veelgestelde vragen.
De Verenigde Staten hebben onder president Trump hogere invoerrechten ingevoerd. Een invoerrecht (ook wel importheffing) is de belasting die aan de grens van een bepaald land betaald moet worden, om een product te mogen invoeren.
De nieuwe invoerrechten maken zakendoen met de VS minder eenvoudig. Nederlandse bedrijven moeten nu meer zaken in orde maken. Denk aan documenten over de oorsprong van een product of waardebepalingen.
Lees hieronder de meest voorkomende vragen en antwoorden over dit onderwerp.
Hoogte van de invoerrechten
Voor het grootste deel van de producten uit de EU is afgesproken dat er een minimaal basistarief geldt van 15%.
De EU en de VS hebben op 27 juli een mondelinge overeenkomst gesloten over importheffingen en handel. Uitkomst van de overeenkomst is dat de VS vanaf 7 augustus 15% invoerrechten heft op het grootste deel van de Europese export naar de VS.
Bekijk onze pagina met de stand van zaken van de invoerrechten in de VS voor meer informatie over alle soorten tarieven voor EU-ondernemers. Bekijk op deze pagina ook de tijdlijn met een overzicht van de tarieven.
Diverse details over de invoerrechten worden nog verder uitgewerkt.
Exporteert u goederen naar de VS? Dan kunnen de hogere invoerrechten voor uw goederen gelden. Maar alleen als uw product valt onder de hiervoor vastgestelde groepen. Check daarom of de verhoogde invoerrechten gelden voor uw productgroep.
Deze check kunt u doen via de database van de EU, Access2Markets. Daar kunt u per goederencode (ook wel de HS-code) zien welke invoerrechten er voor uw producten gelden. Access2Markets houdt rekening met de nieuwe Amerikaanse tariefinformatie.
Bent u nog niet bekend met Access2Markets? Bekijk ons stappenplan voor meer tips en tricks over hoe u deze hele handige database kunt gebruiken.
U kunt de goederencodes ook vinden op de Amerikaanse website: Harmonized Tariff Schedule (HTS). Houd er rekening mee dat deze HTS-code vaak de code is die de Amerikaanse importeur gebruikt.
Access2Markets gaat uit van HS-codes, die bestaan uit 6 cijfers. De HS-codes zijn wereldwijd gelijk.
De EU gebruikt goederencodes met 8 cijfers voor producten die ondernemers uitvoeren naar landen buiten de EU. Dit is dan de HS-code van het product, aangevuld met 2 cijfers. Die wordt ook de Europese GN-code ('Gecombineerde Nomenclatuur') genoemd.
De Amerikaanse goederencodes zijn HTS-codes, Harmonized Tariff Schedule, en bestaan uit 10 cijfers.
Zowel de GN-code als de HTS-codes zijn gebaseerd op het internationaal geharmoniseerde systeem (HS). Het verschil zit in het aantal cijfers en de specifieke landeninformatie.
De HTS-code wordt in de VS gebruikt om de douanerechten te berekenen op ingevoerde goederen. Houd er dus rekening mee dat dit vaak de code is waar de Amerikaanse importeur mee te maken heeft. Een verkeerde code kan leiden tot boetes, vertragingen of zelfs de inname van goederen.
Normaal gesproken is dit de verantwoordelijkheid van de Amerikaanse afnemer en of de douane-expediteur die namens de afnemer de goederen importeert. Wilt u hier meer over weten? Logistieke experts kunnen u hierbij helpen.
Oorsprong van producten
Houd er rekening mee dat het land van oorsprong (dus niet het land van export) de hoogte van het importtarief bepaalt.
Is de oorsprong van een product bijvoorbeeld Vietnam? Dan geldt de hoogte van het invoertarief dat door de VS voor Vietnam is vastgesteld.
Tot 7 augustus gold het basistarief van 10%, bovenop de standaard invoerrechten, voor alle landen volgens het Most Favoured Nation-principe (MFN).
Vanaf 7 augustus stapt de VS van dit principe af door landspecifieke tarieven in te voeren. De landspecifieke tarieven vindt u in het decreet op de website van het Witte Huis.
Meer weten? U vindt meer informatie bij branchevereniging evofenedex.
Het land van oorsprong is in principe het land waar uw producten hun oorsprong hebben, dus waar ze gemaakt, geoogst, gewonnen of geboren zijn. Het land van oorsprong hangt wel af van diverse factoren.
Zelf beoordelen van de oorsprongsregels kan via de ROSA-tool van de Europese Commissie. Als u zeker wilt zijn, schakel dan een expert in.
Heeft u hier vragen over? Wij denken graag met u mee. Neem dan contact met ons op.
Betalen van invoerrechten
Als u goederen exporteert of importeert, maakt u afspraken over het vervoer met uw buitenlandse zakenpartner. De gekozen Incoterm bepaalt de verplichtingen en verantwoordelijkheden voor verkoper (exporteur) en koper (importeur) – en dus ook wie de invoerrechten bij import in de VS betaalt.
Normaal gesproken betaalt het bedrijf dat de goederen importeert de invoerrechten. De Amerikaanse importeur betaalt dus de invoerrechten die door de VS worden opgelegd.
Dat is anders als u de Incoterm DDP (Delivery Duty Paid) heeft afgesproken met uw zakenpartner. Lees hier meer over op de website van KVK.
Ook bij pakketjes die niet meer onder de de-minimisregeling vallen, moet de verzender het tarief betalen.
Meer weten? Bekijk de Q&A op de website van de Europese Unie, bij de vraag: 'Who pays for the new tariffs? Is it European or American companies?'
Als u goederen exporteert of importeert, maakt u afspraken over het vervoer met uw buitenlandse zakenpartner.
Ondernemers spreken daarbij meestal Incoterms af. De gekozen Incoterm bepaalt de verplichtingen en verantwoordelijkheden voor verkoper (exporteur) en koper (importeur) - en dus ook wie de invoerrechten bij import in de VS betaalt.
Lees over Incoterms op de website van KVK.
Producten, productgroepen en uitzonderingen
Er geldt een uitzondering op de nieuwe invoerrechten voor onder meer: sommige strategische mineralen, farmaceutische producten, koper, houtproducten, energie en energieproducten en bepaalde elektronische goederen.
Op de lijst met uitgezonderde producten (pdf) en het memorandum over de uitzonderingen controleert u of uw product onder de uitzonderingen valt.
Voor de juiste tariefbepaling is het van belang dat exporteurs aanvullende informatie aanleveren. Ondernemers moeten onder andere:
- het land van smelten en het land van gieten van het metaal opgeven;
- het gewicht en de waarde van het metaalgehalte – afzonderlijk voor staal en aluminium – noteren.
Als deze informatie ontbreekt, kan de Amerikaanse douane de volledige waarde van het product belasten met het aanvullende tarief. Latere correctie is mogelijk via een Post Summary Correction (PSC).
De oorspronkelijke factuur vormt de belangrijkste basis voor de waardebepaling. Het bedrag is exclusief kosten voor transport, verzekering en aanverwante diensten die verband houden met de internationale verzending.
De 'sectorale heffing' voor staal en aluminium heet ook wel de 'section 232-maatregel'.
Meer weten?
De VS heeft aangegeven dat het de huidige tarieven op auto's en auto-onderdelen vervangt door het tariefplafond van 15%.
Meer weten? Bekijk de Q&A op de website van de Europese Unie, bij de vraag 'Will the ceiling also apply to cars and car parts that currently face a tariff up to 27.5%?'
Andere onderwerpen
De verhoogde invoerrechten gelden niet voor diensten. Exporteert u alleen diensten, bijvoorbeeld als consultant? Of levert u naast producten ook software mee? Dan heeft u geen last van hogere invoerrechten. De verhoogde invoerrechten gelden alleen voor producten.
Documenten moeten bij binnenkomst voldoen aan de voorwaarden van de Amerikaanse douane. De Amerikaanse importeur van uw goederen en zijn of haar douane-expediteur zijn hiervoor verantwoordelijk.
Heeft u hier vragen over? Neem dan contact op met uw importeur of agent. Zij kunnen dit voor u navragen bij de Amerikaanse douane.
Heeft u als ondernemer technische vragen over de Amerikaanse invoerrechten? Dan kunt u deze mailen naar de Amerikaanse douane via traderemedy@cbp.dhs.gov.
De datum waarop uw product is verscheept, is hierbij van belang. Zijn de goederen verscheept en ingeladen voor 7 augustus, 12:00 uur EDT (Eastern Daylight Time), en kwamen ze aan voor 5 oktober? Dan vallen ze niet onder de nieuwe invoerrechten van 15%. Voor deze 'goederen in transit' geldt nog het oude tarief van 10%.
Hulp van RVO en het buitenlandnetwerk
Mogelijk moet u door de hogere invoerrechten uw bedrijfsvoering aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van uw toeleveringsketen of bedrijfsplan, vestigen in de VS, of oriënteren op andere markten.
RVO heeft diverse regelingen voor internationale ondernemers. Denk bijvoorbeeld aan de subsidie Support International Business, met name de Exporttraining en Coaching. Maar er zijn diverse andere regelingen die voor u handig kunnen zijn.
Neem contact met ons op, dan kijken we graag samen met u naar mogelijke hulp voor uw situatie.
Adviseurs van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) luisteren graag naar uw vragen.
Zij helpen u graag met gratis zakelijk advies. Het maakt niet uit of u een startende exporteur bent, of dat u al ervaring over de grens heeft opgedaan.
De RVO-adviseurs beschikken ook over een groot buitenlandnetwerk om specifieke vragen verder uit te zetten.
Neem contact met ons op, wij denken graag met u mee!
Meer weten over de context van het VS-beleid? Lees meer bij:
Vragen over invoerrechten en export naar de VS?
Wij denken graag met u mee
- Ministerie van Buitenlandse Zaken