Marktonderzoek doen voor Vietnam

Laatst gecontroleerd op:
17 september 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in Vietnam. Maar hoe bereikt u uw klant? Wat zijn de meest voorkomende betalingsgewoonten? En hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Vietnamese markt.  

Neem contact op voor advies

Marktonderzoek: zo begint u

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier vindt u informatie over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Wij bieden ook informatie per sector. Daarnaast bieden wij marktstudies die dieper ingaan op specifieke sectoren in een land. Bekijk het overzicht met marktstudies over Vietnam.

Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Spreek ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk bij voorkeur samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren een onderzoek uitvoeren – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken hoe uw product daar werkt. Met de DHI-subsidieregeling kunt u hiervoor subsidie krijgen.

De Vietnamese consument

Als u uw product of dienst in Vietnam wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Vietnamese consument. Het is verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.

Taal: Engels is de handelstaal

De officiële taal van Vietnam is het Vietnamees. De internationale handelstaal is Engels. Het wordt fijn gevonden als u een paar woorden Vietnamees kent. Veel Vietnamezen zijn bekend met de Engelse taal, en soms ook met de Franse taal. Ze hechten veel belang aan onderwijs en taalvaardigheid. De geletterdheid onder volwassenen in Vietnam is hoog (bijna 97% van de bevolking in 2024). 

Consumentenvoorkeuren: groeiende middenklasse

De Vietnamese middenklasse groeit en steeds meer inwoners trekken naar de stad. Het gemiddelde inkomen stijgt en er is steeds meer vraag naar producten van goede kwaliteit (bijvoorbeeld op het gebied van eten en drinken.) Vietnam heeft een jonge en merkbewuste bevolking.

Vietnamezen zijn prijsbewust en ze waarderen scherpe prijzen. Ook winkelen Vietnamezen steeds vaker online. Bij de hogere middenklasse en de hogere klasse zijn luxegoederen, kleding en schoenen populair. Vietnamezen uit deze klassen kopen die producten vooral in winkelcentra.

Marketing

De marketingwereld in Vietnam maakt een snelle groei en digitale transformatie door. Voor 2025 worden de totale advertentie-uitgaven in Vietnam geschat op $ 2,94 miljard. Daarvan wordt het grootste deel besteed aan tv- en videoreclames ($ 1,28 miljard).

Social media zijn belangrijk

Voor Vietnamezen tussen de 15 en 40 jaar (het grootste deel van de bevolking) zijn sociale media een belangrijke aanvulling op televisie. Meer dan 80% van de Vietnamezen is te vinden op social media. Facebook, TikTok, YouTube en Zalo zijn de populairste apps. Veel bedrijven richten hun marketing daarom op social media.

Cultuurverschillen

Om succesvol zaken te doen in Vietnam, is het belangrijk dat u rekening houdt met de cultuurverschillen. Vietnamese bedrijven kunnen kiezen uit veel internationale zakenpartners. Als u de cultuur begrijpt en daarop inspeelt, kan dat u helpen op de Vietnamese markt.

De Vietnamese zakencultuur wordt onder meer gekenmerkt door het opbouwen en onderhouden van relaties, een vaak indirecte manier van communiceren en sterke hiërarchische verhoudingen. 

Meer weten? Lees ons artikel over de zakencultuur van Vietnam

Product- en verpakkingseisen

Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Vietnam. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Vietnamese eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.

Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in Vietnam.

Betalingsgewoonten

De officiële Vietnamese valuta is de dong (VND). Er bestaan bankbriefjes van 500 tot 500.000 VND.

Ook in Vietnam komen steeds meer digitale betalingen en cashloze transacties voor. Steeds meer Vietnamezen kopen online en digitaal betalen wordt steeds meer toegankelijk. In 2025 zijn bankoverschrijvingen de populairste betaalmethode voor online aankopen, op de voet gevolgd door rembours en kaartbetalingen.

Ondanks de groei van digitale betalingen blijft contant geld een belangrijke betaalmethode, vooral voor aankopen in winkels. Maar het gebruik ervan neemt snel af: het aantal betalingen aan de kassa is gedaald van 86% in 2017 naar 35% in 2024.

Atradius geeft in de Payment Practices Barometer meer informatie over zakelijke betalingsgewoonten in Azië.

Meer weten? Lees ook ons artikel met tips voor internationale betalingen

Hoe voorkom ik betalingsrisico's?

Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken.

Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:

Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Bent u op zoek naar een agent, distributeur, producent of leverancier? Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Bovendien kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past.

RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Deelnemen is een goede manier om contacten te leggen. Benieuwd wat er binnenkort op de agenda staat voor Vietnam? Bekijk onze evenementenkalender.

De Nederlandse ambassade in Jakarta kan u voorstellen aan de juiste contacten. Ze organiseren regelmatig evenementen, waar u geschikte partners kunt ontmoeten. Bekijk meer informatie en de contactgegevens van de Nederlands ambassade in Vietnam.

Meer weten over hoe u het beste een zakenpartner in het buitenland vindt? Lees ons artikel met tips.

Ook interessant voor u

Ons buitenlandnetwerk biedt informatie over actualiteiten, evenementen en kansrijke sectoren in Vietnam. Bekijk hiervoor de volgende websites:

Hulp nodig? Wij staan voor u klaar

U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Heeft u vragen over lokale wetten en regels, hoe u het beste uw marktentree kunt maken of waar kansen liggen? Onze adviseurs staan klaar om al uw vragen te beantwoorden.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?