Marketing in Zuid-Afrika

Gepubliceerd op:
6 juni 2013
Laatst gecontroleerd op:
8 juli 2021

De Zuid-Afrikaanse cultuur is vrij westers georiënteerd. En de opkomende middenklasse kan een interessante doelgroep zijn voor Nederlandse ondernemers. Dat neemt niet weg dat kennis van zaken erg belangrijk is om de Zuid-Afrikaanse markt te betreden.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Hoe bereikt u de Zuid-Afrikaanse consument? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips.

Producten verkopen in Zuid-Afrika: wat zijn de trends?

De toename van de consumptie-uitgaven is iets minder dan in de andere grote Afrikaanse economieën. Merkproducten doen het over het algemeen goed.

Merkbewuste consumenten

Zuid-Afrikaanse consumenten zijn over het algemeen merkbewust en merktrouw. Een goed persoonlijk voorkomen is erg belangrijk. Dit geldt zeker voor de (opkomende) middenklasse. De aftersalesservice speelt een belangrijke rol bij de Zuid-Afrikaanse consument. Dit geldt vooral voor technische diensten en bij het leveren van aparte onderdelen. De Zuid-Afrikaanse consument houdt ervan om goed geïnformeerd te zijn. Waar voor je geld krijgen, is de belangrijke overweging om tot aanschaf over te gaan.

Welke verkoopkanalen kunt u inzetten voor uw product?

In Zuid-Afrika kunt u uw product via verschillende kanalen verkopen. E-commerce wint aan belang, in het bijzonder bij de oudere consumenten. Een effectieve manier om een product op de Zuid-Afrikaanse markt te lanceren is de vakbeurs. Freebies (gratis monsters, geschenkjes) zijn altijd populair.

Webwinkels steeds populairder

Het zoeken naar aanbiedingen maakt webwinkels steeds populairder. Van de kopers in Zuid-Afrika gebruiken de meesten een creditcard als betaalmiddel. Vooral ouderen maken er gebruik van. De leeftijdscategorie 60+ is verantwoordelijk voor een kwart van alle online aankopen.

Warenhuizen en specialistische winkels

Zuid-Afrikanen kopen veel bij warenhuizen en supermarkten. De populairste producten zijn textiel en kleding; eten, drinken en tabak; medische artikelen en cosmetica; metalen, verf en glas en meubels. De meeste fysieke winkels hebben tegenwoordig ook een webwinkel.

Marketing: verover de Zuid-Afrikaanse markt

De Zuid-Afrikaanse advertentiemarkt werd lange tijd gekenmerkt door traditionele advertentiekanalen. Intussen is de omzet van online adverteren groter dan voor tv-advertenties.

Denk aan de cultuurverschillen

Een succesvolle marketingstrategie in Nederland is niet zomaar om te zetten naar Zuid-Afrika. Er zijn verschillen in cultuur en voorkeuren. Kijk hiervoor op onze pagina Do's-and-don'ts.

Digitale reclame: search advertising ontwikkelt zich snel

Internet is het meest populaire medium in Zuid-Afrika. Gemiddeld zit een Zuid-Afrikaan per dag 8 uur achter internet, waarvan bijna 3 uur op gaat aan social media. Adverteren via het internet groeit ook snel. Vooral aan search advertising wordt veel uitgegeven. Ook social media blijkt een effectieve manier van adverteren. Internetadvertenties bereiken vooral mensen in de stedelijke gebieden.

Denk bij uw online marketing ook aan de populariteit van de mobiele telefoon. Zuid-Afrika heeft 98 miljoen mobiele abonnementen. Dat is 170% van de bevolking (Nederland zit rond de 120%). Met dat percentage staat Zuid-Afrika in de top 10 wereldwijd.

Tv-reclame: populair maar duur

Televisie is en blijft een populair medium in Zuid-Afrika. Deze reclamemarkt is al jaren stabiel en neemt na een paar jaar van kleine afname, weer een beetje toe. Twee derde van de bevolking heeft televisie. Het is ook het duurste medium om mee te adverteren. Het bereik van radio’s is groter: 76% van de bevolking luistert radio.

Verder zijn billboards, tijdschriften en dagbladen grote reclamemarkten. Een overzicht van alle Zuid-Afrikaanse dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Hoe kan RVO u helpen?

Heeft u specifieke vragen over marketing in Zuid-Afrika? Of loopt u rond met andere vragen rondom uw exportplannen? RVO is er om u als internationale ondernemer te helpen.

Denk aan de cultuurverschillen

Een succesvolle marketingstrategie in Nederland is niet zomaar om te zetten naar Zuid-Afrika. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Kijk hiervoor op onze pagina Do's-and-don'ts.

Wilt u meer weten over producten verkopen en marketing in Zuid-Afrika? Neem dan contact op met één van onze adviseurs.

Meer weten?

Kijk naar de volgende bronnen voor meer informatie:

  • Kijk bij branche-organisatie Association for Communication and Advertising voor advies over reclame-uitingen.
  • Lees de guidelines van de Advertising Regulatory Board om te weten wat de regels zijn in Zuid-Afrikaanse reclame.
  • Een goed marketingplan kan u helpen om succesvol zaken te doen in Zuid-Afrika. Ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

De data van bovenstaande teksten komt van Statista.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?