Marktonderzoek doen voor Zuid-Afrika
U bent van plan om zaken te gaan doen in Zuid-Afrika. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Zuid-Afrikaanse markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Zuid-Afrikaanse consument.
Partnerschapsakkoord SADC
De EU heeft sinds 2016 een partnerschapsakkoord met landen van de Southern African Development Community (Botswana, Lesotho, Mozambique, Namibië, Zuid-Afrika en eSwatini). Daarin staan afspraken over afschaffing of verlaging van Europese invoerrechten op tal van producten en tariefverlagingen voor een grote groep Europese producten. Lees hoe u kunt gebruikmaken van de voordelen van dit akkoord.
Marktonderzoek: zo begint u
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij informatie per sector en marktstudies over specifieke sectoren in Zuid-Afrika.
Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.
Spreek ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk bij voorkeur samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren een onderzoek uitvoeren – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken hoe uw product daar werkt. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.
De Zuid-Afrikaanse consument
Als u uw product of dienst in Zuid-Afrika wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Zuid-Afrikaanse consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.
Taal: Engels voor zakelijke communicatie
Zuid-Afrika kent meerdere officiële talen, zoals IsiZulu (Zoeloe) en Afrikaans. In het bedrijfsleven wordt vooral Engels gesproken.
Consumentenvoorkeuren: hoge kwaliteitsverwachtingen
Zuid-Afrikaanse consumenten krijgen graag waar voor hun geld. Een goede prijs-kwaliteitverhouding is dan ook het belangrijkste criterium bij een aankoop. Ook hechten Zuid-Afrikanen veel waarde aan merken en hun reputatie. Vooral bij de aanschaf van technologie zijn ze merkvast. Een goed persoonlijk voorkomen is erg belangrijk. Dit geldt zeker voor de (opkomende) middenklasse.
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor de Zuid-Afrikaanse consument. Zo is energie-efficiëntie voor veel mensen een belangrijk criterium bij de aankoop van elektronica.
Zuid-Afrikanen kopen steeds meer online. Vooral kleding, schoenen en elektronica. Populaire online winkels zijn Takealot.com, SHEIN en Clicks.co.za. Voor boodschappen gaat men vooral naar fysieke supermarkten, met Checkers, Pick n Pay en Shoprite als meest bezochte ketens.
Bron: Statista
Marketing
Om uw product of dienst effectief in Zuid-Afrika te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken.
Internetadvertenties groeien snel. Sociale media en videoplatforms zoals YouTube en Facebook zijn de meest effectieve digitale kanalen. Ook metaverse-advertenties komen op. Een opvallende trend is influencermarketing. Merken maken steeds vaker gebruik van lokale influencers om diverse doelgroepen te bereiken.
Ondanks de groei van digitale advertenties blijft televisiereclame groot in Zuid-Afrika. In tv-reclames is een opleving van lokale storytelling te zien. Merken gebruiken lokale content om verschillende culturele doelgroepen aan te spreken.
Cultuurverschillen
Om succesvol zaken te doen in Zuid-Afrika, is het belangrijk om kennis te hebben van cultuurverschillen.
In Zuid-Afrika is persoonlijk contact tussen zakenpartners heel belangrijk. Probeer om snel een band op te bouwen en steek tijd in de relatie. Wordt u bijvoorbeeld uitgenodigd voor een barbecue om de familie te ontmoeten, accepteer de uitnodiging dan van harte.
Product- en verpakkingseisen
Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Zuid-Afrika. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Zuid-Afrikaanse eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.
Meer weten? Lees ons artikel over Exportregels en producteisen in Zuid-Afrika.
Betalen en factureren
De officiële munteenheid in Zuid-Afrika is de Zuid-Afrikaanse rand (ZAR).
Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken.
Lees op de website van evofenedex hoe de letter of credit in de praktijk werkt.
Of lees onze 5 tips voor internationale betalingen.
Hoe voorkom ik betalingsrisico's?
Tijdens het zakendoen zijn er verschillende betalingsrisico's. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in.
Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:
Hoe Zuid-Afrikaanse consumenten betalen: digitaal maar ook nog contant
In Zuid-Afrika is betalen met contant geld in fysieke winkels nog steeds populair, maar dit gebruik daalt wel. Consumenten betalen in winkels steeds vaker met debet- en creditcards.
Voor online aankopen zijn debet- en creditcards het meestgebruikt, gevolgd door bankoverschrijvingen en e-wallets. Opvallend is dat bij onlineaankopen ook nog steeds met contant geld wordt betaald bij aflevering.
Mobiele betalingen en e-wallets groeien, zowel online als in winkels. PayPal is de meest populaire e-commerce betalingsmerk in Zuid-Afrika, gevolgd door Mastercard Click to Pay en Google Pay.
Bron: Statista
Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.
Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.
De Nederlandse ambassade in Pretoria en de LVVN-raad Zuid-Afrika kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Zuid-Afrika en bekijk de contactgegevens.
Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Zuid-Afrika op de agenda staan.
Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.
Meer bronnen
- Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Zuid-Afrika, maar ook over de export en import van goederen specifiek. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
- Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Zuid-Afrikaanse economie.
- De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Zuid-Afrika.
- Op internationaalondernemen.nl vindt u soms nuttige informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in Zuid-Afrika. Ook plaatsen andere organisaties hier interessante marktrapporten.
Orange Corners
Orange Corners is een initiatief van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit subsidieprogramma helpt jonge ondernemers in onder andere Zuid-Afrika met training, mentorschap, netwerk, financiering en faciliteiten om hun bedrijf te starten en te laten groeien. Doel is om samen tot innovatieve en duurzame oplossingen voor lokale uitdagingen te komen.
Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken