Marktonderzoek doen voor Zwitserland
U bent van plan om zaken te gaan doen in Zwitserland. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Zwitserse markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Zwitserse consument.
Marktonderzoek doen
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in Zwitserland.
Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.
Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.
De Zwitserse consument
Als u uw product of dienst in Zwitserland wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Zwitserse consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.
Taal: pas aan naar de regio
Zwitserland kent maar liefst 4 officiële talen: Duits, Frans, Italiaans en Reto-Romaans (alleen gesproken in het kanton Graubünden). Welke taal er gesproken wordt, hangt af van de regio. De taal hoeft overigens geen barrière te zijn. Het merendeel van de Zwitsers spreekt ook goed Engels.
Als u uitbreidt naar Zwitserland is het nuttig om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te passen naar de regionale taal. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen. Pas uw communicatie en strategie in Zwitserland daarom altijd aan.
Consumentenvoorkeuren: groei in online aankopen
Zwitserse consumenten hebben gemiddeld een hoog besteedbaar inkomen.
Ze kopen hun producten zowel online als offline, met een groeiende voorkeur voor online winkelen. Zwitsers kopen vaak bij grote, bekende internationale webwinkels maar ook bij nationale online winkels. Kleding en schoenen worden veel online gekocht. De meeste Zwitserse consumenten doen ook eerst online onderzoek voordat ze een grote aankoop doen.
Bepaalde productcategorieën zoals elektronica en meubels kopen Zwitsers veelal in eigen land. Kleding, schoenen en sportartikelen worden vaker vanuit, en in het buitenland aangeschaft.
Hoewel online winkelen steeds populairder wordt, blijft fysiek winkelen een belangrijke rol spelen in het koopgedrag van Zwitsers. Dit geldt vooral voor de dagelijkse boodschappen.
Marketing
Om uw product of dienst effectief in Zwitserland te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken.
De digitale advertentiemarkt is groot in Zwitserland. Zoekmachineadvertenties worden veel ingezet. Ook sociale media-advertenties zijn populair, net als digitale bannerreclames. Hier worden veel gepersonaliseerde campagnes gebruikt.
Andere belangrijke online advertentiekanalen zijn influencermarketing en e-mailadvertenties. Traditionele advertentiekanalen zoals print dalen in populariteit, maar blijven belangrijke kanalen om de Zwitserse consument te bereiken.
Cultuurverschillen
Om succesvol zaken te doen in Zwitserland, is het belangrijk om kennis te hebben van cultuurverschillen.
Zwitsers zijn precies, correct en formeel. Ze verwachten ook stiptheid van hun zakelijke partners. Wees dus op tijd bij een zakelijke afspraak. Lukt het niet om ergens op tijd te zijn? Laat dit dan zo snel mogelijk weten. Ook is het belangrijk om rekeningen van Zwitserse partners op tijd te betalen.
Verder stellen Zwitsers het op prijs als er interesse in hun land wordt getoond. Het is belangrijk om de Zwitserse gebruiken en de confederatie- en kantonstructuur goed te leren kennen.
Lees meer over de zakencultuur in Zwitserland
Product- en verpakkingseisen
Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Zwitserland. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Zwitserse eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.
Zwitserland is ingedeeld in verschillende regio's (kantons). In vergelijking met de Nederlandse provincies, hebben de Zwitserse kantons vaak vrij vergaande autonomie met eigen regels en instanties. Maar de Zwitserse 'Wet op de binnenmarkt' bepaalt dat goederen die in één kanton op de markt mogen worden gebracht, in heel Zwitserland zijn toegestaan. U hoeft dus niet per kanton aan specifieke producteisen te voldoen.
Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in Zwitserland.
Betalen en factureren
In Zwitserland wordt de Zwitserse frank (CHF) als officiële munteenheid gebruikt. De betalingen tussen Zwitserland en de Europese Unie zijn geliberaliseerd. Zwitserland is een SEPA-land. De SEPA, de single euro payments area, is bedoeld om in euro's overschrijvingen te doen in de eurozone.
Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken.
Lees op de website van evofenedex hoe de letter of credit in de praktijk werkt.
Lees ook onze 5 tips voor internationale betalingen.
Hoe voorkom ik betalingsrisico's?
Tijdens het zakendoen zijn er verschillende betalingsrisico’s. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in.
Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:
Hoe Zwitserse consumenten betalen: digitale groei
Zwitserse consumenten gebruiken verschillende betaalmethoden, met een groeiende voorkeur voor digitale betalingen.
Voor online aankopen is de creditcard het meest populair, gevolgd door factuur en TWINT. TWINT is een populaire Zwitserse betaalapp. Paypal wordt ook vaak gebruikt voor online betalingen. Daarnaast wint achteraf betalen aan populariteit.
In fysieke winkels wordt vaak contant of met betaalkaarten betaald. Mobiele betalingen en digitale portemonnees worden wel steeds populairder.
Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waarop u kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.
Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.
De Nederlandse ambassade in Bern, honorair consuls, LVVN-raad Zwitserland en het IA-netwerk Zwitserland kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Zwitserland en bekijk de contactgegevens.
Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Zwitserland op de agenda staan. Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.
Meer bronnen
- Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Zwitserland, maar ook over de export en import van specifieke goederen. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
- Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Zwitserse economie.
- De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Zwitserland.
- Op internationaalondernemen.nl vindt u soms nuttige informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in Zwitserland. Ook plaatsen andere organisaties hier interessante marktrapporten.
Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken