ISDE: Klantondersteuning door bouwprofessionals

Laatst gecontroleerd op:
1 oktober 2024
Gepubliceerd op:
19 juli 2024

Bent u aannemer, installateur, isoleerder of glaszetter? Verduurzaamt u woningen met bijvoorbeeld een warmtepomp, zonneboiler of (glas)isolatie? Dan kan uw klant hiervoor subsidie bij ons aanvragen. Lees wat u kunt doen om uw klant hierin te ondersteunen. Bekijk de video met handige tips en deel de informatie met uw klant.

Hoe ondersteunt u een klant bij de ISDE-aanvraag?

10 acties waarmee u uw klant helpt

  1. Wijs uw klant op de juiste website: www.rvo.nl/ISDE
     
  2. Particulier of zakelijk? Zorg dat uw klant weet welke voorwaarden voor hem gelden. Een particuliere woningeigenaar vindt de informatie over het aanvraagproces op onze pagina voor Woningeigenaren. Wordt de woning verhuurd? Of is uw klant een ondernemer, maatschap, stichting, zzp'er, vennootschap onder firma (vof), cv of (sport)vereniging? Wijs uw klant dan op de pagina voor Zakelijke gebruikers
     
  3. Wijs uw klant op de stappen in het aanvraagproces. Deze verschillen voor zakelijke klanten en particuliere woningeigenaren. Zo vraagt een zakelijke klant eerst subsidie aan, voordat hij u de opdracht geeft om de werkzaamheden uit te voeren. Een particuliere klant vraagt pas subsidie aan nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Wijs uw klant hierop.
     
  4. Gaat u isoleren? Herinner uw particuliere klant eraan foto's te maken. De woningeigenaar moet voor iedere isolatiemaatregel één foto maken waarop de woning en de werkzaamheden te zien zijn. Deze foto voegt hij bij de subsidieaanvraag toe als bijlage. Subsidie voor isolatiemaatregelen is alleen beschikbaar voor woningeigenaren. 
     
  5. Laat uw klant binnen 24 maanden meerdere keren dezelfde maatregel installeren? Bijvoorbeeld: eerst isolerend glas op de begane grond en een aantal maanden later isolerend glas op een bovenverdieping? Adviseer uw klant dan om voor deze maatregelen in één keer subsidie aan te vragen.
     
  6. Gebruik materialen met een meldcode. De meldcode geeft aan dat het product of materiaal is goedgekeurd en in aanmerking komt voor subsidie. U vindt de bijgewerkte lijsten op ISDE: Meldcodelijsten
     
  7. Noem de meldcode op uw factuur. Hiermee maakt u het voor uw klant makkelijk om het goede product of materiaal toe te voegen aan de subsidieaanvraag. Staat uw product of materiaal niet op de meldcodelijst? Meld deze dan aan via de pagina ISDE: Meldcodelijsten
     
  8. Werkt u als aannemer voor een gemeente die een hele wijk verduurzaamt? Wijs uw contactpersoon dan op de wijkaanpak voor gemeenten op ISDE voor gemeenten
     
  9. Heeft uw klant moeite met de digitale subsidieaanvraag? Wijs uw klant op de mogelijkheid om iemand anders te machtigen. Dit kan bijvoorbeeld een familielid of een bekende zijn. Meer informatie hierover vindt u op ISDE: Aanvragen voor iemand anders - als intermediair.
     
  10. Deel de video's hieronder met uw particuliere en zakelijke klanten. Hierin staan de belangrijkste punten om op te letten uit het aanvraagproces.

ISDE aanvragen voor woningeigenaren

ISDE aanvragen voor zakelijke gebruikers

Gemeenten ondersteunen bij een collectieve aanvraag

Zó help je als bouwbedrijf een gemeente bij een collectieve ISDE-aanvraag

Subsidies voor verduurzamen van woningen

Meer weten of een vraag stellen? Bezoek onze informatiesessie op woensdag 16 oktober tijdens de Vakbeurs energie

Gemeenten kunnen collectief de ISDE-subsidie aanvragen en ontvangen, voor meerdere woningen in een wijk, straat of huizenblok. Bent u als aannemer of installateur betrokken bij deze collectieve aanpak? Bekijk dan de video en zie wat u als bouwprofessional kunt betekenen voor de collectieve aanvraag.

Bent u tevreden over deze pagina?