ISDE voor gemeenten: Subsidie aanvragen en ontvangen namens woningeigenaren
Als gemeente kunt u de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) aanvragen en ontvangen namens woningeigenaren. Dit kan voor een enkele woningeigenaar of via een wijkaanpak voor een grotere groep bewoners. U maakt hierover vooraf afspraken met de woningeigenaren. Lees op deze pagina meer over deze mogelijkheid.
Ontzorgen woningeigenaren
Woningeigenaren ontzorgen bij de verduurzaming van hun koopwoning? Dat kan op verschillende manieren met de ISDE. Dit zijn uw mogelijkheden als gemeente:
Uw gemeente heeft adviseurs die woningeigenaren begeleiden bij hun aanvraag. De woningeigenaar regelt zelf de uitvoering van de maatregelen en dient zelf de aanvraag bij ons in.
De woningeigenaar regelt zelf de uitvoering van de maatregelen, maar u vraagt als gemeente de subsidie aan. Als intermediair vult u de particuliere aanvraag in. Hiervoor is geen collectieve aanpak mogelijk. De woningeigenaar ontvangt vervolgens zelf het subsidiebedrag. Lees op ISDE: Aanvragen voor iemand anders wat u moet doen.
Vanaf 1 februari 2024 kunt u woningeigenaren meer ontzorgen. U regelt ook het offertetraject en de opdrachtverlening aan de aannemer. U vraagt als gemeente namens de woningeigenaar de subsidie aan, en ontvangt vervolgens ook het subsidiebedrag. Dit kan voor een enkele eigenaar-bewoner, maar ook in een groepsgewijze aanpak voor meerdere bewoners tegelijk.
Hoe u zich op de aanvraag van de subsidie voorbereidt, leest u op deze pagina.
Webinar voor gemeenten
Hoe ontzorg ik mijn inwoners in de energietransitie? Die vraag werd beantwoord tijdens het webinar ISDE voor gemeenten op 3 september. Een adviseur van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gaf uitleg over de uitkeringen en regelingen voor gemeenten. Daarnaast deelde gemeente Arnhem haar ervaring over ISDE aanvragen in een groepsgewijze aanpak.
Het webinar terugkijken via YouTube
Het aanvraagproces in zes stappen
Stap 1: Bekijk de subsidiemogelijkheden en voorwaarden. Deze informatie vindt u op de pagina voor woningeigenaren: ISDE: Subsidie voor verduurzaming van uw woning.
Stap 2: Sluit de overeenkomst met de woningeigenaren. Stel een overeenkomst op als gemeente en onderteken deze samen met de woningeigenaren. In de overeenkomst spreekt u af wie de subsidie mag aanvragen en ontvangen namens de eigenaar-bewoner. Ook regelt u wie er rechtshandelingen mag uitvoeren en om welke rechtshandelingen het gaat. Alle informatie die u in deze overeenkomst opneemt vindt u op deze pagina bij Overeenkomst tussen gemeente en woningeigenaar.
Stap 3: Sluit de overeenkomst met de uitvoerder(s). Onderteken namens de woningeigenaar of eigenaren de offerte van de uitvoerder(s). Onderteken deze offerte pas als u toestemming heeft om rechtshandelingen uit te voeren. Die toestemming is onderdeel van de overeenkomst uit Stap 2.
Stap 4: Laat de maatregelen uitvoeren. Laat de maatregelen in de woningen uitvoeren in overleg met de woningeigenaren.
Stap 5: Betaal de (verzamel)factuur. Deze factuur:
- staat op naam van de woningeigenaar, of
- is aan u als gemeente gericht, maar dan wel met een specificatie per woning/woningeigenaar
- vermeldt de specificaties van de woning, het type maatregel(en), de meldcode van de maatregel en (als relevant) het aantal m2.
Stap 6: Vraag de subsidie aan. Verzamel alle informatie die u voor uw aanvraag nodig heeft. U vindt een overzicht op deze pagina onder Documenten en gegevens bij uw aanvraag. Heeft u alles verzameld? Vraag dan de subsidie aan.
Voorbereiding groepsgewijze aanvraag
Gaat u als gemeente meerdere woningen in een wijk of straat verduurzamen in een collectieve aanpak? Dan is het mogelijk om deze aanvragen te bundelen. We helpen u hierbij. Neem contact op met de adviseurs van de ISDE via DEW@rvo.nl. We plannen dan samen met u een gesprek, waarbij u extra uitleg krijgt over de voorwaarden en het aanvraagformulier.
Belangrijk: Neem voor de 1e groepsgewijze aanvraag van uw gemeente eerst contact op met ons voordat u een aanvraag indient. Na dit gesprek wordt u als gemeente op een toegangslijst geplaatst. Alleen gemeenten die op deze lijst staan, kunnen een aanvraag indienen.
Overeenkomst tussen gemeente en woningeigenaar
Onderteken altijd eerst een overeenkomst tussen u en de woningeigenaar. Dit doet u voordat u subsidie aanvraagt, en voordat u als gemeente opdracht geeft voor het uitvoeren van de maatregel(en). De ondertekende overeenkomst stuurt u als bijlage mee bij de aanvraag.
In de overeenkomst neemt u minimaal op
- Personalia woningeigenaar, zoals BSN van de woningeigenaar, naam en voorletters, adres, telefoonnummer, e-mailadres.
- Naam uitvoerende partij(en).
- Een contract met, of machtiging van de woningeigenaar. Hiermee regelt u wie de subsidie namens de bewoner mag aanvragen.
- Toestemming van de woningeigenaar waarmee wordt geregeld wie er namens de bewoner rechtshandelingen mag uitvoeren en om welke rechtshandelingen het gaat. Denk daarbij aan het afsluiten van contracten met uitvoerende partijen en het beheren van subsidiebedragen. Alles wat nodig is om de bewoner te ontzorgen. Tip: wees hierin zo compleet mogelijk.
- Overzicht van de maatregel(en) binnen de overeenkomst.
- De afspraak dat het onderhoud, de reparatie en garantie tijdens en na (installatie van) de maatregel(en) voor rekening en risico van de woningeigenaar zijn.
- Dat u of de eigenaar-bewoner de factuur betaalt aan de uitvoerder(s).
- Dat u, de gemeente, de begunstigde bent van het uit te betalen subsidiebedrag.
- De afspraak dat, indien er al een eerdere aanvraag door de woningeigenaar op dit adres is gedaan, een eventuele verdubbeling van het 1e subsidiebedrag (van toepassing bij indiening van 2e maatregel) ook aan de gemeente wordt uitbetaald.
Tip: Gebruik het 'Inspiratiedocument van gemeente Arnhem' of download de 'Handreiking ISDE aanvragen en ontvangen door gemeenten'.
Documenten en gegevens bij uw aanvraag
Houd de volgende documenten en informatie erbij als u de subsidieaanvraag gaat indienen. Vraagt u voor meerdere woningeigenaren aan? U kunt voor maximaal 50 adressen tegelijk de subsidieaanvraag indienen. U hoeft niet voor alle adressen alle bijlagen toe te voegen. Er geldt een beperkte bewijslast.
- Minimaal 1 overeenkomst tussen de gemeente en een woningeigenaar.
- De machtiging van de woningeigenaar waarin is geregeld wie de subsidie mag aanvragen. (Let op: deze machtiging kan een onderdeel zijn van de overeenkomst tussen de gemachtigde en woningeigenaar, maar dit mag ook een aparte machtiging zijn.) Deze hoeft u niet mee te sturen, maar kan worden opgevraagd.
- De personalia van de woningeigenaar, zoals BSN van de woningeigenaar, naam en voorletters, adres, telefoonnummer, e-mailadres. De uitgevoerde maatregelen en KVK-nummers van de uitvoerder(s). Bij een groepsgewijze aanvraag levert u deze gegevens aan via het excel-bestand. Hieronder leest u daar meer over.
- Een contactpersoon voor de aanvraag namens de gemeente. Tip: geef aan in het aanvraagsysteem dat ook andere mensen binnen uw organisatie de aanvragen kunnen inzien en beheren.
- Het rekeningnummer van de begunstigde. Dit zijn de IBAN- en BIC-nummers van de gemeente.
- Een factuur voor alle uitgevoerde maatregelen van een woning, of een verzamelfactuur voor alle uitgevoerde maatregelen van alle adressen. Hierop staan de meldcodes en het aantal m2 per maatregel.
- Een betaalbewijs van de factuur of een verzamelbetaalbewijs van de verzamelfactuur.
- Bij (glas)isolatiemaatregelen: uploadt u van minimaal 1 woning, 1 foto per maatregel van de uitvoering van de werkzaamheden. Daarnaast deelt u ook een overzichtsfoto van het hele project. Let op: zorg er wel voor dat u van iedere woning foto's maakt van de uitvoering van de (glas)isolatiemaatregelen. Deze hoeft u niet bij uw aanvraag te delen, maar ze kunnen later wel worden opgevraagd
- Voor de aanvraag heeft u minimaal eHerkenning2+ nodig. Check of uw gemeente dit heeft, vraag anders tijdig eHerkenning aan. Het aanvragen duurt 1 tot 5 werkdagen.
Excelformulier voor het bundelen van uw aanvragen
Kiest u voor een groepsgewijze aanvraag? Dan vult u na stap 5 alle aanvraaggegevens in, in het Excel-bestand 'adressen en maatregelen'. Let op: lees vooraf in het tabblad 'Toelichting' hoe u dit bestand invult en toevoegt aan uw subsidie-aanvraag. Heeft u vragen? Mail dan naar DEW@rvo.nl.
Als gemeente kunt u ook uitvoeringsorganisaties of intermediairs inschakelen. Zij kunnen u ondersteunen met de volgende werkzaamheden:
- De aanvraag indienen namens de eigenaar-bewoner.
- (Een gedeelte van) het project uitvoeren. Bijvoorbeeld: bewoners bezoeken, maatregelen inventariseren, de overeenkomst laten ondertekenen.
- De uitvoering van het project begeleiden. Bijvoorbeeld: de facturatie beheren.
- Het XML-bestand bijhouden voor uw collectieve aanvraag.
- De benodigde documenten verzamelen.
Een uitvoeringsorganisatie of intermediair mag alleen namens een eigenaar-bewoner subsidie aanvragen en eventuele rechtshandelingen uitvoeren als aan de volgende 2 voorwaarden wordt voldaan:
- De eigenaar-bewoner geeft in de overeenkomst toestemming aan de gemeente om een intermediair in te schakelen. In de overeenkomst staat om welke handelingen dit gaat.
- De gemeente machtigt de intermediair met een machtigingsformulier, tussen gemeente en intermediair. In dit formulier staat welke handelingen de intermediair, namens de gemeente, voor de bewoner mag uitvoeren.
Let op: een uitvoeringsorganisatie of intermediair mag alleen namens een eigenaar-bewoner uitvoeren en subsidie aanvragen als dit in de overeenkomst is vermeld.
We keren ook geen subsidie uit aan de intermediair. De subsidie wordt uitbetaald aan de gemeente, als begunstigde.
Aanvragen
Heeft u alle gegevens verzameld en de maatregelen uitgevoerd? Vraag dan de subsidie aan.
Na uw aanvraag
We besluiten per woningeigenaar over de subsidieaanvraag. Dit geldt ook wanneer u subsidie aanvraagt per woningeigenaar via een wijkaanpak voor een grotere groep bewoners. Wij geven u - de gemeente als intermediair (en eventueel ook) ontvanger van de subsidie - een reactie op de aanvraag. U informeert de woningeigenaar (of -eigenaren) vervolgens over het besluit. De bewoner kan het besluit ook zelf inzien. De bewoner logt dan in via DigiD.
Vragen over de ISDE?
Bekijk de pagina ISDE: Veelgestelde vragen gemeenten.
U kunt ons ook bellen op werkdagen van 08:30 tot 17:00 uur op 088 042 47 47.
- Ministerie van Klimaat en Groene Groei
- Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
- Gefinancierd door de Europese Unie – NextGenerationEU