Marktonderzoek doen voor Ghana

Gepubliceerd op:
7 juli 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in Ghana. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Ghanese markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Ghanese consument.

Neem contact op voor advies

Marktonderzoek doen

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in Ghana.

Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.

De Ghanese consument

Als u uw product of dienst in Ghana wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Ghanese consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.

Taal: pas aan naar de regio

Ghana is een veeltalig land. De officiële taal is weliswaar Engels, maar er worden ongeveer 80 talen gesproken. Voer zakelijke besprekingen in het Engels.

Als u uitbreidt naar Ghana is het nuttig om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te passen naar het Engels of de regionale taal. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen. Pas uw communicatie en strategie in Ghana daarom altijd aan. 

Consumentenvoorkeuren: groei in online aankopen

Ghanese consumenten kopen zowel in fysieke winkels als online. De e-commerce markt in Ghana groeit flink. Populaire online winkels zijn Jumia Ghana, Jiji Ghana en Tonaton. Deze webwinkels hebben miljoenen jaarlijkse bezoekers. Smartphones zijn het meest gebruikte apparaat voor online aankopen.

In fysieke winkels besteden Ghanezen het meest aan eten en drinken, kleding en schoenen.

Marketing

Om uw product of dienst effectief in Ghana te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken. 

Aan tv- en videoreclame wordt in Ghana het meeste uitgegeven. De digitale advertentiemarkt groeit flink in Ghana. Bijvoorbeeld socia­lemedia-advertenties op platformen zoals Facebook en TikTok. Inzet van influencermarketing en direct mail wordt ook populairder. Hoewel printadvertenties afnemen, blijft het kanaal belangrijk om de Ghanese consument te bereiken.

Verder is het gebruik van lokale inhoud en persoonlijkheden belangrijk voor effectieve campagnes in Ghana.

Cultuurverschillen

Om succesvol zaken te doen in Ghana, is het belangrijk om kennis te hebben van cultuurverschillen. 

Besteed veel tijd aan persoonlijk contact in Ghana. Toon geen frustratie als bij een afspraak een zakenpartner te laat komt. Dit hoort bij de Ghanese zakencultuur. Belangrijk is om de rechterhand te gebruiken in het contact met anderen. Zorg er ook voor dat uw houding respect uitstraalt.

Geef geen dure relatiegeschenken aan Ghanese zakenpartners. Bij relatiegeschenken gaat het in Ghana niet om de waarde maar om het gebaar.

Lees meer over de zakencultuur in Ghana.

Product- en verpakkingseisen

Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Ghana. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Ghanese eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.

Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in Ghana.

Betalen en factureren

In Ghana wordt de Ghanese cedi (GHS) als officiële munteenheid gebruikt.

Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken. 

Lees op de website van evofenedex hoe de letter of credit in de praktijk werkt. 
Lees ook onze 5 tips voor internationale betalingen

Hoe voorkom ik betalingsrisico's?

Tijdens het zakendoen zijn er verschillende betalingsrisico's. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in. 

Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:

Hoe Ghanese consumenten betalen: elektronische betalingen populair

In Ghana worden elektronische betalingen steeds populairder. 

Online gebruiken consumenten veelal debit- of creditcards. Naast kaartbetalingen maken Ghanese consumenten ook gebruik van elektronische geldoverschrijvingen, e-wallets en mobiel geld. De mobiele geldservice MoMo wordt veel gebruikt in Ghana.

Ghanezen gebruiken diverse betaalmethoden in fysieke winkels. Contant geld blijft een belangrijke rol spelen, maar elektronische betalingen winnen aan populariteit. Denk hierbij ook aan MoMo. Creditcards worden in fysieke winkels niet vaak gebruikt. 

Traditionele banken passen zich aan door steeds meer digitale diensten aan te bieden. 

Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waarop u kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.

Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.

De Nederlandse ambassade in Accra, LVVN-raad Ghana en het Ghanaian Netherlands Business and Culture Council (GNBCC) kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Ghana en bekijk de contactgegevens.

Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Ghana op de agenda staan. Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.

Meer bronnen

  • Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Ghana, maar ook over de export en import van specifieke goederen. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
  • Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Ghanese economie.
  • De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Ghana.
  • Op internationaalondernemen.nl vindt u soms nuttige informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in Ghana. Ook plaatsen andere organisaties hier interessante marktrapporten.

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?