Marktonderzoek doen voor Hongkong SAR

Laatst gecontroleerd op:
16 juli 2025
Gepubliceerd op:
31 juli 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in Hongkong SAR. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Hongkongse markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Hongkongse consument.  

Neem contact op voor advies

Marktonderzoek: zo begint u

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier vindt u informatie over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Wij bieden ook informatie per sector

Daarnaast bieden wij marktstudies die dieper ingaan op specifieke sectoren in een land. Bekijk het overzicht met marktstudies over Hongkong SAR.

Er bestaan ook verschillende openbare databanken waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. 

U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.

De Hongkongse consument

Als u uw product of dienst in Hongkong SAR wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.

Hongkong heeft een bevolking van 7,4 miljoen inwoners. Over het algemeen hebben de inwoners van deze voormalige Britse kolonie veel interesse in bekende internationale merken en Westerse trends. 

Hongkongers hebben over het algemeen een hoog besteedbaar inkomen. Maar het consumentengedrag in Hongkong is wat veranderd sinds de coronapandemie, de wereldwijde stijging in de kosten van het levensonderhoud en de vertraagde economische groei in China. Dat is op verschillende gebieden te merken en goed om rekening mee te houden in uw plannen.

Taal: Engels wordt veel gesproken

De officiële talen in Hongkong SAR zijn Cantonees en Engels. Zeker in een zakelijke setting spreekt men vaak uitstekend Engels. 

Consumentenvoorkeuren: beste kwaliteit tegen de laagste prijs geeft doorslag

Hongkongers zijn over het algemeen gevoelig voor bekende internationale merken en Westerse trends, maar ze zijn ook prijsbewust. Daarnaast hecht men ook veel waarde aan degelijkheid en kwaliteit. 

Hongkongers doen graag aan prijs-kwaliteitvergelijking, waarbij de beste kwaliteit tegen de laagste prijs de doorslag geeft voor een aankoop. Men zal niet gauw goedkopere producten van mindere kwaliteit kiezen. Speciale acties, kortingen en coupons zijn ook populair.

Hongkongers geven de laatste jaren wat meer geld uit aan boodschappen en wat minder aan luxegoederen. Ook lijkt er sinds de coronapandemie een trend te zijn voor nieuwe producten die zich richten op een gezonde levensstijl. Zo is er groeiende vraag naar gezond, biologisch voedsel. Bij de keuze voor een product heeft de Hongkongse consument ook steeds meer aandacht voor duurzame initiatieven, zoals minder plastic afval.

Millennials – geboren in de jaren 80 en begin jaren 90 – hebben de snelstgroeiende inkomens en het meeste te besteden. Vooral bij hen lijkt de vraag naar luxegoederen nu iets meer verschoven naar producten die zijn gericht op gezondheid en nieuwe levenservaringen.

Hongkong SAR heft geen btw en is mede daardoor een populaire bestemming voor Chinese toeristen om luxe internationale producten te kopen. De laatste jaren stimuleert Hongkong dit toerisme ook. Zo is er geen beperking meer aan het aantal keer dat een toerist mag komen en zijn er nieuwe toeristische attracties.

Consumenten in Hongkong winkelen veel online, en naar verwachting stijgt dit de komende jaren sterk. Online shopt men voornamelijk naar mode en accessoires. De grootste e-commerceplatformen zijn HKTV Mall, Tmall (van AliBaba) en Fortress. 

In Hongkong hecht men ook steeds meer waarde aan de 'omnichannel'-ervaring - waarbij je zowel online als offline terecht kunt in een winkel. Bijvoorbeeld door iets online te bestellen en het in de winkel op te halen of te ruilen. De winkelervaring (zowel online als offline) speelt ook mee bij de prijs-kwaliteitvergelijking. De Hongkonger kiest graag voor winkelgemak en goede service.

Marketing

In Hongkong wordt het meest geadverteerd op internet: in online video's, betaalde zoekresultaten en op sociale media. Daarnaast adverteren bedrijven ook op digitale displays en in tv-reclames.

Hongkongers zijn gevoelig voor promotie door Westerse en Aziatische beroemdheden. Influencers op verschillende sociale media zijn ook populair.

In tegenstelling tot het vasteland van China gebruiken Hongkongers Westerse sociale media. En dan vooral Facebook, YouTube en Instagram.

Cultuurverschillen

Hongkong SAR is een van de meest open economieën ter wereld. Er zijn weinig handelsbelemmeringen en de bevolking is assertief en ondernemend. 

Afspraken met bedrijven maakt u rechtstreeks zonder introductie. Toch kan een introductie, bijvoorbeeld door het Nederlandse consulaat-generaal in Hongkong SAR, een voordeel zijn. Dit geldt vooral bij contacten met de overheid. 

Afspraken worden in het algemeen goed nagekomen. Snel ter zake komen is gebruikelijk in het bedrijfsleven en bij de overheid in Hongkong SAR. Meer weten? Lees meer op onze pagina over de zakencultuur van Hongkong SAR.

Product- en verpakkingseisen

Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Hongkong SAR. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Hongkongse eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.

Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in Hongkong SAR.

Betalen en factureren

De officiële munteenheid in Hongkong SAR is de Hongkong Dollar.

Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken.

Hoe voorkom ik betalingsrisico's?

Tijdens het zakendoen zijn er verschillende betalingsrisico's. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in.

Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:

Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waarop u kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.

Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. 

Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.

Het consulaat-generaal in Hongkong kan u voorstellen aan de juiste contacten. Ze organiseren regelmatig evenementen, waar u geschikte partners kunt ontmoeten. Lees over de mogelijkheden en vind contactgegevens van het consulaat-generaal.

Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Hongkong op de agenda staan. 

Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.

Meer bronnen

Wilt u meer weten over de economie van Hongkong SAR? Deze websites helpen u op weg:

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!

U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?