Marketing in Indonesië

Gepubliceerd op:
24 juni 2013
Laatst gecontroleerd op:
3 juni 2021

Indonesië  is een interessante markt voor Nederlandse ondernemers. Met meer dan 275 miljoen inwoners is Indonesië de grootste consumentenmarkt van Zuidoost-Azië. De vele verschillende etnische groepen zorgen voor een diverse Indonesische cultuur. Wilt u de markt betreden, dan is geduld en een goede strategie van belang.

Producten verkopen in Indonesië: wat zijn de trends?

Indonesische consumenten zijn er trots op om Indonesische merken te gebruiken. Toch hebben ze ook grote interesse in buitenlandse merken. Er zijn buitenlandse bedrijven die met succes de markt hebben veroverd, dankzij lokalisatie- of acquisitiestrategieën.

Megastores komen op

U kunt gebruikmaken van verschillende distributiekanalen. Veel importeurs treden ook op als groothandelaar, distributeur of detailhandelaar. De komst van veel megastores in kleine steden veranderen het straatbeeld.

Snelgroeiende middenklasse

De economie van Indonesië is de afgelopen jaren consistent gegroeid. Het consumentenvertrouwen is dan ook hoog, vooral bij de snelgroeiende middenklasse. Door het toenemende besteedbaar inkomen is de prijs niet langer de enige factor bij een aankoop.

Televisie en radio

Televisie en radio worden gereguleerd door de overheid. De meeste Indonesiërs kunnen kiezen uit 11 kanalen. Naast de TVRI (in staatsbezit) zijn er 10 nationale privékanalen, waaronder Indosiar, RCTI, SCTV, Metro TV en Trans 7.

Er zijn meer dan 3.000 radiostations in heel Indonesië, maar slechts een paar zenden uit op nationaal niveau. Voorbeelden zijn Jakarta News, Sonora en Prambors in Jakarta; JJFM, Radio DJ en Radio Istra in Soerabaja; Swaragama in Yogyakarta; en Global FM Bali in Denpasar.

Er zijn ook verschillende digitale radiostations in Jakarta en Surabaya, gebaseerd op Digital Audio Broadcasting (DAB) en Hybrid HD-Radio (IBOC).

Marketing: verover de Indonesische markt

Indonesië biedt ruim mogelijkheden voor het maken van reclame. Het land kent veel manieren om te adverteren. De overheid mag de publicatie- en uitzendlicenties niet intrekken op basis van wat winkels adverteren. De marketing op internet is toegenomen.

Internet

Indonesië is een van de koplopers in Azië als het gaat om het aantal (mobiele) internetgebruikers en de markt blijft groeien. Betaalbare databundels, een hoge penetratiegraad van smartphones en een grote groep jonge consumenten in de middenklasse zijn verantwoordelijk voor dit succes. Search advertising en banner advertising zijn in Indonesië de 2 meest populaire vormen van online reclame. E-mail marketing kan zich daarentegen nog meer ontwikkelen.

Direct mailing en buitenreclame

Direct mailing is efficiënt en effectief als de adressenlijsten goed samengesteld en actueel zijn. Een andere populaire manier van adverteren is via posters op bussen, bruggen of bushokjes.

Hoe kan RVO u helpen?

U kunt een marketingstrategie die succesvol is in Nederland niet zomaar gebruiken in Indonesië. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Heeft u vragen over marketing in Indonesië? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs kunnen u helpen bij het vinden van kansen, zakenpartners, of u adviseren over andere exportzaken.

Meer weten?

Een goed marketingplan kan u helpen om succesvol zaken te doen in Indonesië. Ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.
 
Wilt u meer weten over producten verkopen en marketing in Indonesië? Neem dan contact op met één van onze adviseurs.
 
In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?