Marktonderzoek doen voor Japan

Gepubliceerd op:
28 mei 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in Japan. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Japanse markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Japanse consument. 

Neem contact op voor advies

Marktonderzoek: zo begint u

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in Japan.

Er bestaan ook verschillende openbare databanken waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.

De Japanse consument

Als u uw product of dienst in Japan wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Japanse consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.

Taal: pas aan en bouw vertrouwen op

Japans is de officiële taal in het land. Als u uitbreidt naar Japan is het nuttig om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te passen naar het Japans. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen. Pas uw communicatie en strategie in Japan daarom altijd aan. 

Consumentenvoorkeuren: hoge kwaliteitsverwachtingen

Japanse consumenten waarderen en verwachten producten van hoge kwaliteit. Ze betalen daar graag voor. Een recente ontwikkeling is wel dat consumenten vaker voor goedkopere producten gaan en ze prijsbewuster worden. Bezorging de volgende dag is de norm. Ook na de aankoop wordt goede service verwacht.

Japanners zijn merkbewust. West-Europese kwaliteitsmerken doen het dan ook goed in het land, bijvoorbeeld luxe modemerken. Ook unieke producten die Japanse bedrijven zelf nauwelijks aanbieden zijn populair. Denk aan landbouwproducten zoals Europese wijn en kaas.

Japanners kopen veel online. Bijvoorbeeld bij grote webshops zoals Rakuten Ichiba, Amazon Japan en Yahoo! Shopping Japan. Japanners zijn gewend aan een grote hoeveelheid online productinformatie om zo hun keuze te maken. 

Ondanks dat er veel online gekocht wordt, kopen Japanse consumenten nog steeds veel in fysieke winkels. De mogelijkheid om producten in het echt te bekijken, maar ook gewoonte, zijn redenen voor Japanners om juist te kopen bij een fysieke winkel. 

Marketing

Om uw product of dienst effectief in Japan te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken.

Japan's reclamelandschap verschuift naar innovatieve digitale platforms om technisch onderlegde consumenten te bereiken. Bijvoorbeeld reclame via sociale media, zoekmachines en digitale banners. Ook is er een groei in influencermarketing. 

Ondanks de groei van digitale advertenties blijft televisiereclame groot in Japan. Reclame op televisie wordt ook steeds vaker aangepast met nostalgische elementen om ook de vergrijzende bevolking aan te spreken. Ook reclame via kranten, tijdschriften en radio is belangrijk om Japanse consumenten te bereiken. 

Japanse advertenties richten zich vaak op het creëren van een emotionele band met de consument. Typisch voor Japan is dat er in reclames veelvuldig gebruik gemaakt wordt van mascottes. Deze zijn vaak in de stijl van schattige Japanse stripfiguren. Wordt een mascotte populair, dan vergroot dat de bekendheid van een bedrijf enorm.

Cultuurverschillen

Vertrouwen winnen is belangrijk in Japan. Japanse zakenpartners willen graag eerst weten of nieuwe contacten betrouwbaar zijn. Wees bij een afspraak op tijd, het liefst zelfs iets te vroeg. Bij een zakelijke bijeenkomst is het gebruikelijk dat er geen concrete uitkomst is aan het einde van het gesprek. Men komt daar later op terug. Japanners ontvangen ook graag van tevoren een (Japanse) kopie van presentaties. 

Lees ons artikel over de zakencultuur in Japan.

Ga er niet vanuit dat je al bij de eerste ontmoetingen meteen concrete afspraken kan maken. Voor Japanners zijn de eerste meetings vooral om af te tasten en een vertrouwensband op te bouwen.

Pim Hollestelle
Adviseur Internationaal Ondernemen voor Japan
Pim Hollestelle, Adviseur Internationaal Ondernemen

Product- en verpakkingseisen

Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Japan. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Japanse eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.

Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in Japan.

Betalen en factureren

De officiële munteenheid in Japan is de Japanse yen (JPY). 

Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken. 

Lees op de website van evofenedex hoe de letter of credit in de praktijk werkt. 

Of lees onze 5 tips voor internationale betalingen

Hoe voorkom ik betalingsrisico's?

Tijdens het zakendoen zijn er verschillende betalingsrisico's. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in. 

Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:

Hoe Japanse consumenten betalen: digitaal maar ook nog contant

Japanse consumenten gebruiken verschillende betaalmethoden, waarbij de voorkeur afhangt van het aankoopbedrag. Voor kleine bedragen tot 1.000 yen is contant geld nog steeds populair. Voor grotere aankopen worden juist steeds vaker creditcards gebruikt.

In 2025 is de creditcard de meest gebruikte cashloze betaalmethode, gevolgd door QR-code betalingen en directe afschrijvingen. Mobiele portemonnees zoals PayPay, Line Pay en Rakuten Pay winnen snel aan populariteit. De Japanse overheid stimuleert actief het gebruik van cashloze betaalmethoden.

Ondanks de groei van digitale betalingen blijft contant geld belangrijk in Japan. In 2024 werd 39% van de betalingen in winkels nog contant gedaan.

Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.

Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.

De Nederlandse ambassade in Tokio, het consulaat in Osaka, de LVVN-raad Japan en het IA-netwerk Japan kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Japan en bekijk de contactgegevens.

Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Japan op de agenda staan. 

Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.

Meer bronnen

  • Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Japan, maar ook over de export en import van goederen specifiek. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
  • Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Japanse economie.
  • De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Japan.
  • Op internationaalondernemen.nl vindt u soms nuttige informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in Japan. Ook plaatsen andere organisaties hier interessante marktrapporten.

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?