Marktonderzoek doen voor Kenia
U bent van plan om zaken te gaan doen in Kenia. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Keniaanse markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Keniaanse consument.
Marktonderzoek: zo begint u
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij informatie per sector en marktstudies over specifieke sectoren in Kenia.
Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.
Spreek ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk bij voorkeur samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren een onderzoek uitvoeren – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken hoe uw product daar werkt. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.
De Keniaanse consument
Als u uw product of dienst in Kenia wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Keniaanse consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.
Taal: Engels voor zakelijke communicatie
De officiële taal in Kenia is Swahili. De ambtelijke taal in Kenia is Engels. Ook binnen het toerisme en in het zakenleven wordt er doorgaans Engels gesproken.
Consumentenvoorkeuren: interesse in duurzaamheid
De Keniaanse consument heeft steeds meer interesse in duurzaamheid. In de sector voor schoonmaak- en wasproducten bijvoorbeeld maken consumenten steeds vaker milieuvriendelijke keuzes. Ook in de beautymarkt stijgt de vraag naar natuurlijke en biologische producten.
Kenianen omarmen steeds meer lokaal gemaakte kleding. Ze zijn trots op traditionele ontwerpen en steunen daarmee de lokale textielindustrie.
Hoewel e-commerce in Kenia groeit, kopen Kenianen nog steeds voornamelijk offline. Ze willen een product graag zien voordat ze het aanschaffen. Kleding en schoenen kopen Kenianen bij voorkeur in fysieke winkels, net als elektronica. Voor online aankopen zijn Jumia en Kilimall de populairste e-commerceplatforms.
Bron: Statista
Marketing
Om uw product of dienst effectief in Kenia te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken.
De digitale advertentiemarkt in Kenia groeit snel. Sociale media, videoportalen en zoekmachines zijn de belangrijkste kanalen. Ook influencermarketing is effectief. Deze vorm van marketing is vooral populair bij merken die jonge, technologisch onderlegde doelgroepen willen bereiken. Lifestyle en mode zijn de meest favoriete categorieën onder Keniaanse influencers, daarna technologie.
De traditionele out-of-home advertentiemarkt groeit nog steeds. Ook telemarketing is een groeiende sector in Kenia. Radio en televisie blijven ook populair, met diverse zenders die verschillende doelgroepen aanspreken.
Cultuurverschillen
Om succesvol zaken te doen in Kenia, is het belangrijk om kennis te hebben van cultuurverschillen.
Hiërarchie is erg belangrijk in Kenia. Er is in Kenia meer respect voor autoriteit dan in Nederland. Spreek daarom met de mensen die echt de beslissingen en besluiten nemen. Ga er trouwens niet vanuit dat een mondelinge afspraak bindend is. Een schriftelijke overeenkomst verdient de voorkeur in Kenia.
"Zakendoen in Kenia is een vorm van vriendschap. Vriendschap staat voorop en daar bovenop zijn er zakelijke belangen."
Product- en verpakkingseisen
Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Kenia. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Keniaanse eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.
Meer weten? Lees ons artikel over Exportregels en producteisen in Kenia.
Betalen en factureren
De officiële munteenheid in Kenia is de Keniaanse shilling (KES).
Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken.
Lees op de website van evofenedex hoe de letter of credit in de praktijk werkt.
Of lees onze 5 tips voor internationale betalingen.
Hoe voorkom ik betalingsrisico's?
Tijdens het zakendoen zijn er verschillende betalingsrisico's. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in.
Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:
Hoe Keniaanse consumenten betalen: digitaal maar ook nog contant
Keniaanse consumenten betalen bij fysieke verkooppunten vooral met contant geld. Mobiele betalingen zijn ook in opkomst, vooral via smartphones of smartwatches.
Bij online aankopen betalen Kenianen het liefst contant bij aflevering. Wel groeit de digitale betalingsmarkt hard. Online betaaldiensten zoals PayPal zijn steeds gebruikelijker.
Bron: Statista
Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.
Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.
De Nederlandse ambassade en het LAN-team in Nairobi kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Kenia en bekijk de contactgegevens.
Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Kenia op de agenda staan.
Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.
Meer bronnen
- Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Kenia, maar ook over de export en import van specifieke goederen. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
- Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Keniaanse economie.
- De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Kenia.
- Op internationaalondernemen.nl vindt u soms nuttige informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in Kenia. Ook plaatsen andere organisaties hier interessante marktrapporten.
Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!
U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken