Marktonderzoek doen voor Nigeria
U bent van plan om zaken te gaan doen in Nigeria. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Nigeriaanse markt, de zakelijke (betaal)gewoonten en de Nigeriaanse consument.
Marktonderzoek: zo begint u
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij informatie per sector en marktstudies over specifieke sectoren in Nigeria.
Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.
Spreek ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk bij voorkeur samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren een onderzoek uitvoeren – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken hoe uw product daar werkt. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.
De Nigeriaanse consument
Als u uw product of dienst in Nigeria wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Nigeriaanse consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.
Taal: doe zaken in het Engels
Engels is de officiële taal in Nigeria. Het is ook de hoofdtaal in het onderwijs. Om succesvol zaken te doen in Nigeria, is het dus belangrijk om Engels te spreken.
Consumentenvoorkeuren: veel aandacht voor uiterlijk
Nigeriaanse consumenten hechten veel waarde aan hun uiterlijk. De markt voor persoonlijke verzorging is dan ook groot. Nigerianen omarmen meer en meer natuurlijke en biologische schoonheidsproducten. Lokaal geproduceerde ingrediënten en milieuvriendelijke verpakkingen vinden ze bijvoorbeeld steeds belangrijker.
60% van de Nigerianen is jonger dan 25 jaar en meestal goed bekend met de digitale wereld. De elektronicamarkt groeit dan ook hard. Opvallende trend is de toenemende vraag naar betaalbare smartphones met een hoogwaardige camerafunctie. Traditionele radio's blijven populair voor lokaal nieuws en entertainment.
Nigerianen kopen steeds meer online. Kleding, schoenen en accessoires zijn de meest populaire categorieën voor online aankopen. Jumia is veruit de meest populaire onlinewinkel in Nigeria.
Bron: Statista
Marketing
Om uw product of dienst effectief in Nigeria te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken.
Sociale media zijn belangrijke advertentiekanalen, net als e-commerceplatforms. De digitale muziekmarkt, met name platforms zoals Audiomack, biedt ook kansen om consumenten te bereiken. Onder bepaalde doelgroepen zijn ook videostreamingdiensten populair als advertentieplatform..
Ondanks de groei van digitaal adverteren, blijven traditionele out-of-home advertenties dominant. Ook televisie blijft een belangrijk offline medium, met Channels TV als meest populair nieuwsmerk, gevolgd door The Punch en BBC.
Cultuurverschillen
Om succesvol zaken te doen in Nigeria, is het belangrijk om te weten wat de cultuurverschillen zijn.
Doet u zaken in Nigeria, pak dit dan persoonlijk aan. Nigerianen zijn zeer geïntereseerd in hun zakenrelaties en het land waar zij vandaan komen. Wanneer een Nigeriaanse zakenpartner een zakenrelatie bij zich thuis uitnodigt, is dat een teken van vertrouwen.
Product- en verpakkingseisen
Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Nigeria. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Nigeriaanse eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.
Meer weten? Lees ons artikel over Exportregels en producteisen in Nigeria.
Betalen en factureren
De officiële munteenheid in Nigeria is de Nigeriaanse naira (NRN).
Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken.
Lees op de website van evofenedex hoe de letter of credit in de praktijk werkt.
Of lees onze 5 tips voor internationale betalingen.
Hoe voorkom ik betalingsrisico's?
Tijdens het zakendoen zijn er verschillende betalingsrisico's. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in.
Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:
Hoe Nigeriaanse consumenten betalen: digitaal maar ook nog contant
Voor online aankopen betaalt men in Nigeria bij voorkeur via bankoverschrijving, debetkaart of creditcard. Contant betalen bij aflevering gebeurt ook. In fysieke winkels is contant betalen nog steeds het meest gebruikelijk. Deze populariteit neemt wel af.
Mobiele portemonnees winnen aan populariteit, met OPay als grootste speler. Andere grote digitale portemonnees in Nigeria zijn PalmPay, Access More en My Airtel. Buy-now-pay-later diensten groeien ook.
Bron: Statista
Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.
Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner te vinden in het buitenland.
De Nederlandse ambassade in Abuja en het economisch team in Lagos kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Nigeria en bekijk de contactgegevens.
Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Nigeria op de agenda staan.
Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.
Meer bronnen
- Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Nigeria, maar ook over de export en import van specifieke goederen. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
- Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Nigeriaanse economie.
- De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Nigeria.
- Op internationaalondernemen.nl vindt u soms nuttige informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in Nigeria. Ook plaatsen andere organisaties hier interessante marktrapporten.
Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken