Marktonderzoek doen voor Noorwegen

Laatst gecontroleerd op:
20 juni 2025
Gepubliceerd op:
19 juni 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in Noorwegen. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Noorse markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Noorse consument. 

Neem contact op voor advies

Marktonderzoek doen

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in Noorwegen.

Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.

De Noorse consument

Als u uw product of dienst in Noorwegen wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Noorse consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.

Taal: pas aan naar het land

Noors is de officiële taal in het land. Veel Noren spreken ook vloeiend Engels. Als u uitbreidt naar Noorwegen is het nuttig om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te passen naar het Noors. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen. 

Consumentenvoorkeuren: groei in online aankopen

Noorse consumenten hebben gemiddeld een hoog besteedbaar inkomen.

Online winkelen groeit flink in Noorwegen. Het land heeft een paar grote lokale spelers in de e-commercemarkt zoals elkjop.no en komplett.no. Noren kopen online voornamelijk kleding, schoenen en cosmetica. Ze vergelijken vaak prijzen en reviews online voordat ze tot een aankoop overgaan. 

Hoewel online winkelen steeds populairder wordt, blijft fysiek winkelen een belangrijke rol spelen in het koopgedrag van Noren. Dit is vooral voor de dagelijkse boodschappen.
Verder hebben Noorse consumenten steeds meer interesse in duurzame en milieuvriendelijke producten.

Marketing

Om uw product of dienst effectief in Noorwegen te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken. 

De digitale advertentiemarkt is groot in Noorwegen. Zoekmachineadvertenties worden veel ingezet. Ook socialemedia-advertenties zijn populair, bijvoorbeeld op YouTube, Facebook en Snapchat. Hier worden veel gepersonaliseerde campagnes gebruikt. 

Andere belangrijke online advertentiekanalen zijn influencer marketing, e-mailadvertenties en digitale advertenties op straat (out-of-home). Traditionele mediakanalen zoals print en tv dalen in populariteit, maar blijven belangrijke kanalen om de Noorse consument te bereiken.

Verder richten Noorse bedrijven zich steeds meer op duurzaamheid in hun advertenties om milieubewuste consumenten aan te spreken.

Cultuurverschillen

Om succesvol zaken te doen in Noorwegen, is het belangrijk om kennis te hebben van cultuurverschillen. 

De Noorse samenleving is nog minder hiërarchisch dan de Nederlandse. Noren gaan snel over op de voornaam en titels gebruiken ze bijna nooit. In gesprekken met Noorse zakenpartners is af en toe een stilte geen probleem. Verder houden Noren niet van keiharde prijsonderhandelingen. 

De zakelijke kledingstijl is in Noorwegen over het algemeen wat informeler dan in Nederland. Kleed u tijdens zakelijke overleggen dus niet te formeel. 

Lees meer over de zakencultuur in Noorwegen

Product- en verpakkingseisen

Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Noorwegen. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Noorse eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.

Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in Noorwegen.

Betalen en factureren

In Noorwegen wordt de Noorse Kroon (NOK) als officiële munteenheid gebruikt. De betalingen tussen Noorwegen en de Europese Unie zijn geliberaliseerd. Noorwegen is een SEPA-land. De SEPA, de single euro payments area, is bedoeld om in euro's overschrijvingen te doen in de eurozone. 

Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken. 

Lees op de website van evofenedex hoe de letter of credit in de praktijk werkt. 
Lees ook onze 5 tips voor internationale betalingen

Hoe voorkom ik betalingsrisico's?

Tijdens het zakendoen zijn er verschillende betalingsrisico’s. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in. 

Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:

Informatie over de financiële achtergrond van bedrijven is in Noorwegen te verkrijgen bij banken, gespecialiseerde financiële instellingen en het Brønnøysund Register Centre (vergelijkbaar met het Nederlandse handelsregister).

Hoe Noorse consumenten betalen: digitale groei

Noorse consumenten betalen steeds vaker digitaal. Voor online aankopen zijn betaaldiensten zoals PayPal het populairst, gevolgd door debetkaarten en facturen. Daarnaast is Vipps een populaire betaalapp in Noorwegen. Ook wint achteraf betalen aan populariteit, met apps als Klarna en Walley. 

In fysieke winkels zijn debetkaarten, creditcards en mobiele betalingen de meeste gebruikte betaalmiddelen. Met contant geld wordt steeds minder betaald.

Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waarop u kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.

Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.

De Nederlandse ambassade in Oslo, honorair consuls en LVVN-raad Scandinavië kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Noorwegen en bekijk de contactgegevens.

Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Noorwegen op de agenda staan. Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.

Meer bronnen

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?