Marketing in Servië

Gepubliceerd op:
3 juli 2015
Laatst gecontroleerd op:
28 juli 2020

De Servische markt verandert voorzichtig. Consumenten hebben meer te besteden en geven meer uit. Toch blijven Servische consumenten prijsgevoelig. Bekijk de trends en ontdek hoe u uw product het beste in de markt zet in Servië.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

De snel vergrijzende bevolking in Servië heeft een laag tot gemiddeld inkomen. Dit inkomen gaat grotendeels op aan basisbehoeftes zoals voedsel en persoonlijke verzorging. Een uitzondering hierop is communicatie. Door de ontwikkeling van het mobiele breedbandinternet besteden Serviërs hier de laatste jaren meer geld aan.

Ongeveer driekwart van de Servische bevolking woont op het platteland. Er zijn grote verschillen in inkomen tussen hen en inwoners van steden zoals Belgrado.

Benieuwd hoe u de Servische consument het beste bereikt? Deze pagina helpt u op weg met informatie en tips. Wilt u liever iemand die met u meedenkt over marketing in Servië? Neem dan contact op om een persoonlijk adviesgesprek in te plannen met een van onze regio-experts. Zij kunnen u helpen met bijvoorbeeld marktinformatie en het vinden van zakenpartners.

Producten verkopen in Servië: wat zijn de trends?

Producten uit de EU hebben een goede naam in Servië. Voor Nederlandse ondernemers kan dit een handige opstap zijn. Ook een lage prijs is belangrijk. Tegelijkertijd is er steeds meer interesse in vers voedsel en producten van hoge kwaliteit.

Herkomst is belangrijk

Servische consumenten kopen het liefste producten uit de eigen regio. Verder zijn producten uit de EU en specifiek Duitsland populair. Aan de andere kant vermijden consumenten vaak producten uit Kroatië, Albanië en China.

Bereid om te besparen

Serviërs hebben een relatief laag inkomen. Zij zijn dan ook prijsgevoelig en schrikken niet terug om te besparen op producten of diensten, die zij niet als noodzakelijk zien. Zo zijn zij bereid om te beknibbelen op vermaak en nutsvoorzieningen als elektriciteit of het openbaar vervoer.

Welke verkoopkanalen kunt u inzetten voor uw product?

In Servië bestaan traditionele buurtwinkels en moderne supermarkten nog vaak naast elkaar. E-commerce is aan een opmars bezig, maar loopt nog achter op de rest van Europa.

Plaatselijke buurtwinkels blijven populair

Serviërs blijven graag producten kopen in kleine buurtwinkels. Deze winkels zitten vaak op goede locaties waar veel mensen wonen. Hoewel er steeds meer grote, moderne supermarkten in Servië komen, bedreigen zij de groei van de kleine winkels nog niet.

Groeiend aantal 24-uurswinkels in de stad

Traditionele winkels zoals kiosken, slagers en bakkerijen met langere openingstijden doen het goed in de steden. Vooral winkels die 24 uur per dag open zijn, winnen terrein.

Houding tegenover online winkelen verandert

Hoewel veel Serviërs e-commerce nog wantrouwen, verandert de houding ten opzichte van online winkelen snel. Steeds meer consumenten kopen online. Serviërs kopen daarbij ook over de grens, vooral vanwege goedkopere prijzen. Naar verwachting winkelt in 2021 ongeveer 69% van de Serviërs online, tegenover 46% in 2018.

Marketing: verover de Servische markt

De Servische advertentiemarkt groeide de afgelopen jaren licht. Tv blijft veruit het belangrijkste medium. Verder wint ook het internet aan terrein als advertentiekanaal. Het gebruik van buitenreclame, waaronder billboards op gebouwen, blijft ongeveer gelijk. Tijdschriften en kranten nemen langzaam af in populariteit.

Tv groeit licht en blijft belangrijk

Tv domineert de Servische advertentiemarkt en bereikt ruim 90% van de huishoudens. Dit maakt televisieadvertenties tot een van de meest effectieve advertentievormen in Servië. De uitgaven hieraan groeien elk jaar licht. Hoewel veel Serviërs wantrouwig zijn tegenover tv als medium, zijn tv-advertenties voor hen toch de belangrijkste offline informatiebron voordat zij een product of dienst kopen. Verder is het belangrijk om te weten dat tv-advertenties voor alcohol en tabak verboden zijn in Servië.

Internet heeft een positief imago

Internet groeit als advertentiekanaal ongeveer even hard als tv, maar heeft een veel kleiner aandeel in de advertentiemarkt. Het voordeel van internet is zijn relatief positieve imago. Van alle media beschouwen Serviërs het internet namelijk als het meest betrouwbare advertentiekanaal. Zoekmachines zijn de meest gebruikte online informatiebron die consumenten raadplegen, voordat zij een product of dienst kopen.

Hoe kan RVO.nl u helpen?

Een succesvolle marketingstrategie in Nederland is niet zomaar om te zetten naar Servië. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Heeft u vragen over marketing in Servië? Of loopt u rond met andere vragen rondom uw exportplannen? Neem contact op met ons. Onze adviseurs kunnen u helpen bij het vinden van kansen, zakenpartners, of u adviseren over andere exportzaken.

Meer informatie

Verder lezen? De volgende bronnen bieden meer informatie over marketing in Servië:

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?