Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA)
Wilt u als ondernemer op eigen of gehuurd terrein laadinfrastructuur aanleggen voor elektrische werk- of voertuigen? Hiervoor is de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA). Deze regeling helpt bedrijven investeren in private laadpunten.
Budget en aanvraagperiode
Begroting 2026 nog niet goedgekeurd
De Eerste Kamer heeft de begroting voor 2026 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) nog niet behandeld. Dit geldt ook voor de begroting van de regeling SPRILA 2026. De aanvraagperiode start op 20 januari 2026, maar de stemming over de begroting is dan nog niet geweest.
De regeling gaat op 20 januari 2026 open voor nieuwe aanvragen. Zolang de begroting niet is goedgekeurd, mag RVO geen besluiten nemen. We beoordelen de aanvragen wel, maar besluiten en de uitbetaling van voorschotten kunnen waarschijnlijk pas in maart of april 2026 plaatsvinden. Als er meer bekend is, leest u dat op deze pagina.
De voortgang van de begroting vindt u op de website van de Eerste Kamer bij de begrotingsstaten Infrastructuur en Waterstaat 2026.
Tip: vul bovenaan deze pagina uw e-mailadres in bij ‘Blijf op de hoogte via e-mail’. U krijgt dan een e-mail als we iets belangrijks veranderen op deze pagina. We sturen u alleen berichten over deze pagina.
Voor wie?
Deze regeling is voor ondernemers die:
- laadinfrastructuur plaatsen;
- ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel (KVK) en
- hun onderneming in Nederland gevestigd hebben.
De regeling is ook voor concessiehouders van openbaar vervoer.
Uw onderneming moet economische activiteiten uitvoeren. Bijvoorbeeld producten verkopen of diensten tegen betaling uitvoeren.
Voeren onderstaande organisaties regelmatig een economische activiteit uit? Dan kunnen we deze ook als onderneming zien:
- vennootschappen
- woningcorporaties
- zorginstellingen
- verenigingen
De regeling geldt voor ondernemers met eigen elektrische voertuigen (auto’s, bestelauto’s, taxi’s, OV-bussen, touringcars, vrachtwagens) of bouwwerktuigen. Ook de volgende ondernemers kunnen gebruik maken van deze regeling:
- ondernemer met werknemers die elektrisch rijden;
- ondernemers met klanten met elektrische voertuigen of
- vastgoedeigenaren met huurders die laadinfrastructuur nodig hebben.
Bent u een mkb-ondernemer? Dan komt u in aanmerking voor hogere subsidiebedragen. U moet wel een mkb-verklaring toevoegen aan uw subsidieaanvraag. Bekijk de pagina Mkb-verklaring voor meer informatie en de mkb-verklaring.
Voor wie niet?
U komt niet in aanmerking voor subsidie als u aanvraagt namens een overheidsinstelling. Dit is bijvoorbeeld een provincie, gemeente, waterschap, zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) of een openbaar lichaam zoals bedoeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen.
De regeling is bovendien niet bedoeld voor ondernemers die laadinfrastructuur willen gaan exploiteren.
Toelichting private laadinfrastructuur
'Private laadinfrastructuur' is laadinfrastructuur die tijdens gebruik alleen op bepaalde momenten te gebruiken is door een specifieke groep gebruikers. Dit geldt binnen de tijden dat de laadvoorziening toegankelijk is. Andere gebruikers mogen de laadinfrastructuur ook gebruiken, maar niet altijd. De laadinfrastructuur mag dus niet voor iedereen openbaar toegankelijk zijn. Verdere uitleg en voorbeelden vindt u op de pagina Sprila: Begrippen en definities.
Advies nodig?
Vul hieronder het formulier in met uw adviesvraag. Wij nemen contact met u op voor een gesprek.
Budget
Hieronder ziet u hoeveel budget er per activiteit en soort bedrijf beschikbaar is.
| Activiteit | Beschikbaar budget | Aangevraagd budget |
|---|---|---|
| Aanleg van laadinfrastructuur met AC- of DC-laadstations voor andere aanvragers dan OV-concessiehouders of touringcarbedrijven | € 60.000.000 | |
| Investeringen in een stationaire batterij voor andere aanvragers dan OV-concessiehouders of touringcarbedrijven | € 18.500.000 | |
| Aanleg van laadinfrastructuur voor AC- of DC-laadstations en investeringen in een stationaire batterij voor OV-concessiehouders of touringcarbedrijven | € 9.000.000 |
Lijst met subsidiebedragen 2026
Categorieën laadstations
Voor deze regeling wordt het vermogen van een AC laadstation bepaald door het maximumvermogen van het laadpunt. Een duopaal is één AC laadstation met 2 laadpunten, die gelijktijdig een vermogen vanaf 11 kW of 43 kW per laadpunt kunnen leveren.
Het vermogen van een DC laadstation wordt bepaald door het totale vermogen van het laadstation, dus niet door het maximale vermogen van één laadpunt. Voorbeeld: een 240 kW laadstation met twee laadpunten, die per laadpunt maximaal 120 kW kan leveren, mag worden aangevraagd in de categorie: DC laadstation vanaf 220 kW.
Subsidiebedragen laadstations
| Type laadstation en vermogen | Subsidiebedrag groot bedrijf | Subsidiebedrag mkb |
|---|---|---|
| AC-laadstation met een vermogen vanaf 11 kW (1 laadpunt) | € 400 | € 800 |
| AC-laadstation vanaf tweemaal 11 kW (duopaal met 2 laadpunten) |
€ 800 | €1.600 |
| AC-laadstation met een vermogen vanaf 43 kW (1 laadpunt) | € 880 | €1.760 |
| AC-laadstation vanaf tweemaal 43 kW (duopaal met 2 laadpunten) |
€ 1.760 |
€ 3.520 |
| DC-laadstation met een vermogen vanaf 20 kW | € 1.950 | €3.900 |
| DC-laadstation met een vermogen vanaf 50 kW | € 4.880 | € 9.760 |
| DC-laadstation met een vermogen vanaf 100 kW |
€ 8.850 |
€ 17.700 |
| DC-laadstation met een vermogen vanaf 150 kW | € 12.200 | € 24.400 |
| DC-laadstation met een vermogen vanaf 220 kW | € 15.500 | € 31.000 |
| DC-laadstation met een vermogen vanaf 350 kW | € 26.250 | € 52.500 |
| DC-laadstation met een vermogen vanaf 550 kW | € 44.000 |
€ 88.000 |
Subsidiebedragen batterijen
Batterijsystemen worden maximaal tot 1.000 kWh gesubsidieerd. Voor OV concessiehouders geldt er geen limiet van 1.000 kWh. Het subsidiebedrag voor een batterijsysteem is € 60 per kWh voor een groot bedrijf of € 85 per kWh voor mkb.
Voorwaarden
Algemene voorwaarden
- U bent ondernemer of concessiehouder van openbaar vervoer.
- U heeft een KVK-inschrijving.
- Uw bedrijf is gevestigd in Nederland.
- U plaatst de laadinfrastructuur in Nederland op uw eigen terrein of op terrein dat u huurt.
- Op uw locatie heeft de laadinfrastructuur in ieder geval:
- één of meer AC-laadstations met een vermogen van minimaal 11 kW of
- één of meer DC-laadstations met een vermogen vanaf 20 kW.
- De laadinfrastructuur is alleen op bepaalde momenten te gebruiken door een specifieke groep gebruikers.
- Uw laadstations staan ten minste 24 maanden niet als ’publiek toegankelijk’ in het register publieke laadinfrastructuur. Dit geldt vanaf het moment dat wij uw subsidie vaststellen. De laadstations staan hooguit als 'beperkt toegankelijk' in het register.
- De staatssteunregels zijn van toepassing op de SPRILA-regeling. Grote ondernemingen mogen maximaal 20% staatssteun voor een project ontvangen. Bent u een mkb-onderneming? Dan mag u maximaal 40% staatssteun ontvangen. Wij berekenen dit percentage over de kosten die u maakt om het project te realiseren (subsidiabele kosten). Soms verlagen wij uw subsidiebedrag. Dit doen wij als het berekende subsidiebedrag te hoog is volgens de staatssteunregels.
- Het subsidiebedrag per locatie moet minimaal € 2.500 zijn. Voor mkb-ondernemingen betekent dit dat u bijvoorbeeld minimaal 4 AC-laadstations van 11 kW moet plaatsen om dit bedrag te halen. Deze ondergrens is vastgesteld omdat uit onderzoek blijkt dat de kosten en complexiteit vooral toenemen bij meer dan 4 laadpunten. In deze situaties heeft subsidie de meeste toegevoegde waarde.
- Omdat uw aangevraagde subsidiebedrag ten minste € 2.500 moet zijn, moet u ook een minimaal bedrag aan subsidiabele kosten maken. Voor grote ondernemingen is dit minimaal € 12.500. Voor mkb-ondernemingen is dit minimaal € 6.250.
Modulair systeem met gescheiden laadstations en een vermogenskast
Heeft u een modulair systeem waarbij meerdere laadstations gebruikmaken van één of meer vermogenskasten? Dan mag u in de subsidieaanvraag het vermogen van de vermogenskasten verdelen tussen laadstations. Daarbij gelden de volgende 3 begrenzingen:
- Totaal vermogen: Het totale vermogen van alle aangevraagde laadstations mag niet hoger zijn dan wat de vermogenskast kan leveren.
- Vermogen laadstation: Het vermogen van een aangevraagd laadstation mag niet hoger zijn dan het totale vermogen van het laadstation.
- Aantal laadstations: U mag niet meer laadstations opvoeren in uw aanvraag dan het aantal laadstations dat u installeert. Minder is wel toegestaan.
Twee voorbeelden
- Is er 1 vermogenskast met een totaal geïnstalleerd vermogen van 750 kW en 3 laadstations die elk begrensd zijn op 400 kW? Dan kunt u subsidie aanvragen voor 3 laadstations vanaf 220 kW, of 2 laadstations vanaf 350 kW en 1 laadstation vanaf 50 kW.
- Bij een vermogenskast van 200 kW en 2 laadstations van maximaal 50 kW, kunt u subsidie aanvragen voor maximaal 2 laadstations vanaf 50 kW.
Aanvullende voorwaarden batterij
- Uw subsidie voor een batterij in combinatie met laadinfrastructuur is minimaal € 25.000.
- De C-waarde van de hardware is maximaal 0,5. Dit geldt niet als de batterij onderdeel is van het laadstation (geïntegreerde batterij) of aangevraagd wordt door OV-concessiehouders;
- Na installatie registreert u de stationaire batterij op de website Energieleveren of bij uw netbeheerder.
- Uw batterij blijft minimaal 24 maanden in uw eigendom nadat we de subsidie hebben vastgesteld.
- De stationaire batterij levert 70% van het aantal kWh aan laadstations. Bekijk het rekenvoorbeeld inzet batterij.
- Wij kunnen u, als subsidieontvanger, vragen om gebruiksgegevens te delen over een exploitatieperiode van 3 maanden op rij. Als wij hiernaar vragen dan doen wij dat binnen 24 maanden na de subsidievaststelling. De gebruiksgegevens bestaan uit het aantal kWh dat ontlaadde uit de batterij en uit het aantal kWh dat via de laadstations aan voertuigen is geleverd. U haalt deze gegevens bijvoorbeeld uit het Batterij Management Systeem en uit de administratie van de afgenomen laadsessies. U bent verplicht hieraan mee te werken.
Uw aanvraag voorbereiden
Neem onderstaande informatie door en bekijk voor meer informatie de veelgestelde vragen. Hierna weet u welke informatie en documenten u mee moet sturen met uw aanvraag. Wat u moet meesturen, hangt af van het subsidiebedrag waarvoor u in aanmerking komt (meer of minder dan € 25.000 subsidie).
Wilt u meer toelichting op begrippen die wij gebruiken binnen deze regeling, ga dan naar Sprila: Begrippen en definities.
U vraagt SPRILA aan binnen 2,5 tot 3 uur.
Tijdsinschatting aanvragen lager dan € 25.000 subsidie
- Aanvraagformulier invullen: ongeveer 45 tot 60 minuten
- Bijlagen verzamelen (offerte / factuur / specificaties / contract netbeheerder): ongeveer 45 minuten
- Invullen verklaringen (mkb-verklaring / de-minimis-verklaring): ongeveer 60 minuten
Tijdsinschatting aanvragen hoger dan € 25.000 subsidie
- Aanvraagformulier invullen: ongeveer 45 tot 60 minuten
- Bijlagen verzamelen (offerte / factuur / specificaties): ongeveer 45 minuten
- Invullen mkb-verklaring: ongeveer 30 minuten
- Capaciteitsberekening opstellen: ongeveer 30 tot 60 minuten
Doorloop ook deze stappen om uw aanvraag goed af te ronden:
- Bepaal de laadbehoefte van de gebruikers van de laadinfrastructuur. Dit is afhankelijk van het aantal gereden kilometers, de bestemming en de thuisbasis van het voertuig.
- Huidige netaansluiting en maximaal beschikbaar vermogen. Deze gegevens zijn vaak zichtbaar op de factuur van de netbeheerder als gecontracteerd vermogen voor afname of als piekvermogen bij een klein-zakelijke aansluiting (maximaal 3x 80A).
- Het benodigde vermogen van de laadpunten. Bepaal welk vermogen geschikt is voor uw situatie.
Gebruik deze informatie om uw laadbehoefte te bepalen en uit te werken hoeveel en welke laadinfrastructuur geschikt is voor uw situatie.
Met de rekentool ziet u of u in aanmerking komt voor meer of minder dan € 25.000 subsidie. Dit is belangrijk om het moment te bepalen waarop u subsidie aanvraagt. De rekentool laat ook zien of u genoeg laadstations aanlegt om de minimale subsidiegrens van € 2.500 te halen.
Minder dan € 25.000 subsidie
Is het subsidiebedrag lager dan € 25.000? Laat dan eerst de laadinfrastructuur aanleggen en vraag daarna subsidie aan. Aanvragen moet in hetzelfde kalenderjaar of binnen 13 weken na de datum waarop de werkzaamheden klaar zijn.
Stuurt u de aanvraag in op de dag dat of nadat het budget is overtekend (als er meer aanvragen zijn dan er geld beschikbaar is)? En is het subsidiebedrag lager dan € 25.000? Dan geldt de doorschuifbepaling. Dat betekent dat we de 1e dag waarop u kunt aanvragen in de volgende aanvraagperiode (vaak is dat het jaar daarna) als uw datum van indiening zien.
Meer dan € 25.000 subsidie
Is het subsidiebedrag hoger dan € 25.000? Op grond van de toegepaste Europese staatssteunregels (Algemene Groepsvrijstellingsverordening, afgekort: AGVV) moet u eerst subsidie aanvragen voordat u de investering definitief doet. Dat volgt uit het vereiste van stimulerend effect. Daardoor komen investeringskosten die u vóór de aanvraag maakte, niet voor subsidie in aanmerking. Gaf u de opdracht tot het aanleggen van de laadinfrastructuur al op het moment van de subsidieaanvraag? Dan komt deze laadinfrastructuur niet in aanmerking voor subsidie. U vraagt de subsidie aan met een niet-ondertekende offerte. Dit doet u voordat u de opdracht geeft en de werkzaamheden laat uitvoeren.
Let op: een getekende offerte zien wij als een gegeven opdracht.
Deze informatie hebben we van u nodig:
- post- en bezoekadres
- IBAN-bankrekeningnummer
- naam, telefoonnummer en e-mailadres van de contactpersoon
- KVK-inschrijfnummer
- Uitslag van de mkb-verklaring, als u als mkb'er aanvraagt
- postcode van de locatie waar de laadinfrastructuur wordt aangelegd
- doelgroep van de gebruikers van de laadinfrastructuur
- factuur voor de aanleg van de laadstations, met daarin de aantallen, het merk en type. Hieruit blijkt welk vermogen elk laadstation heeft en op welke datum de installatiewerkzaamheden zijn uitgevoerd.
- Specificaties van de laadstations (datasheet)
- de-minimisverklaring, Let op: Voor bedrijven in de visserij, aquacultuur en landbouw gelden lagere maximumbedragen
- de hoogte van eventuele andere subsidies die u aanvroeg of ontving om deze laadinfrastructuur aan te leggen
- document waaruit blijkt dat de laadinfrastructuur altijd met het internet is verbonden en waarbij de communicatie verloopt volgens het Open Charge Point Protocol versie 1.6 of hoger.
Deze informatie hebben we van u nodig:
- post- en bezoekadres
- IBAN-bankrekeningnummer
- naam, telefoonnummer en e-mailadres van de contactpersoon
- KVK-inschrijfnummer
- Uitslag van de mkb-verklaring, als u als mkb'er aanvraagt
- postcode van de locatie waar de laadinfrastructuur wordt aangelegd
- doelgroep van de gebruikers van de laadinfrastructuur
- niet-ondertekende offerte met merk, type, specificaties en installatiekosten van de laadstations. Hieruit blijkt het vermogen van elk laadstation. Uit de offerte blijkt ook dat:
- de laadinfrastructuur altijd met het internet is verbonden en de communicatie verloopt volgens het Open Charge Point Protocol versie 1.6 of hoger;
- het project uiterlijk 24 maanden na ontvangst van de subsidie kan worden afgerond.
- Specificaties van de laadstations (datasheet)
- contract met de netbeheerder waaruit blijkt wat de huidige netcapaciteit is op de locatie waarvoor u aanvraagt.
- capaciteitsberekening in het geval dat de benodigde netcapaciteit voor de laadinfrastructuur meer dan 50% van het gecontracteerde transportvermogen is. Dan toont u met een berekening aan dat de benodigde netcapaciteit binnen 24 maanden na verlening gerealiseerd wordt en uw laadinfrastructuur binnen die tijd werkt. Deze voorbeelden laten zien hoe u een capaciteitsberekening maakt.
- de hoogte van eventuele andere subsidies die u aanvroeg of ontving om deze laadinfrastructuur aan te leggen
- vraagt u subsidie aan voor een stationaire batterij? Dan levert u een offerte en datasheet aan met opslagcapaciteit, vermogen en C-waarde van de stationaire batterij. Hieruit blijkt ook dat de batterij communiceert met het laadstation waarvoor u subsidie aanvraagt
- vraagt u subsidie aan voor een laadstation met geïntegreerde batterij? Dan levert u een offerte aan met opslagcapaciteit en het vermogen van de batterij.
Afwijkende lijst benodigde informatie:
- Een OV-concessiehouder moet dezelfde informatie leveren als aanvragen hoger dan € 25.000. Zie ook het uitklapmenu 'Lijst benodigde informatie voor aanvragen hoger dan € 25.000'. De uitzonderingen hierop zijn als volgt:
- Een OV-concessiehouder hoeft geen locatie/postcode en contract netbeheerder aan te leveren bij de aanvraag.
- Een OV-concessiehouder vermeldt wel de datum van gunning van de concessie waaruit blijkt dat er batterij-elektrische bussen worden ingezet.
- Afwijkende voorwaarden batterij:
- De grens van maximaal 1.000 kWh subsidie geldt niet voor OV-concessiehouders.
- De grens van de maximale C-waarde van de batterij geldt niet voor OV-concessiehouders.
Rekentool en rekenvoorbeelden
Maak gebruik van onderstaande rekentool om te zien of u in aanmerking komt voor meer of minder dan € 25.000 subsidie. Dit is belangrijk om het moment te bepalen waarop u subsidie aanvraagt. De rekentool laat ook zien of u genoeg laadstations aanlegt om de minimale subsidiegrens van € 2.500 te halen.
Bekijk ook onze rekenvoorbeelden.
Let op: u kunt geen rechten ontlenen aan deze berekeningen. Deze tool is niet geschikt voor OV-concessiehouders met een aanvraag voor een grote stationaire batterij.
Aanvragen
U kunt SPRILA Aanschaf aanvragen vanaf 20 januari 2026, 09:00 uur tot en met 18 december 2026, 12:00 uur. Voor uw aanvraag heeft u minimaal eHerkenning niveau 3 nodig. Vanaf 7 januari 2026 kunt u uw aanvraag in concept klaarzetten.
Een intermediair machtigen
Doet een intermediair uw aanvraag? Dan machtigt u deze via onderstaande knop.
Na uw aanvraag
Na uw subsidieaanvraag ontvangt u een bevestiging per e-mail. Wij behandelen de aanvragen op volgorde van binnenkomst per datum. We streven ernaar binnen 13 weken te beslissen over uw aanvraag. We kunnen deze termijn verlengen met nog eens 13 weken. U kunt de status van uw aanvraag ook volgen via Aanvraag beheren.
Subsidie-aanvragen lager dan € 25.000
Wij stellen de subsidie direct vast bij aanvragen onder € 25.000. U ontvangt het volledige subsidiebedrag in één keer.
Subsidie-aanvragen hoger dan € 25.000
Bij aanvragen vanaf € 25.000 ontvangt u 50% van het verleende subsidiebedrag als voorschot. U moet binnen 24 maanden na het ontvangen van het voorschot de vaststelling opsturen. Dit doet u nadat de werkzaamheden zijn beëindigd. U ontvangt daarna het overgebleven subsidiebedrag, afhankelijk van de beoordeling van de vaststelling. Heeft u door overmacht meer dan 24 maanden nodig voor de aanleg? Dan kunt u één keer uitstel aanvragen voor een periode van maximaal 12 maanden.
Belangrijke veranderingen SPRILA 2026 vergeleken met SPRILA 2025
Algemeen
- Aanvraagperiode: dinsdag 20 januari 2026 9:00 – vrijdag 18 december 2026 12:00.
- Budget laadinfra AC en DC zijn samengevoegd tot een budget van € 60 miljoen.
- Budget laadinfra en batterij voor OV-concessiehouders of touringcarbedrijven is € 9 miljoen.
- Budget batterij voor overige aanvragers is € 18,5 miljoen.
- Plafond van € 350.000 per aanvrager is verwijderd.
- Aanvragen van SPRILA-Advies is na 19 december 2025 12:00 uur niet meer mogelijk.
Laadinfra AC
- Categorie toegevoegd: AC-laadstation duopaal vanaf tweemaal 43 kW (2 laadpunten).
- Bij AC-laadstations is de subsidiehoogte gebaseerd op het vermogen aan het laadpunt.
Laadinfra DC
- Categorie toegevoegd: DC-laadstation vanaf 100 kW.
- Categorie gewijzigd: DC-laadstation vanaf 225 kW naar vanaf 220 kW.
- Subsidiebedrag verhoogd bij DC-laadstation vanaf 350 kW.
- Categorie toegevoegd: DC-laadstation vanaf 550 kW.
Bij DC-laadstations is de subsidiehoogte gebaseerd op het totale vermogen van het laadstation. Een DC-laadstation van 240 kW met 2 laadpunten en maximaal 120 kW aan het laadpunt wordt in 2026 aangemerkt als een laadstation in de categorie vanaf 220 kW.
Batterij
- De C-waarde, verhouding tussen vermogen (kW) en capaciteit (kWh), van maximaal 0,25 is verhoogd naar maximaal 0,5.
- Voorwaarde vervallen: benodigde capaciteit laadinfra is meer dan 50% t.o.v. GTV voor de batterij.
- Nieuwe voorwaarde: van een batterij moet minimaal 70% van het aantal kWh, dat uit de stationaire batterij wordt ontladen, aantoonbaar zijn geleverd aan laadstations.
- Subsidiebedrag verlaagd per kWh:
- grootbedrijf: van € 70 naar € 60/ kWh.
- mkb: van € 100 naar € 85 / kWh.
SPRILA < € 25.000
Verruiming indientermijn: opsturen in hetzelfde kalenderjaar is mogelijk of binnen 13 weken na de datum waarop de werkzaamheden klaar zijn.
OV-concessiehouders
- OV-concessiehouder hoeft geen locatie/postcode en contract netbeheerder aan te leveren bij de aanvraag.
- OV-concessiehouder levert wel: de datum van gunning van de concessie waaruit blijkt dat hij batterij-elektrische bussen inzet.
- Aparte categorie van 600 kW voor OV-concessiehouders is verwijderd.
- Grens van 1.000 kWh subsidie verdwijnt voor OV-concessiehouders.
- Publicatie Staatscourant, 25 november 2025
- Publicatie Staatscourant, 18 juli 2025
- Publicatie Staatscourant, 31 januari 2025
- Publicatie Staatscourant, 1 juli 2024
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat