SPRILA: Veelgestelde vragen
Hier vindt u het antwoord op veelgestelde vragen over de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Advies en Aanschaf.
Aanvrager en leverancier
Ja. Op Iemand machtigen of gemachtigd worden ziet u hoe.
Nee. Dit is niet verplicht. U moet als aanvrager wel toegang hebben tot de energieaansluiting die u voor de laadlocatie gebruikt.
Een wijziging van leverancier voor uw laadstations of batterij hoeft u niet door te geven. Het is mogelijk om van leverancier te wijzigen, nadat u de aanvraag met offerte heeft ingediend. Het aantal laadstations en de categorie van het laadstation kunnen achteraf niet opgehoogd worden.
SPRILA geldt niet voor particuliere bewoners. Zij kunnen gebruikmaken van de SVVE. Voor kantoorgebouwen en utiliteitsbouw uit bedrijfsverzamelgebouwen kan een VVE SPRILA aanvragen. De laadinfrastructuur moet dan gebruikt worden door deze ondernemingen. Laadinfrastructuur voor parkeerplaatsen van bewoners kan geen onderdeel zijn van de aanvraag.
Batterij
Nee. Het gebruik van software is niet toegestaan.
Nee. Een batterij met een variabel vermogen met een C-waarde groter dan 0,25 komt niet in aanmerking voor subsidie. Een geïntegreerde batterij, mits deze aan de voorwaarden voldoet van de stationaire batterij, kan wel in aanmerking komen.
Laadstations
Nee. Een duopaal beschouwen we als één laadstation met 2 laadpunten.
Vanwege de toegestane staatssteunruimte is besloten om niet per laadpunt, maar per laadstation subsidie te verstrekken. De installatiekosten zijn namelijk niet gelijk aan het aantal laadpunten. Een laadstation kan één of meerdere laadpunten bevatten. In deze subsidieronde is het niet mogelijk om voor duopalen een uitzondering te maken. Dit kan in een mogelijke volgende ronde veranderen.
Nee. Vanwege netcongestie is er veel onzekerheid. Een offerte van de netbeheerder is onvoldoende.
Nee. SPRILA is er voor laadstations; fysieke installaties op een vaststaande locatie.
Ja. Nadat u de aanvraag heeft gedaan mag u met de werkzaamheden starten waaronder het aangaan van verplichtingen. Dit is op eigen risico.
Deze voorwaarde is opgenomen om slim laden te stimuleren. U toont met een datasheet of een beschrijving in een offerte aan dat het laadstation OCPP 1.6 of hoger heeft. Bij het indienen van uw subsidieaanvraag verklaart u dat de laadstations met het internet zijn verbonden.
U toont met een datasheet of een beschrijving in een offerte aan dat het laadstation OCPP 1.6 of hoger heeft. Het aanleveren van een CS-certificaat is niet nodig. Bespreek de digitale veiligheid met uw leverancier.
Ja. U mag de laadstations vervangen door slimme laadstations met OCPP 1.6 of hoger. Ook mogen laadstations worden vervangen door een laadstation met een hoger vermogen. Hierbij toont u aan dat de laadstations geïnstalleerd zijn.
Ja. Hierbij kunt u alleen subsidie aanvragen voor de nieuwe laadstations.
Ja. De kosten moeten hierbij redelijk en aannemelijk zijn. Bij de aanvraag moet informatie aangeleverd worden waaruit blijkt dat de laadstations op eigen terrein zijn geïnstalleerd. Dit kan bijvoorbeeld met werkbonnen en foto's.
Bij laadstations tot 43 kW dienen minimaal 4 laadpunten met vermogen van 11 kW of hoger te worden gerealiseerd.
Ja. Financial lease is toegestaan. U bent daarbij eigenaar van het laadstation. Operationeel lease is niet mogelijk.
Combinaties
Op de laadlocatie mag u deels private en publieke laadinfrastructuur realiseren. Een laadstation of batterij kunt u niet voor beide regelingen aanvragen. Elke regeling heeft specifieke voorwaarden. De voorwaarden zijn namelijk zo dat de situatie alleen voldoet aan de voorwaarden van de SPRILA of de SPULA.
Ja. In het aanvraagformulier is het mogelijk om AC- en DC-laadstations aan te vragen.
Ja. De Energie-investeringsaftrek (EIA) wordt niet gezien als staatssteun.
Exploitanten van laadinfrastructuur
De exploitant van laadinfrastructuur is een onderneming waarvan de activiteiten op de locatie bestaan uit het via laadinfrastructuur of tankstations aanbieden van elektriciteit of brandstoffen aan derden.
Ja. Een CPO mag onder voorwaarden laadinfrastructuur aanvragen als het om de eigen bedrijfsvoering gaat. Bijvoorbeeld als het bedrijf dat laadinfrastructuur exploiteert laadpalen wil plaatsen bij het eigen bedrijfspand om de eigen voertuigen op te laden.
Ja. Bedrijven mogen samenwerken met een Chargepoint Operator voor het beheer van de laadinfrastructuur. De laadinfrastructuur moet worden aangeschaft door het bedrijf dat de laadinfrastructuur gebruikt voor de bedrijfsvoering.
Subsidiebedrag
De toegestane staatssteunpercentages zijn 20% voor grote ondernemingen en 40% voor mkb-ondernemingen. Wanneer een onderneming te veel staatssteun krijgt, kan RVO het subsidiebedrag verlagen om binnen de staatssteunruimte te blijven.
Woensdagmiddag 25 september maken we per subsidiepot het aangevraagde bedrag bekend en het aantal ontvangen subsidieaanvragen voor advies. Als er meer aanvragen zijn dan er geld beschikbaar is (overtekening), loten we met een notaris. Op een later moment maken we de datum van de lotingsuitslag bekend.
Nee. Met 400 adviezen kijken we naar de kwaliteit van de adviezen. Zo zien we of SPRILA Advies goed werkt voor mogelijke volgende subsidierondes.
Publieke toegankelijkheid
Publiek toegankelijke locaties zijn zichtbaar in diverse apps van laadstations. RVO kan ook meldingen ontvangen over een bepaalde locatie.
Ja dit is voldoende.
Overig
Bij het verlenen van staatssteun geldt een transparantieverplichting. Steunbedragen komen daarom verplicht in de Transparency Award Module (TAM) van de Europese Commissie en worden in het jaar 2025 gepubliceerd. Er zijn minimale bedragen voor publicatie.
Onderstaande links geven meer informatie over beleidskeuzes:
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat