Marktonderzoek doen voor Brazilië
U bent van plan zaken te gaan doen in Brazilië. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Braziliaanse markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Braziliaanse consument.
Marktonderzoek: zo begint u
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier vindt u informatie over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Wij bieden ook informatie per sector. Daarnaast bieden wij marktstudies die dieper ingaan op specifieke sectoren in een land. Bekijk het overzicht met marktstudies over Brazilië.
Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.
Spreek ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk bij voorkeur samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren een onderzoek uitvoeren – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken hoe uw product daar werkt. Met de DHI-subsidieregeling kunt u hiervoor subsidie krijgen.
De Braziliaanse consument
Taal: spreek Portugees
De voertaal in Brazilie is Portugees. Hoewel veel mensen in de grote steden Engels spreken, is dat niet het geval buiten de commerciële centra. Gebruik geen Spaans in uw communicatie, want Brazilianen kunnen dit als cultureel ongevoelig ervaren.
Consumentengedrag: lage prijzen en goede kwaliteit
Voor de Braziliaanse consument is de combinatie van lage prijzen en goede kwaliteit belangrijk. Het is dan ook normaal dat de consument eerst online onderzoek doet en prijzen vergelijkt, vooral bij grote aankopen.
Bij het online shoppen kijkt de Braziliaan ook naar de betaalopties, verzendkosten en retourbeleid.
De Braziliaanse consument kijkt vaker naar de duurzaamheid van een product. Ze staan open om meer te betalen voor gezondere en milieuvriendelijkere producten. Daarnaast kijken de meeste Brazilianen of een product bij hun waarden aansluit en maatschappelijke doelen steunt.
Marketingkanalen
Brazilië heeft een van de grootste markten ter wereld en de verwachting is dat die de komende jaren flink zal groeien.
Van de Braziliaanse bevolking is 84% te vinden op het internet, vooral op de social media en videoplatformen. Het is dus zeker de moeite waard om online te adverteren. Google, Instagram en Youtube zijn de meestbezochte niet-Braziliaanse sites. De drukstbezochte Braziliaanse sites zijn de portals Globo, Uol en Mercadolivre.
De traditionele media doen het ook nog steeds goed voor marketing. Adverteren op TV is op dit moment het populairste middel voor adverteerders in Brazilië. De pauzes in telenovelas en sportprogramma's zijn bijzonder populair bij adverteerders.
Radio heeft ook nog veel luisteraars in Brazilië, vooral in de landelijke gebieden. Ook kranten en tijdschriften zijn nog steeds populair, hoewel adverteren in tijdschriften wel afneemt.
Cultuurverschillen
In elk land heerst een eigen cultuur met specifieke gewoontes. U kunt een marketingplan die succesvol is in Nederland niet zomaar gebruiken in Brazilië. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak.
Lees onze informatie over de zakencultuur in Brazilië.
Product- en verpakkingseisen
Zorg ervoor dat uw producten aan alle regels voldoen voordat u ze vervoert naar Brazilië. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Braziliaanse eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.
Meer weten? Lees over exportregels en producteisen in Brazilië.
Betalingsgewoonten
De munteenheid van Brazilië is de real (BRL).
2 vaak gebruikte betalingsvormen van B2B in Brazilië:
- Letter of Credit. De meest voorkomende betalingsvorm in Brazilië is een Letter of Credit (L/C). Een Letter of Credit biedt u meer zekerheid omdat de bank garant staat. Het is een verplichting dat de bank van de koper het bedrag naar de exporteur overmaakt. Dit gebeurt pas als de exporteur aan de vooraf gestelde voorwaarden heeft voldaan.
- Open Account. Heeft u een vertrouwensrelatie met uw Braziliaanse zakenpartner? Dan kunt u ook kiezen voor het gebruik van een 'open account'. Dan levert de verkoper en betaalt de koper op de afgesproken betaaldatum. Hier komen geen zekerheidsstellingen en/of documenten aan te pas.
Denk bij betalingen in BrazilIë onder andere aan de volgende zaken:
- Werk samen met een lokale partner die goed op de hoogte is van de situatie in Brazilië;
- Neem in de factuur informatie op over de manier van betaling (contant, overschrijving) en de betalingstermijn;
- Houd rekening met mogelijke vertragingen;
- Houd er rekening mee dat door hoge rentetarieven Brazilianen het liefst vooruit betalen. Zij gebruiken deze manier vooral voor kapitaalgoederen.
- Twijfelt u over de kredietmogelijkheden van het bedrijf waarmee u zakendoet? Dan kunt u een commerciële kredietbeoordelaar inhuren. Lees meer over hoe u een exportkredietverzekering afsluit en uw bedrijf indekt tegen risico’s.
Lees onze 5 tips voor internationale betalingen.
Netwerken opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers. Wilt u uw netwerk uitbreiden en zakenpartners vinden? Denk dan aan de volgende tips:
- Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Bovendien kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past.
- RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Deelnemen is een goede manier om contacten te leggen. Benieuwd wat er binnenkort op de agenda staat voor Brazilië? Bekijk het overzicht met evenementen.
- De Nederlandse ambassade in Brasilia organiseert regelmatig evenementen, waar u geschikte partners kunt ontmoeten. Bekijk de contactgegevens van de Nederlands ambassade in Brazilië.
Meer weten over hoe u het beste een zakenpartner in het buitenland vindt? Lees ons artikel met tips.
Meer bronnen
- Op de website van het CBS vindt u statistieken over onze handel met Brazilië.
- Ondernemersplein: Betalingen bij import en export.
- Evofenedex: Exportmanagement
Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken