Marktonderzoek doen voor Griekenland
U bent van plan om zaken te gaan doen in Griekenland. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Griekse markt, de zakelijke (betaal)gewoonten en de Griekse consument.
Marktonderzoek doen
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in Griekenland.
Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.
Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.
De Griekse consument
Als u uw product of dienst in Griekenland wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Griekse consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.
Taal: pas aan naar het land
Grieks is de officiële taal in het land. Als u uitbreidt naar Griekenland is het nuttig om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te passen naar het Grieks. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen. In de zakenwereld spreekt men ook Engels.
Consumentenvoorkeuren: fysieke winkels, maar online groeit
Het besteedbaar inkomen in Griekenland verschilt per regio. Over het algemeen zijn de salarissen in stedelijke gebieden zoals Athene hoger dan in meer landelijke of toeristische regio's.
Grieken kopen hun producten vooral in fysieke winkels, met supermarkten en warenhuizen als populairste locaties. Veel Grieken doen online onderzoek en kopen dan alsnog in een fysieke winkel.
Online winkelen wint wel terrein in Griekenland. De grote webwinkels in Griekenland zijn bijvoorbeeld public.gr, e-shop.gr en plaisio.gr.
Marketing
Om uw product of dienst effectief in Griekenland te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken.
De digitale advertentiemarkt groeit in Griekenland. Socialemedia-advertenties zijn populair, bijvoorbeeld op Facebook, Pinterest en YouTube. Hier worden veel gepersonaliseerde campagnes worden gebruikt. Ook tv- en videoreclame en zoekmachineadvertenties worden veel ingezet. Verder groeit het gebruik van digitale advertenties in publieke plekken (out-of-home).
Traditionele media zoals printreclame nemen af, maar blijven belangrijke kanalen om de Griekse consument te bereiken.
Cultuurverschillen
Om succesvol zaken te doen in Griekenland, is het belangrijk om kennis te hebben van cultuurverschillen.
Grieken houden van discussies, ook in een zakelijk gesprek. Een verhitte discussie is een teken van interesse. Het is een slecht teken als Grieken stil blijven of niet uitweiden over hun mening.
Verder zijn Grieken nationalistisch ingesteld en praten onderling graag over politiek en religie. Als buitenlander is het verstandig om deze onderwerpen te vermijden. Lever als buitenstaander ook geen kritiek op de Griekse cultuur.
Lees meer over de zakencultuur in Griekenland
Product- en verpakkingseisen
Als uw producten aan alle producteisen in de EU voldoen, mogen ze vrij worden verhandeld in alle EU-lidstaten, dus ook in Griekenland. Ontbreekt EU-wetgeving, maar voldoet uw product wel aan de wettelijke producteisen in Nederland? Ook dan mag u uw product verhandelen in Griekenland.
Let op: Landen binnen de EU mogen wel aparte eisen stellen. Bijvoorbeeld aan de taal op productlabels en gebruiksaanwijzingen.
Betalen en factureren
Als lid van de Europese Unie gebruikt Griekenland de euro (EUR) als officiële munteenheid. In de EU geldt vrij verkeer van kapitaal. Daarnaast gelden er regels voor facturen die bedrijven naar elkaar sturen:
- Heeft u met een ander bedrijf een contract opgesteld? Dan moeten de facturen binnen 60 dagen worden betaald. Behalve als u samen een langere termijn afspreekt.
- Heeft u geen contract opgesteld met een ander EU-bedrijf? Dan moeten facturen binnen 30 dagen worden betaald.
Lees de informatie over het betalingsverkeer in de EU om meer te weten te komen over de Europese wetgeving op dit gebied. Of lees onze 5 tips voor internationale betalingen.
Hoe Griekse consumenten betalen: contant geld nog groot
Griekse consumenten gebruiken verschillende betaalmethoden, waarbij digitale betalingen steeds belangrijker worden. Debetkaarten worden het meeste gebruikt. Met creditcards wordt juist minder vaak betaald.
Ondanks de groei van digitale betalingen, blijft contant betalen ook nog populair. Voor online bestellingen vinden Griekse consumenten het fijn om (achteraf) contant te betalen. Daarnaast zijn online betaalmethoden zoals PayPal populair. Het is daarom aan te raden om bij e-commerce in Griekenland meerdere betaalmethoden aan te bieden.
Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.
Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.
De Nederlandse ambassade in Athene en de honorair consuls kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Griekenland en bekijk hun contactgegevens.
Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Griekenland op de agenda staan. Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.
Meer bronnen
- Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Griekenland, maar ook over de export en import van goederen specifiek. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
- Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Griekse economie.
- De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Griekenland.
- Op internationaalondernemen.nl vindt u soms nuttige informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in Denemarken. Ook plaatsen andere organisaties hier interessante marktrapporten.
- Enterprise Greece is de Griekse tegenhanger van RVO. Hier vindt u meer informatie over investeren in Griekenland en sectoren die het land zelf als kansrijk bestempeld.
Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken