Marktonderzoek doen voor Oostenrijk
U bent van plan om zaken te gaan doen in Oostenrijk. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Oostenrijkse markt, de zakelijke (betaal)gewoonten en de Oostenrijkse consument.
Marktonderzoek doen: zo begint u
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in Oostenrijk.
Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.
Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.
De Oostenrijkse consument
Als u uw product of dienst in Oostenrijk wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Oostenrijkse consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.
Taal: pas aan naar het land
Duits is de officiële taal in het land. Er worden ook regionale dialecten gesproken. Het Oostenrijks-Duits is bijvoorbeeld een variant van het standaardduits. Bij internationaal georiënteerde bedrijven wordt ook in het Engels gecommuniceerd.
Als u uitbreidt naar Oostenrijk is het nuttig om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te passen naar het Duits. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen. Pas uw communicatie en strategie in Oostenrijk daarom altijd aan.
Consumentenvoorkeuren: webshops steeds populairder
Online winkelen wint aan populariteit. Oostenrijkers kopen vooral bij grote, bekende internationale webwinkels. Kleding en schoenen zijn veel gekochte producten online. Ook gebruiken Oostenrijkse consumenten steeds vaker hun smartphone om online te winkelen.
Ondanks de groei van e-commerce blijven fysieke winkels belangrijk. In fysieke winkels doen Oostenrijkers het vaakst boodschappen in supermarkten en discounters.
Marketing
Om uw product of dienst effectief in Oostenrijk te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken.
De grootste advertentiemarkt is TV- en videoreclame. Ook andere traditionele kanalen zoals print (kranten en tijdschriften), radio en buitenreclame worden veel ingezet.
Online adverteren wint steeds meer terrein. Hier zijn advertenties op sociale media en voor zoekmachines populair. Ook reclame via videostreaming, mobiele advertenties en direct mail zijn snelgroeiende digitale kanalen.
Cultuurverschillen
Om succesvol zaken te doen in Oostenrijk, is het belangrijk om kennis te hebben van de cultuurverschillen.
De Oostenrijkse zakencultuur is formeel en hiërarchisch. Neem de tijd voor persoonlijk contact maar houd daarbij wel gepaste zakelijke afstand. Oostenrijkers zijn gek op titels. Personen met een academische titel zullen hiermee aangesproken worden, zoals 'Herr Doktor' of 'Frau Professor'. Het is belangrijk dit ook op briefpapier en visitekaartjes te vermelden.
Lees meer over de zakencultuur in Oostenrijk
Product- en verpakkingseisen
Als uw producten aan alle producteisen in de EU voldoen, mogen ze vrij worden verhandeld in alle EU-lidstaten, dus ook in Oostenrijk. Ontbreekt EU-wetgeving, maar voldoet uw product wel aan de wettelijke producteisen in Nederland? Ook dan mag u uw product verhandelen in Oostenrijk.
Let op: Landen binnen de EU mogen wel aparte eisen stellen. Bijvoorbeeld aan de taal op productlabels en gebruiksaanwijzingen.
Betalen en factureren
Als lid van de Europese Unie gebruikt Oostenrijk de euro (EUR) als officiële munteenheid. In de EU geldt vrij verkeer van kapitaal. Daarnaast gelden er regels voor facturen die bedrijven naar elkaar sturen:
- Heeft u met een ander bedrijf een contract opgesteld? Dan moeten de facturen binnen 60 dagen worden betaald. Behalve als u samen een langere termijn afspreekt.
- Heeft u geen contract opgesteld met een ander EU-bedrijf? Dan moeten facturen binnen 30 dagen worden betaald.
Lees de informatie over het betalingsverkeer in de EU om meer te weten te komen over de Europese wetgeving op dit gebied. Of lees onze 5 tips voor internationale betalingen.
Hoe Oostenrijkse consumenten betalen: veel verschillende betaalmiddelen
Oostenrijkers gebruiken veel verschillende betaalmethoden. Bij fysieke winkels is contant geld nog steeds het meestgebruikte betaalmiddel, gevolgd door debetkaarten en creditcards. Wel is er een groei te zien in mobiele betalingen en digitale portemonnees.
Voor online aankopen gebruiken Oostenrijkers vooral digitale portemonnees zoals PayPal. Ook wordt online betaald met facturen, debetkaarten en creditcards. Daarnaast wint achteraf betalen aan populariteit, met apps als Klarna.
Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.
Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.
De Nederlandse ambassade in Wenen, honorair consuls en de LVVN-raad Oostenrijk kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Oostenrijk en bekijk hun contactgegevens.
Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Oostenrijk op de agenda staan. Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.
Meer bronnen
- Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Oostenrijk, maar ook over de export en import van specifieke goederen. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
- Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Oostenrijkse economie.
- De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Oostenrijk.
- Op internationaalondernemen.nl vindt u soms nuttige informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in Oostenrijk. Ook plaatsen andere organisaties hier interessante marktrapporten.
Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken