Marketing in het Verenigd Koninkrijk

Laatst gecontroleerd op:
30 november 2023
Gepubliceerd op:
23 februari 2012

Of uw exportproduct succesvol is, is afhankelijk van een hoop verschillende factoren. Product, prijs, plaats en promotie zijn allemaal belangrijk.

Het Verenigd Koninkrijk blijft een belangrijke markt

Met ruim 67 miljoen inwoners is het Verenigd Koninkrijk (VK) een van de grootste markten in Europa. Het blijft - ook nu het een land buiten de EU is - een heel belangrijke markt met veel kansen. Wilt u meer weten over zakendoen met het VK na Brexit? Kijk dan op onze pagina over Zakendoen met het VK als land buiten de EU.

Vindt u op deze pagina niet wat u zoekt over marketing in het VK? Neem dan contact op met een van onze landenspecialisten.

Product: past uw exportproduct op de Britse markt?

Past uw product in de markt van het exportland? Zijn er al soortgelijke producten? Vult het juist een gat in de markt? Is er überhaupt vraag naar uw product? En hoe zit het eigenlijk met de concurrentie? Allemaal belangrijke vragen waarop u het antwoord moet weten voordat u gaat exporteren.

Dit zijn de 3 belangrijkste producttrends in het Verenigd Koninkrijk voor Nederlandse ondernemers:

1. Agri-food

Voor het VK is Nederland een van de belangrijkste leveranciers van agri-foodproducten. Dit is een grote en dynamische markt. De beste kansen liggen er op het gebied van innovatieve en nicheproducten.

2. Tuinbouw en sierteelt

In het VK is veel vraag naar fruit, groenten en sierteelt uit andere landen. Bijna driekwart van de bloemen die in het VK verkocht worden, komen uit Nederland.

3. Schoon vervoer

Elektrische voertuigen worden steeds populairder in het Verenigd Koninkrijk en de Britse overheid heeft er meerdere campagnes op gevoerd. Het netwerk van oplaadpunten wordt steeds verder uitgebreid. Ook de belangstelling voor fietsen en het verbeteren van fietsinfrastructuur, leefomgeving en luchtkwaliteit is in het algemeen sterk gestegen.

Wilt u meer weten over interessante kansen voor Nederlandse ondernemers in het VK? Bekijk dan onze pagina Zakelijke kansen in het VK

Producteisen

Voor uw product en de bijbehorende verpakking gelden in het buitenland vaak specifieke eisen. Meer informatie over die eisen vindt u op de pagina over producteisen.

Prijs: grote consumentenmarkt, duidelijke verschillen

De economische situatie in uw exportland kan drastisch verschillen van de situatie in Nederland. Een economische crisis of juist een economische bloei kan flinke invloed hebben op de prijs die consumenten willen betalen voor een product.

Het VK is een van de grootste consumentenmarkten ter wereld. De koers van de Britse pond heeft de laatste jaren geschommeld vanwege Brexit en de coronacrisis. De consumentenuitgaven waren ook gedaald, maar zijn inmiddels weer stabiel. Het is de verwachting dat de inflatie de komende jaren afneemt als gevolg van de dalende energieprijzen. 

De inkomens verschillen sterk van regio tot regio, net als de kosten voor levensonderhoud. Er is nog altijd een duidelijk verschil tussen arm en rijk. 

Een handige tool om inzicht te krijgen in de prijsverschillen tussen landen is de Big Mac index. Deze index maakt een vergelijking tussen de verschillende valuta's ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Door de koopkracht van de dollar te vergelijken met die van een andere munt, ziet u hoeveel dollars die munt 'eigenlijk' waard is en of de wisselkoers te hoog of te laag is. Zo kost een Big Mac in 2023 in het VK € 4,845.

Meer informatie over de over de huidige economische situatie vindt u bij OECD en het CIA World Factbook.

Plaats: supermarkten zijn dominant

Het kiezen van het juiste distributiekanaal is niet makkelijk. Inzicht in de consument kan u helpen een juiste beslissing te nemen. Dingen waar u aan kunt denken zijn: Wie gaat er over de aankopen binnen een gezin? Hoe betaalt men voor goederen? En in welk soort winkels koopt men deze goederen het liefst?

Online shop (e-commerce)

De Britse e-commercemarkt is de meest winstgevende van Europa én een van de grootste van de wereld. Het is voor Britse consumenten inmiddels de norm geworden om online te shoppen. Vooral kleding, schoenen en elektronica worden online gekocht. Het is makkelijk om u op deze markt te begeven. Wel heeft de Britse consument nog twijfels over de veiligheid van transacties naar het buitenland.

Britse consumenten doen kleine online aankopen meestal met hun smartphone. Voor grotere aankopen gebruiken zij juist liever de computer. Ook vindt de Britse consument duurzaam transport belangrijk.

Britse consumenten zijn gewend aan een snelle aflevering. De koper kan op vele plekken producten laten bezorgen om ze dan zelf op te halen. Hier moet u rekening mee houden als u de Britse e-commercemarkt betreedt. Online consumenten betalen in het VK het liefst met een creditcard, debitcard of Paypal. Maar zij vinden het ook fijn om de optie te hebben om met contant geld te kunnen betalen. 

Lees meer over e-commerce in het VK op de website van de Kamer van Koophandel.

Detailhandel

Consumentenloyaliteit vermindert door groeiende mobiliteit en het makkelijk verkrijgen van productinformatie. Consumenten gaan zeer gericht op zoek naar de beste deal, ook online. De detailhandel in het VK heeft het zwaar door de opkomt van online winkelen, maar is toch nog steeds de grootste private werkgever in het VK. Een belangrijke ontwikkeling is 'omni-channel retailing', een combinatie van verschillende verkoopkanalen zoals winkel, online en meer.

Supermarkten domineren de detailhandel. Het Verenigd Koninkrijk heeft een van de meest geavanceerde markten voor levensmiddelen ter wereld. De grote supermarkten overheersen, maar prijsvechters, warenhuizen en luxere supermarkten zijn ook in opkomst. Daarbij worden er sinds de coronapandemie veel meer levensmiddelen online verkocht. 

Business 2 business

In het VK worden veel b2b events en beurzen georganiseerd. Die vinden met name plaats in Londen en Birmingham. Kijk voor een overzicht van alle beurzen en events op de website van TradeFairDates of AUMA.

Promotie: reclame en adverteren

Voor de promotie van uw product zijn veel kanalen beschikbaar. Afhankelijk van uw product en de doelgroep kunt u kiezen voor online marketing, tv, radio, magazines en/of reclame-uitingen buitenshuis. Hoe bereikt u de Britse consument? Wij helpen u op weg door hieronder alvast enkele tips te geven.

Internet: het populairste medium voor advertenties

Bijna iedereen in het Verenigd Koninkrijk (VK) gebruikt internet, en meer dan driekwart van de Britten zit op social media. Facebook wordt daarbij het meest gebruikt, maar Instagram en X zijn ook populair. 

Het VK is de grootste markt voor digitale advertenties van Europa. De belangrijkste vorm van digitale reclame is search advertising, gevolgd door displayadvertenties. Dat zijn de advertenties die je voorbij ziet komen op website of apps. Ook social media advertising doet het goed: een meerderheid van de Britse marketeers geeft aan dat social media als hun beste promotietool zien.  

Google, Youtube en Facebook zijn de meest bezochte niet-Britse websites in het VK. De best bezochte Britse websites zijn: amazon.co.uk, bbc.co.uk en ebay.co.uk.

Televisie en radio: veel tv-kanalen en concurrentie streamingsdiensten

Het VK heeft een groot aantal tv-kanalen. Dit verdeelt de televisiereclamemarkt, omdat er niet veel zenders zijn die permanent een groot publiek bereiken. Bovendien maakt nieuwe techniek het mogelijk reclames door te spoelen. Toch blijft de tv het belangrijkste offline promotiemiddel in het VK. Vooral rond de kerst adverteren veel bedrijven via tv-reclame. Wel zeggen veel Britten tv-reclames opdringerig en vervelend te vinden. 

Tv-adverteerders in het VK kampen met concurrentie van CTV, oftewel Connected TV. Dat zijn op het internet aangesloten apparaten zoals zoals smart tv's en spelcomputers. Onder andere streamingsdiensten bereiken via CTV de consument. Adverteerders kunnen via streamingsdiensten hun publiek zeer gericht bereiken, omdat er inzicht is in het kijkgedrag van de gebruiker.  

Na tv is radio het meest populaire promotiemiddel. De best beluisterde radiozenders in het VK zijn BBC Radio 2, BBC Radio 4 en BBC Radio 1. 

Tijdschriften en dagbladen: voor bepaalde gebieden

De geprinte media zijn nog steeds belangrijk in het Verenigd Koninkrijk, maar het aantal lezers gaat hard achteruit. Deels doordat online nieuws en digitale televisiekanalen een steeds groter bereik krijgen. Nationale en regionale kranten kampen met grote verliezen in reclame-inkomsten. Deze zijn wel interessant als u een product wilt adverteren dat populair is in een bepaald gebied. Ook tijdschriften zien hun verkoop dalen. Gespecialiseerde bladen en vakbladen kunnen wel interessant zijn als u uw advertenties richt op een bepaald interessegebied.

Een overzicht van de dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Let op de cultuurverschillen

Om producten te verkopen in een ander land is het belangrijk dat u rekening houdt met verschillen in taal, spelling, beeld en woordkeuze. Maar adverteren in een ander land gaat verder dan alleen de oppervlakte. Culturele verschillen en overtuigingen zijn minstens zo belangrijk. Een reclamebureau/specialist uit het exportland in de arm nemen is daarom geen overbodige luxe.

Kijk ook eens op de Do's-and-don'ts van het Verenigd Koninkrijk.

Benieuwd naar uw exportmogelijkheden?

Onze adviseurs helpen u gratis verder.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?