Marktonderzoek doen voor het Verenigd Koninkrijk (VK)

Laatst gecontroleerd op:
24 juli 2025
Gepubliceerd op:
22 juli 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in Engeland, Wales, Schotland of Noord-Ierland. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Britse markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Britse consument.

Neem contact op voor advies

Marktonderzoek doen

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in het Verenigd Koninkrijk.

Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.

De Britse consument

Als u uw product of dienst in het Verenigd Koninkrijk wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Britse consument. Het is verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.

Regio's in het VK

Het Verenigd Koninkrijk is geen onderdeel meer van de Europese Unie. Het koninkrijk bestaat uit Engeland, Schotland, Wales (deze 3 vormen Groot-Brittannië) en Noord-Ierland. Het Britse parlement in Londen beslist over grote en centrale onderwerpen, zoals buitenlandbeleid en defensie. Schotland, Wales en Noord-Ierland hebben een eigen parlement. De regio's verschillen in cultuur en taal. Lees u goed in over de regio waar u gaat zakendoen.

Verwar het Verenigd Koninkrijk, Groot-Brittannië en Engeland niet met elkaar. Het kan gevoelig liggen om bijvoorbeeld tegen een Schot te zeggen dat hij Engels is. 

Taal: pas aan naar het land

In het Verenigd Koninkrijk wordt Engels gesproken. In Noord-Ierland wordt ook Iers gesproken, en in Wales is Welsh de officiële taal. In Schotland spreekt men Schotse dialecten.

Als u uitbreidt naar het Verenigd Koninkrijk is het nuttig om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te passen naar het Engels of naar de regionale taal. Communicatie in de eigen taal helpt ook om vertrouwen op te bouwen. Pas uw communicatie en strategie in het Verenigd Koninkrijk daarom altijd aan. Let erop dat u daarbij Amerikaans en Brits Engels niet door elkaar gebruikt.

Gaat u zakendoen in het VK? Britten waarderen het enorm als iemand zich goed en vlot kan uitdrukken in de Engelse taal.

Consumentenvoorkeuren: groei in online aankopen

De inkomens in het VK verschillen sterk van regio tot regio, net als de kosten voor levensonderhoud. Er is nog altijd een duidelijk verschil tussen arm en rijk. 

Britten kopen hun producten zowel online als in fysieke winkels, met een groeiende voorkeur voor online winkelen. Populaire webwinkels zijn Amazon, eBay en Argos. Britse consumenten hechten veel waarde aan gratis en snelle bezorging, evenals gratis retourneren bij online aankopen.

Britse consumenten doen kleine online aankopen meestal met hun smartphone. Voor grotere aankopen gebruiken zij juist liever de computer. Ook vindt de Britse consument duurzaam transport belangrijk.

Consumentenloyaliteit neemt af door een grotere mobiliteit en de brede beschikbaarheid van productinformatie. Consumenten gaan zeer gericht op zoek naar de beste deal, ook online.

Supermarkten domineren de Britse fysieke detailhandel. Sainsbury's, M&S Food en Aldi zijn populaire supermarkten. Ook warenhuizen zijn populair, zoals Marks & Spencer en B&Q.

Marketing

Om uw product of dienst effectief in het Verenigd Koninkrijk te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken. 

Digitaal adverteren

De digitale advertentiemarkt is groot in het VK. Zoekmachineadvertenties worden veel ingezet. Ook socialemedia-advertenties zijn populair, bijvoorbeeld op YouTube, Facebook, LinkedIn en Instagram. Andere belangrijke online advertentiekanalen zijn web-pushadvertenties en e-mailadvertenties. Ook blijft de inzet van digitale buitenreclame (out-of-home advertising) groeien. 

Traditionele advertentiekanalen

Traditionele mediakanalen zoals print en tv dalen in populariteit, maar blijven belangrijke kanalen om de Britse consument te bereiken. Tv is het belangrijkste offline promotiemiddel in het VK. Er zijn een groot aantal tv-kanalen. Dit verdeelt de televisiereclamemarkt, omdat er niet veel zenders zijn die permanent een groot publiek bereiken. Vooral rond de kerst adverteren veel bedrijven via tv-reclame. Populaire zenders zijn BBC One, ITV en Channel 4.

Radio is nog steeds een populair middel om reclame te maken. De best beluisterde radiozenders in het VK zijn BBC Radio 2, BBC Radio 4 en BBC Radio 1. Traditionele radio past zich aan door de combinatie met digitale platforms. Dit komt doordat de Britse luisteraar een steeds groeiende voorkeur heeft voor on-demand content. 

De geprinte media is nog steeds belangrijk in het Verenigd Koninkrijk, maar het aantal lezers gaat hard achteruit. Advertenties in kranten of tijdschriften zijn wel interessant als u een product wilt adverteren dat populair is in een bepaald gebied.

Cultuurverschillen

Om succesvol zaken te doen in het Verenigd Koninkrijk, is het belangrijk om kennis te hebben van cultuurverschillen.

Britten hechten veel waarde aan beleefdheid. Zeg 'please' bij elk verzoek. Kies ook de juiste aanspreekvorm in schriftelijke communicatie (let bijvoorbeeld op het verschil tussen Ms., Miss en Mrs.). Britten vinden het ook belangrijk om er netjes uit te zien.

Spreek regelmatig af met uw Britse zakenrelaties en neem de tijd voor persoonlijk contact. Houd daarbij wel gepaste zakelijke afstand. Britten zijn namelijk gereserveerder dan Nederlanders; gesprekken gaan niet gauw over privézaken. 

Geef niet op als veel werk niet direct het gewenste resultaat oplevert. Dit geldt ook voor contractonderhandelingen. Daarvoor nemen Britten graag de tijd. 

Lees meer over de zakencultuur in het Verenigd Koninkrijk

Product- en verpakkingseisen

Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar het Verenigd Koninkrijk. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Britse eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.

Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in het Verenigd Koninkrijk.

Betalen en factureren

De officiële munteenheid in het VK is het Britse pond (GBP). De Engelstalige naam is de 'Pound Sterling'. Toch is het mogelijk om in euro's geld over te maken naar het VK. Dat komt doordat het VK toegang heeft tot SEPA. SEPA staat voor Single Euro Payments Area: één Europese betaalmarkt.    

Bij een internationale betaling met SEPA-landen heeft u een BIC-code nodig. Iedere bank heeft een eigen BIC-code (ook wel SWIFT-code genoemd). Kijk op de website van de bank welke code u nodig heeft.

Zakelijk betalen in het VK

Elektronische overschrijvingen (Bacs Direct Credit) zijn de meest gebruikte betalingsvorm van bedrijven. Het is een populaire methode om bulkbetalingen te doen en bijvoorbeeld om salarissen uit te keren. Het is in de B2B-sector van het VK normaal om op krediet te verkopen. Dit gebruik lijkt wel wat af te nemen.

Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken. 

Lees op de website van evofenedex hoe de letter of credit in de praktijk werkt. 
Lees ook onze 5 tips voor internationale betalingen

Hoe voorkom ik betalingsrisico's?

Tijdens het zakendoen zijn er verschillende betalingsrisico's. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in. 

Let op als zakenrelaties betalen met cheques. Het uitschrijven van ongedekte cheques is niet strafbaar in het VK.

Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:

Hoe Britse consumenten betalen: digitale groei

Britse consumenten betalen steeds vaker digitaal. Voor online aankopen zijn de betaaldiensten PayPal, Visa Checkout en Clearpay populair. Ook diensten om achteraf te kunnen betalen zoals Clearpay en Laybuy worden steeds vaker gebruikt, vooral onder jongere consumenten.

In fysieke winkels worden debetkaarten het meest gebruikt, gevolgd door contant geld en creditcards. Mobiele betalingen doen met digitale portemonnees (e-wallets) is ook populair.

Personeel

Opent u een vestiging in het VK en wilt u daar personeel inhuren? Denk er dan aan dat het Verenigd Koninkrijk nu een land is buiten de EU. Nederlanders die daar werkzaam zijn, moeten daarom rekening houden met meer formaliteiten. Dat geldt ook voor Britse werknemers die bij uw bedrijf in Nederland komen werken.

Daarnaast worden registraties van beroepskwalificaties en beschermde beroepen niet meer automatisch erkend.

Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waarop u kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.

Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.

De Nederlandse ambassade in Londen, honorair consuls, het NBSO in Manchester en LVVN-raad VK kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in het Verenigd Koninkrijk en bekijk de contactgegevens.

Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor het Verenigd Koninkrijk op de agenda staan. Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.

Meer bronnen

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!

U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?