Stappenplan producten exporteren
U heeft een gezond bedrijf in Nederland. Er is veel vraag naar uw product en u denkt dat er ook buiten Nederland behoefte aan is. Maar hoe start u met exporteren? Ons stappenplan 'Hoe exporteer ik mijn product?' helpt u op weg.
Waarom exporteren?
De reden om te starten met exporteren is voor ondernemers vaak dat de Nederlandse afzetmarkt al grotendeels verzadigd is. Ondernemers willen blijven groeien, dus zoeken ze naar mogelijkheden in het buitenland. Dit maakt bedrijven minder afhankelijk van de Nederlandse economie.
Overweegt u om te starten met exporteren, maar weet u niet waar u moet beginnen? Doorloop de checklist hieronder om te zien of u klaar bent voor internationaal zakendoen.
Stappenplan export van producten
Stap 1: Kies een exportland
Dat er vraag is naar uw product in Nederland is duidelijk. Maar waar ter wereld is nog meer behoefte aan uw product? Een land binnen of buiten de EU?
Houd bij het kiezen van een exportland de demografische, politieke en economische factoren in gedachten. Als u bijvoorbeeld een alcoholische drank wilt verkopen in het buitenland, kijkt u in welke landen de consumptie hiervan gebruikelijk is. Landen waar geen alcohol wordt gedronken vallen dan al af. Welke criteria u gebruikt, hangt dus sterk af van uw product of dienst.
Met ons product Landeninformatie op maat - van landenvergelijking tot marktverkenning - helpen wij u met het kiezen van uw exportland.
Wat kunt u verwachten van Landeninformatie op maat:
- actuele markttrends;
- mogelijke verkoopkanalen voor uw product of dienst;
- welke partijen en organisaties een rol kunnen spelen;
- producteisen en exportregels;
- de zakencultuur, oftewel de do's-and-don'ts;
- subsidie- en financieringsmogelijkheden.
Stap 2: Kies een entreestrategie
U heeft nu een exportland gekozen. Hoe gaat u deze markt betreden? Er zijn verschillende marktentreestrategieën. Kiest u voor indirecte export (via een tussenpersoon/zakenpartner/handelsagent) of voor directe export (zonder tussenpersoon)? Ondernemersplein legt de verschillen uit.
U kunt er ook voor kiezen om een filiaal op te zetten in het buitenland. Hoe u dit doet, leest u in ons stappenplan bedrijf starten in het buitenland. De keuze van de entreestrategie hangt af van het soort product, de markt, de taal en cultuur, uw capaciteit en budget en de risicio's in het buitenland.
Kiest u voor indirecte export? Dan kunnen onze adviseurs u helpen zoeken naar zakenpartners in het buitenland die voldoen aan uw specifieke vragen en eisen. Zij doen dit samen met ons buitenlandnetwerk, waaronder de Nederlandse ambassades en NBSO's ter plaatse. Zij kennen de lokale markt en adviseren u over de beste manier om in contact te komen met potentiële zakenpartners.
Neem ook deel aan een handelsmissie of internationale vakbeurs. Zo breidt u uw netwerk uit in het buitenland. Dit is een manier om zakenpartners in het buitenland te vinden.
Stap 3: Pas uw marketing en positionering aan
Een heel belangrijke factor voor uw exportsucces is uw marketing en positionering in het buitenland. Voer niet klakkeloos uw nationale marketingbeleid door in uw internationale marketingplan. U kunt dan aanlopen tegen cultuurverschillen. Normen en waarden kunnen erg verschillen van die in Nederland. Verdiep u dus goed in de cultuur van het exportland. Of laat u hierover goed informeren door een zakenpartner of andere expert. Kijk of u hiervoor gebruik kunt maken van de SIB-subsidieregeling.
Via onze Landen en gebieden-pagina op onze site vindt u do's-and-don'ts per land.
Stap 4: Check eventuele exportrisico's
Exporteren is niet risicoloos. Daarom is het belangrijk om eventuele exportrisico's te checken:
- Betaalrisico is een van de belangrijkste risico's van exporteren. Betaalgewoonten kunnen verschillen per land. U kunt kiezen uit verschillende betaalmethoden om risico's te beperken. Bekijk ook onze 5 tips voor internationale betalingen.
- Check of er eventuele handelsbelemmeringen gelden in het land waar u naartoe wilt exporteren. Dit is vooral ook belangrijk bij het exporteren van goederen buiten de EU. Denk aan invoerverboden, sancties en handelsbarrières. Bekijk ook de handelsakkoorden, deze werken juist in uw voordeel.
- Bescherm uw product via het intellectuele eigendomsrecht. Andere bedrijven kunnen uw product dan niet kopiëren. Bekijk meer tips over het beschermen van uw intellectueel eigendom en andere tips in ons artikel Weerbaar ondernemen: bescherm uzelf, ook als u nog aan het verkennen bent.
Stap 5: Zorg voor de juiste exportdocumentatie
Wat heeft u verder nog nodig voordat u echt kan starten met exporteren? De juiste exportdocumenten. Denk bijvoorbeeld aan een ATA-carnet, Certificaat van Oorsprong, een EUR.1- of EUR-MED-certificaat. Zaken om te regelen:
- Check de exportregels in het land waar u uw goederen naartoe wilt exporteren. Via de landen en gebieden-pagina van RVO kunt u voor ieder land de exportregels bekijken.
- Check de product- en verpakkingseisen van uw exportland. Zijn er andere of aanvullende eisen dan in Nederland? Wilt u exporteren naar een Europees land? Bekijk dan de producteisen binnen Europa.
- Regel de juiste exportdocumenten. Bekijk op de website van de KVK welke exportdocumentatie u nodig heeft. Bekijk ook het exportdocumenten e-book van evofenedex.
- Check de btw-regels als u zakendoet in het buitenland. Bekijk informatie van de KVK over btw en internationaal zakendoen.
Stap 6: Regel de transport en logistiek voor uw export
U heeft kopers in het buitenland gevonden. En dan? Hoe komen uw producten bij uw kopers? Ga goed na hoe u het transport en de douaneformaliteiten regelt. Maak bijvoorbeeld gebruik van de internationale Incoterms: dit zijn afspraken over het transport, de verzekering en de plaats van aflevering van de goederen. Bekijk ook of er regels gelden. Evofenedex heeft een handige uitleg over het regelen van internationale transport.
Stap 7: Bekijk onze subsidies voor internationaal ondernemen
We zijn bij de laatste stap van het stappenplan: de kosten. Wat zijn de bijkomende kosten van exporteren? Heeft u genoeg financiële middelen in huis om uw exportplannen te realiseren? Denk aan capaciteit, personeel, opslag, eventuele product- of verpakkingsaanpassingen.
Gelukkig zijn er subsidies en regelingen waar u gebruik van kunt maken bij internationaal ondernemen. Hieronder een overzicht van subsidies voor bedrijven die willen exporteren:
- SIB-subsidie: financiering van uw activiteiten om uw zakelijke kansen te vergroten in een specifiek exportland.
- DHI-subsidie: financiering voor een demonstratieproject, haalbaarheidsstudie of investeringsvoorbereidingsproject in het buitenland.
- Subsidie SIB alternatieve markten: deed u zaken in Oekraïne of Rusland? deze subsidie helpt als u op zoek wilt gaan naar een vervangende markt.
Wilt u advies op maat?
Of heeft u nog vragen? Onze adviseurs helpen u graag met gratis zakelijk advies.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken