Weerbaar ondernemen: bescherm uzelf, ook als u nog aan het verkennen bent
U bent ondernemer en wilt met uw producten of diensten de internationale markt veroveren. Dan vraagt u zich waarschijnlijk ook af wat de risico's en uitdagingen zijn bij het betreden van een buitenlandse markt. Met een goede voorbereiding kunt u die uitdagingen aanpakken en uw kansen ten volle benutten. Dat noemen wij 'weerbaar ondernemen'.
Een prachtig aanbod…
Stel, je hebt interesse in een bepaald land en komt in contact met potentiële zakenpartners of organisaties ter plaatse. Opeens krijg je een aanbieding van een bedrijf dat de distributie voor je uit handen wil nemen. Als starter op die markt is dat wel heel erg handig. Wat zou je doen?
Dit scenario klinkt u misschien als muziek in de oren. Maar er zitten mogelijk ook haken en ogen aan, waar u op dat moment nog niet aan dacht.
De juiste internationale connecties kunnen u veel voordelen bieden en u vooruit helpen op nieuwe markten. Maar u kunt ook met een partij in aanraking komen die niet in úw belang wil samenwerken.
Weet u hoe u zich hierop kunt voorbereiden en uzelf weerbaarder kunt maken? Hieronder geven we u een aantal tips.
Tip 1: Besef dat uw unieke kennis interessant is voor anderen
Nederland wordt wereldwijd gerespecteerd en geroemd om onze kennis en innovatie in veel verschillende sectoren. Hoe specialistischer, innovatiever en unieker de kennis van uw bedrijf is, hoe interessanter u ook bent voor anderen. Denk aan diefstal van uw intellectueel eigendom, bedrijven die uw producten of diensten kopiëren, of bedrijfsspionage.
Het gaat er niet om dat u zakelijke kansen uit de weg gaat. Maar heeft u een aantrekkelijke zakenpartner op het oog? Voorkom dan verrassingen en onderzoek hoe betrouwbaar het bedrijf is. Bijvoorbeeld door anderen te vragen om recensies.
Tip 2: Registreer uw intellectueel eigendom voordat u een markt betreedt
Stel dat u de registratie van uw intellectueel eigendom nog niet (goed genoeg) heeft geregeld – denk hierbij aan bedrijfsnaam, merknaam en producten. Maar u verkoopt al wel iets dat goed in de markt staat én veel naamsbekendheid heeft.
Dan is het voor een bedrijf met slechte intenties makkelijk om uw naam en product(en) te registreren en daarmee de markt op te gaan. Om zodoende te 'scoren' met uw naam en reputatie. En als hun productkwaliteit of het niveau van hun service dan niet op orde is, schaadt dit uw reputatie.
Bescherm of registreer dus uw Intellectueel Eigendom, uw copyright, logo en soorten data-prototypen. Controleer welke zaken u vooraf moet registeren en welke ook in een later stadium kunnen.
In landen buiten de EU is de wetgeving anders dan bij ons. U doet u er goed aan om uw product te registreren vóór uw eerste bezoek. Zo beschermt u uzelf tegen copycats die uw bedrijfsnaam en logo kunnen gebruiken. Als u niets geregistreerd heeft, kunt u degenen die inbreuk maken op uw intellectueel eigendom niet juridisch aansprakelijk stellen.
Meer informatie voor ondernemers over Intellectueel Eigendom, octrooien en patenten vindt u bij het Octrooicentrum Nederland.
Een aanbieding van een partij die 'de markt voor je wil openbreken' klinkt mooi. Maar als je niets hebt geregistreerd, zou zo’n bedrijf er met je ideeën vandoor kunnen gaan. En je product of dienst onder jouw naam op de markt kunnen brengen. Helaas is dit weleens gebeurd.
Video: 'Hoe interessant ben jij'
Deze video van het RVO, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, gaat over economische weerbaarheid. Werknemers en werkgevers in de kennisindustrie worden gewaarschuwd dat hun data, kennis, intellectuele eigendom of technologie interessant kunnen zijn voor anderen. En die anderen kunnen verkeerde bedoelingen hebben. In eenvoudige animaties in blauwtinten wordt deze economische weerbaarheid verbeeld. De video bevat een voice-over en sommige zinnen verschijnen ook als beeldtekst.
Verschillende, individuele afbeeldingen van mannelijke en vrouwelijke werkgevers en werknemers vormen samen een beeldvullende collage.
VOICE-OVER: "Hoe interessant ben jij? Als ondernemer heb je te maken met interessante en vaak ook vertrouwelijke informatie. Van je eigen bedrijfsvoering of van je klanten. Dit maakt je interessant voor concurrenten, maar ook voor buitenlandse partijen die mogelijk verkeerde bedoelingen hebben.
Ben jij je bewust welk risico jij, jouw bedrijf of klanten kunnen lopen? Hoe ga je ermee om?"
Een vrouw komt in beeld.
VOICE-OVER: "Dit is ondernemer Carolien. Zij is verantwoordelijk voor de financiële gegevens, internationale transacties en internationaliseringsstrategie van haar bedrijf. Soms vergeet Carolien hoe interessant die informatie voor derden is.
Ben jij je daar bewust van en weet je hoe je daar het beste mee omgaat?"
Een andere vrouw komt in beeld.
VOICE-OVER: "Hier is Olivia, R&D engineer. Ze heeft zojuist een uitnodiging ontvangen voor een internationaal seminar over kansrijke nieuwe technologieën. Zij is uitgenodigd door de organisatie: een buitenlands staatsbedrijf in de techindustrie. Olivia mag haar baanbrekende technologie presenteren als gastspreker. Deelname, reis en verblijf worden vergoed.
Zou jij je bewust zijn van de mogelijke risico's?"
Een man verschijnt.
VOICE-OVER: "En hier is Mehmed, exportmanager. Tijdens een beursbezoek heeft hij een goed gesprek met een potentiële buitenlandse distributeur. Het klikt. De potentiële samenwerkingspartner vraagt honderduit. Vooral over zijn bedrijf en de Nederlandse agrosector. Twee dagen later krijgt Mehmed een appje: of hij zin heeft om de collega's van de distributeur nog een keer zijn verhaal te vertellen. Nu ze nog in Nederland zijn. Mehmed voelt zich gevleid. En het is een mooie kans om een nieuwe markt te betreden.
Zou jij je bewust zijn van de mogelijke risico's?
Heb jij er weleens bij stilgestaan hoe interessant jouw kennis en intellectuele eigendom zijn?
Je kan onbewust en ongewenst iets te veel kennis en informatie weggeven over bijvoorbeeld je bedrijf, technologie of data. Je bent voor veel partijen heel interessant. Blijf goede zaken doen en pak je zakelijke kansen. Maar wees je er ook van bewust hoe interessant jij bent. Bescherm je bedrijf en jouw klanten."
Het logo van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland verschijnt.
Beeldtekst:
Voor meer informatie ga naar rvo.nl/weerbaarondernemen
Tip 3: Controleer of er sancties gelden
Daarnaast is ook goed om te controleren of er sancties gelden. Als u zakendoet in een land of gebied waar sancties tegen gelden, moet u zich als ondernemer 2 belangrijke vragen stellen, namelijk "Mag ik mijn product of dienst daar verhandelen?" en "Mag ik met deze partij zakendoen?" Het controleren is zo gebeurd en u heeft er veel profijt van.
U dient zich te houden aan de opgelegde sancties: zakendoen tegen geldende sancties in, is strafbaar. Lees ook onze pagina Zakendoen in een land met sancties.
Tip 4: Doe goed vooronderzoek naar de nieuwe markt
Verdiep u in hoe de nieuwe markt in elkaar zit. In sommige landen zijn meer risico's en uitdagingen dan in andere. Afspraken over copyright zijn bijvoorbeeld goed geregeld in EU-landen, maar buiten de EU geldt de lokale wet- en regelgeving – bereid u daarop voor. Lees meer over EU-wetgeving: intellectueel eigendom.
Bespreek uw vragen over de wet- en regelgeving van een bepaald land bijvoorbeeld met onze klantadviseurs. Zij staan in nauw contact met het buitenlandnetwerk, zoals de ambassades en consulaten en hebben een schat aan ervaring.
Tip 5: Denk na over wat u deelt
Bedenk goed – ook als u in de verkennende fase zit – welk document of specialistische informatie echt essentieel is om te delen met uw contacten. Bezoekt u een beurs of gaat u naar het buitenland voor een kennismaking? Neem dan ook geen onnodige bedrijfsinformatie mee, zoals formules en samenstellingen.
Neem alleen het noodzakelijke mee om uw diensten en producten te tonen. Laat geen informatie rondslingeren. Praat niet over bedrijfsgeheimen. En verdiep u in manieren om uw ICT-middelen op reis te beveiligen tegen cyberspionage.
Lees meer over spionage en manieren om u ertegen te weren.
Blijf goed én veilig zakendoen
Helaas zijn deze voorbeelden reële scenario's. Zorg dus dat u goed en veilig zaken blijft doen, door onder meer uw intellectueel eigendom te beschermen. En uzelf ervan te verzekeren dat een aantrekkelijke zakenrelatie dat ook écht is. Bijvoorbeeld door het bij andere bedrijven te checken.
Meer weten?
- Lees meer over het herkennen van veiligheidsrisico's en het nemen van voorzorgsmaatregelen.
- Bekijk ook de veelgestelde vragen.
Vragen over economische veiligheid?
- Ministerie van Buitenlandse Zaken