Ondernemen in Zweden
Zweden biedt mooie kansen voor Nederlandse ondernemers. Bijvoorbeeld in duurzame mobiliteit, waterstof en cybersecurity. Wel moet u tijdens het zakendoen rekening houden met cultuurverschillen. Zo vinden Zweden harmonie belangrijk en vermijden ze liever conflicten. Op deze pagina vindt u zowel specifieke informatie over Zweden als algemene informatie voor uw exportplannen.
Praktische informatie over ondernemen in Zweden
Marktonderzoek doen

- Marktinformatie
- Zweedse consumentenvoorkeuren
- Netwerken opbouwen en zakenpartners vinden
Diensten verlenen

- Fysieke en digitale dienstverlening
- Visa, werkvergunningen en geldigheid diploma's
- Belasting en btw

Zakelijke gewoonten in Zweden
Zweden komen hun afspraken na en verwachten dat ook van hun zakenpartners. Te laat komen is onbeleefd, wees dus op tijd of bel bij vertraging. Verder is een open houding aan te raden. Vertel gerust wat over uzelf.
Besluiten nemen kost tijd in Zweden. Voordat Zweden een beslissing nemen, onderzoeken ze eerst uitgebreid alle feiten en mogelijke alternatieven. Deel meetbare resultaten en cijfers zoals rapporten, kwalificaties en certificaten. Dit overtuigt een Zweedse zakenpartner sneller. Daarnaast vinden Zweden harmonie belangrijk en vermijden ze conflicten.
Met welke culturele verschillen kunt u nog meer rekening houden bij het zakendoen in Zweden?
Veelgestelde vragen over zakendoen in Zweden
Met de juiste zakenpartner krijgt u sneller voet aan de grond. Dat kan een agent of distributeur zijn, maar ook een productiepartner of een internationale organisatie. Bent u op zoek naar tips om alvast aan de slag te gaan? Ons artikel over zakenpartners vinden helpt u op weg.
Daarnaast helpen onze adviseurs u graag met uw zoektocht naar zakenpartners die voldoen aan uw specifieke vragen en eisen. Zij doen dit samen met het buitenlandnetwerk, waaronder bijvoorbeeld de Nederlandse ambassade. Die kennen de lokale markt en adviseren u over de beste manier om in contact te komen met mogelijke zakenpartners.
Maatwerk staat hierbij voorop: samen met u onderzoeken we hoe u het beste in contact komt met buitenlandse zakenpartners in uw specifieke branche. Neem contact met ons op.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Als u investeert in een land, denk dan ook na over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). MVO betekent dat uw bedrijfsactiviteiten geen negatieve invloed hebben op de lokale situatie. Wilt u een stap verder gaan, dan kunt u bijdragen aan verbetering van deze situatie.
Lees meer op onze pagina over maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Staat uw vraag er niet tussen? Geen nood, onze adviseurs helpen u graag. Het maakt niet uit of u een startende exporteur bent, of dat u al ervaring over de grens heeft opgedaan. Tijdens een gratis adviesgesprek kunt u uw vragen voorleggen. Op basis van uw situatie bekijkt uw adviseur welke vervolgstappen u verder gaan helpen. Zo kunt u bij ons onder andere terecht voor:
- Landeninformatie op maat: van landenvergelijking tot marktverkenning.
- Zakenpartnersupport op maat: samen met u kijken we naar de beste manier om in contact te komen met geschikte distributeurs, agenten of productiepartners, waarbij we u eventueel persoonlijk introduceren.
- Informatie over subsidie- en financieringsmogelijkheden.
- Informatie over wetgeving, exportregels en producteisen.
Neem contact op met onze adviseurs en ontdek de mogelijkheden.
Subsidies en financiering voor zakendoen met Zweden
Als u zaken gaat doen in het buitenland, heeft u misschien financiering nodig. U kunt gebruikmaken van verschillende subsidies, programma's en regelingen die wij uitvoeren. Bijvoorbeeld voor:
- het inhuren van een coach die u helpt met uw marktentree;
- deelname aan een beurs;
- een demonstratieproject of haalbaarheidsstudie.
Komt u er niet uit? Neem contact op met onze adviseurs. Zij kunnen u ook adviseren over subsidies en regelingen van andere financieringsorganisaties, zoals de Europese Unie en de Wereldbank.
Ook interessant als u zakendoet in Zweden
Marktrapport: Kansen in de fietssector
Er liggen veel kansen voor Nederlandse bedrijven in de Zweedse fietssector. Lees ons marktrapport over de mogelijkheden voor u als ondernemer.
Blog: Kansen in cybersecurity
Zweden is een van meest gedigitaliseerde landen van Europa. Experts vertellen over de kansen die Zweden biedt voor ondernemers actief in de cybersecurity.
Marktrapport: Kansen in de waterstofsector
Welke kansen voor Nederlandse bedrijven biedt de waterstofsector in Zweden en de rest van de Nordics? Lees ons marktrapport en krijg inzicht in deze interessante sector.
Lees meer over zakendoen in Zweden
Op zoek naar meer informatie? Bekijk al onze rapporten, blogs en artikelen over ondernemen in Zweden.

Waarom ondernemen in Zweden?
Zweden biedt als lid van de EU toegang tot de Europese markt. Ook heeft het land een strategische ligging en goede verbindingen met de andere Scandinavische landen en Oost- en West-Europa.
In het land liggen talloze kansen voor de Nederlandse ondernemer in verschillende sectoren. Vooral in duurzaamheid en innovaties. Bijvoorbeeld in elektrisch vervoer en de batterijsector, maar ook de fietssector. Daarnaast bieden de Zweedse gezondheidszorg en duurzame bouwsector marktkansen.
Zweden is al lang een van de meest innovatieve en gedigitaliseerde landen in Europa. Het land heeft de behoefte aan meer kennis, vaardigheden en invoering van cyberbeveiliging. Dit biedt ook kansen voor Nederlandse ondernemers in deze sector.
Hulp nodig? Neem contact op voor gratis advies op maat
U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Heeft u vragen over lokale wetten en regels, hoe u het beste uw marktentree maakt of waar kansen liggen? Onze adviseurs staan voor u klaar.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken