Marktonderzoek doen voor Zweden
U bent van plan om zaken te gaan doen in Zweden. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Zweedse markt, de zakelijke (betaal)gewoonten en de Zweedse consument.
Marktonderzoek doen
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in Zweden.
Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.
Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.
De Zweedse consument
Als u uw product of dienst in Zweden wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Zweedse consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.
Taal: pas aan naar het land
Zweeds is de officiële taal in het land. Veel Zweden spreken ook vloeiend Engels. Als u uitbreidt naar Zweden is het nuttig om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te passen naar het Zweeds. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen. Pas uw communicatie en strategie in Zweden daarom altijd aan.
Consumentenvoorkeuren: webshops populair
De gemiddelde Zweedse consument heeft flink wat geld te besteden. De koopkracht is het grootst in de regio Stockholm.
De e-commercemarkt groeit snel in Zweden. Zweedse consumenten kopen hun producten online voornamelijk via populaire webwinkels en marktplaatsen. Ze kopen online vooral kleding, schoenen en elektronica.
Ondanks de groei van e-commerce blijven fysieke winkels belangrijk. Van de fysieke winkels doen Zweden het vaakst boodschappen in supermarkten.
Marketing
Om uw product of dienst effectief in Zweden te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken.
De digitale advertentiemarkt is groot in Zweden. Sociale media-advertenties zijn populair, bijvoorbeeld op YouTube, LinkedIn en Facebook. Hier worden veel gepersonaliseerde campagnes gebruikt. Ook zoekmachineadvertenties worden veel ingezet.
Andere belangrijke online advertentiekanalen zijn display-advertenties, e-mailadvertenties en digitale advertenties op straat (out-of-home). Traditionele mediakanalen zoals print en tv dalen in populariteit, maar blijven belangrijke offline kanalen om de Zweedse consument te bereiken.
Cultuurverschillen
Om succesvol zaken te doen in Zweden, is het belangrijk om kennis te hebben van cultuurverschillen.
Hiërarchie en status zijn minder belangrijk in het Zweedse bedrijfsleven. Medewerkers in een leidinggevende positie komen nauwelijks autoritair over.
Ontmoet u een Zweedse zakenpartner? Neem dan geen relatiegeschenken of kleine attenties mee. Vermijd ook dure geschenken; de Zweedse belastingdienst ziet geschenken als een vorm van inkomen.
Lees meer over de zakencultuur in Zweden
Product- en verpakkingseisen
Als uw producten aan alle producteisen in de EU voldoen, mogen ze vrij worden verhandeld in alle EU-lidstaten, dus ook in Zweden. Ontbreekt EU-wetgeving, maar voldoet uw product wel aan de wettelijke producteisen in Nederland? Ook dan mag u uw product verhandelen in Zweden.
Let op: Landen binnen de EU mogen wel aparte eisen stellen. Bijvoorbeeld aan de taal op productlabels en gebruiksaanwijzingen. De Zweedse Nationale Handelsraad (Kommerskollegium) geeft hier informatie over voor Zweden.
In Zweden zijn producenten verplicht om milieuvriendelijkere verpakkingen en producten te ontwerpen en te maken. Ze moeten langer meegaan of gemakkelijk te recyclen zijn. Deze producentenverantwoordelijkheid roept soms vragen op.
Voor welke producten geldt producentenverantwoordelijkheid?
De producentenverantwoordelijkheid geldt in Zweden voor onder meer:
- verpakkingen
- geneesmiddelen
- elektrische apparatuur
- batterijen
- banden
- auto's
Bekijk de volledige Engelstalige lijst van producten die onder producentenverantwoordelijkheid vallen op de website van Naturvårdsverket.
Wie is precies verantwoordelijk en waarvoor? Bekijk voor antwoorden op deze vragen eerst de website van het Swedish Environmental Protection Agency (Naturvårdsverket). Zij bieden uitgebreide uitleg over producentenverantwoordelijkheid en uitgebreide producentenverantwoordelijkheid in Zweden.
Komt u er niet uit? Neem dan contact op met onze adviseurs.
Betalen en factureren
Zweden is lid van de Europese Unie, maar gebruikt de Zweedse kroon (SEK) als officiële munteenheid. In de EU geldt vrij verkeer van kapitaal. Daarnaast gelden er regels voor facturen die bedrijven naar elkaar sturen:
- Heeft u met een ander bedrijf een contract opgesteld? Dan moeten de facturen binnen 60 dagen worden betaald. Behalve als u samen een langere termijn afspreekt.
- Heeft u geen contract opgesteld met een ander EU-bedrijf? Dan moeten facturen binnen 30 dagen worden betaald.
Zweden betalen op tijd
De betaaltermijnen in Zweden horen tot de kortste in West-Europa. Sommige bedrijfsorganisaties hebben een vrijwillige gedragscode afgesproken. Volgens die gedragscode betalen kleine en middelgrote ondernemingen binnen 30 dagen. Nog kortere betaaltermijnen van bijvoorbeeld 10 of 14 dagen komen ook voor.
Lees de informatie over het betalingsverkeer in de EU om meer te weten te komen over de Europese wetgeving op dit gebied.
Zweden kent verschillende zakelijke betalingsvormen. Zoals een letter of credit (L/C) of een documentair incasso. Lees voor meer informatie onze 5 tips voor internationale betalingen.
Hoe Zweedse consumenten betalen: voorkeur voor digitaal
De voorkeur voor digitale betalingen is duidelijk te zien in de Zweedse markt. Betaalkaarten zoals debet- en creditcards worden vaak gebruikt. Ook mobiele betalingen via digitale portemonnees groeit. Betaalapps zoals Swish zijn sterk in opkomst. Daarnaast wint achteraf betalen aan populariteit.
De trend richting een cashloze samenleving in Zweden zet door; consumenten gebruiken steeds minder contant geld.
Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waarop u kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.
Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.
De Nederlandse ambassade in Stockholm, consulaten, LVVN-raad Scandinavië en het IA-netwerk Zweden kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke zakenpartners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Zweden en bekijk hun contactgegevens.
Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Zweden op de agenda staan. Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.
Meer bronnen
- Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Zweden, maar ook over de export en import van goederen specifiek. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
- Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Zweedse economie.
- De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Zweden.
- Bij het National Institute of Economic Research van Zweden vindt u rapportages over de Zweedse economie.
- Bij het Zweedse statistiekenbureau vindt u cijfers over de Zweedse economie.
- Op internationaalondernemen.nl vindt u soms nuttige informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in Zweden. Ook plaatsen andere organisaties hier interessante marktrapporten.
Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken