Marketing in Nigeria

Gepubliceerd op:
6 juni 2013
Laatst gecontroleerd op:
7 september 2022

Engels is de officiële taal van Nigeria. Dat maakt de Nigeriaanse markt goed toegankelijk voor Nederlandse ondernemers. Met ruim 211,4 miljoen (2021) inwoners heeft Nigeria bovendien een enorme consumentenmarkt, de grootste van alle Afrikaanse landen.

Hoe bereikt u de Nigeriaanse consument? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips.

Product: goedkope producten zijn populair

De consumentenmarkt van Nigeria maakt een steeds groter deel uit van het bruto nationaal product (bnp). Groot- en detailhandel beslaat ongeveer 16% van het bnp. De informele (niet-officiële) handel van consumentenproducten is nog wel groot in Nigeria. Meer dan 80% van de Nigerianen koopt zijn dagelijkse producten op lokale markten.

Nigeriaanse consumenten kiezen ook sneller voor goedkope producten dan bijvoorbeeld consumenten in Zuid-Afrika of Ethiopië. Consumenten besteden relatief veel tijd aan het zoeken naar de goedkoopste aanbiedingen.

Aan de andere kant is voor Nigerianen een prettige winkelervaring belangrijk. Vooral Nigeriaanse consumenten met hogere inkomens winkelen graag in moderne winkels met een verzorgde selectie van producten.

Online: kleding, reizen en elektronica

In Nigeria gaat 7% van de retail via e-commerce. Dat is meer dan in andere Afrikaanse landen. Online zijn kleding, reizen (inclusief accommodatie), elektronica en videogames de meest verkochte producten. In eten en persoonlijke verzorging zit de grootste groei van consumentenproducten.

Prijs: lokale merken in alle prijsklassen

Nigerianen met hogere inkomens houden meer vast aan een bepaald merk dan de inwoners van andere Afrikaanse landen. Het gaat niet alleen om dure merken. Nigerianen vinden lokale merken – die te vinden zijn in alle prijsklassen – net zo trendy als internationale merken.

De consumentenprijzen in Nigeria waren jarenlang vrij stabiel maar in 2021 nam de inflatie fors toe tot ruim 16%. In Afrika hadden alleen Ethiopië, Angola en Zambia een hogere inflatie. Prijzen van vooral voedselproducten zijn snel gestegen. Bekijk de vergelijkende cijfers op de website van de Wereldbank.

Plaats: snelle groei detailhandel

De moderne detailhandel groeit snel in Nigeria. De verstedelijking en bevolkingstoename zijn daar de belangrijkste oorzaken van. De komende jaren wordt een toename van grote shoppingcentra verwacht. Toch heeft Nigeria nog weinig supermarktketens in vergelijking met bijvoorbeeld Zuid-Afrika.

E-commerce: goed ontwikkeld in Nigeria

E-commerce is al goed ontwikkeld in Nigeria. De laatste jaren heeft Nigeria Zuid-Afrika ingehaald als grootste e-commercemarkt van Afrika. Nigeria heeft 78 miljoen e-commercegebruikers (ter vergelijking: Zuid-Afrika heeft momenteel 24,7 miljoen e-commercegebruikers). Nigeria staat in de top 10 van absolute aantallen internetgebruikers (83 miljoen gebruikers).

Net als in andere Afrikaanse landen groeit deze markt momenteel hard. Maar wereldwijd gezien is de markt nog minder ontwikkeld. In de B2C e-commerce-value-index van UNCTAD en de Wereldbank van 2020 (waar Nederland 2e staat) staat Nigeria 94e.

Online marktplaatsen zijn in Nigeria het meest populair als verkoopportal. De gemiddelde Nigeriaanse digitale consument gaat af op consumentenreviews op internet. De meest gebruikte app in Nigeria is een Nigeriaans bedrijf, Jumia: een digitale marktplaats.

Mobiele betalingen worden relatief minder vaak gebruikt. In Kenia gebruiken consumenten dat bijvoorbeeld vaker. Opvallend aan Nigeria is dat veel consumenten bankoverschrijvingen gebruiken als betaling.

Promotie: televisiereclame groeit gestaag

Nigeria heeft een van de grootste reclamemarkten van Afrika. Reclame via televisie is de grootste markt, gevolgd door outdoorreclame en digitale reclame.

In Nigeria gaat het meeste reclamegeld naar tv-commercials. De markt groeit gestaag mee met de groei van de advertentiemarkt. De advertentiemarkt voor dagbladen en tijdschriften is in Nigeria vrij klein, nog kleiner dan radio. Een overzicht van alle Nigeriaanse dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Buitenreclame is in Nigeria een belangrijke vorm van adverteren en groeit snel. Digitale reclame is nog niet op het niveau van westerse landen en ligt ook wat achter op andere landen in Afrika. Landen als Zuid-Afrika, Egypte en Marokko besteden momenteel meer aan digitale reclame dan Nigeria.

Denk bij promotie aan regionale verschillen in Nigeria

Een marketingplan maken voor heel Nigeria is een uitdaging. Nigeria is een groot land en heeft 8 steden met meer dan een miljoen inwoners. Het land kent meer dan 500 talen, meer dan 300 verschillende stammen en het land is religieus divers.

Ook de regionale verschillen zijn behoorlijk groot. Zo zijn er grote regionale verschillen in de smaak van consumenten. Onderzoeken laten zien dat de consumenten uit Lagos, Kano en Abuja verschillende voorkeuren hebben.

Meer weten?

Bekijk de volgende bronnen voor meer informatie:

De data van bovenstaande teksten komt - tenzij anders aangegeven - van Statista.

Benieuwd naar uw exportmogelijkheden?

Heeft u nog vragen? Onze adviseurs denken graag met u mee.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?