Marketing in Nigeria

Gepubliceerd op:
6 juni 2013
Laatst gecontroleerd op:
5 juli 2021

Engels is de officiële taal van Nigeria. Dat maakt de Nigeriaanse markt goed toegankelijk voor Nederlandse ondernemers. Met ruim 211,4 miljoen (2021) inwoners heeft Nigeria bovendien een enorme consumentenmarkt, de grootste van alle Afrikaanse landen.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Verdiep u wel goed in het land als u er producten wilt verkopen. Zo kent Nigeria meer dan 500 talen, meer dan 300 verschillende stammen en is het land religieus divers. Ook de regionale verschillen zijn behoorlijk groot.

Hoe bereikt u de Nigeriaanse consument? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips.

Producten verkopen in Nigeria: wat zijn de trends?

De consumentenmarkt van Nigeria maakt een steeds groter deel uit van het bruto nationaal product (bnp). Groot- en detailhandel beslaat ongeveer 16% van het bnp. De informele (niet-officiële) handel van consumentenproducten is nog wel groot in Nigeria. Meer dan 80% van de Nigerianen koopt zijn dagelijkse producten op lokale markten.

Goedkope producten zijn populair

Nigeriaanse consumenten kiezen sneller voor goedkope producten dan bijvoorbeeld consumenten in Zuid-Afrika of Ethiopië. Consumenten besteden relatief veel tijd aan het zoeken naar de goedkoopste aanbiedingen.

Winkelervaring is belangrijk

Voor Nigerianen is een prettige winkelervaring belangrijk. Vooral Nigeriaanse consumenten met hogere inkomens winkelen graag in moderne winkels met een verzorgde selectie van producten.

Loyaliteit aan merken

Nigerianen houden meer vast aan een bepaald merk dan de inwoners van andere Afrikaanse landen. Dat geldt vooral voor de groepen met hogere inkomens. Het gaat niet alleen om dure merken. Als het gaat om kleding vinden Nigerianen lokale merken – die te vinden zijn in alle prijsklassen – net zo trendy als internationale merken.

Grote regionale verschillen

Nigeria is een groot land en heeft 8 steden met meer dan een miljoen inwoners. Regionaal bestaan er grote verschillen in de smaak van consumenten. Onderzoek wijst uit dat de consumenten uit Lagos, Kano en Abuja verschillende voorkeuren hebben.

Welke verkoopkanalen kunt u inzetten voor uw product?

Detailhandel: snelle ontwikkeling

De moderne detailhandel groeit snel in Nigeria. De verstedelijking en bevolkingstoename zijn daar de voornaamste oorzaken van. De komende jaren wordt een toename van grote shoppingcentra verwacht. Toch heeft Nigeria nog weinig supermarktketens in vergelijking met bijvoorbeeld Zuid-Afrika.

Marktplaatsen het meest populair online

E-commerce is goed ontwikkeld in Nigeria. De laatste jaren heeft Nigeria Zuid-Afrika ingehaald als grootste e-commerce-markt van Afrika. Opvallend aan Nigeria is het grote aandeel van bankoverschrijvingen als middel van betaling. Nigeria staat bovendien in de top 10 van absolute aantallen internetgebruikers. In de B2C e-commerce-value-index van UNCTAD en de Wereldbank van 2020 (waar Nederland 2e staat) staat Nigeria 94e.

De meest gekochte producten online zijn kleding, reizen (inclusief accommodatie), elektronica en video games. In eten en persoonlijke verzorging zit de grootste groei.

Online marktplaatsen zijn in Nigeria het meest populair als verkoopportal. De gemiddelde Nigeriaanse digitale consument gaat af op consumentenreviews op internet.

Marketing: verover de Nigeriaanse markt

Nigeria heeft een van de grootste reclamemarkten van Afrika. Reclame via televisie is de grootste markt, gevolgd door outdoorreclame en digitale reclame.

Televisiereclames belangrijkste medium

In Nigeria gaat het meeste reclamegeld naar tv-commercials. De markt groeit gestaag mee met de groei van de advertentiemarkt. De advertentiemarkt voor dagbladen en tijdschriften is in Nigeria vrij klein, nog kleiner dan radio. Een overzicht van alle Nigeriaanse dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Outdoor marketing en digitale marketing groeien hard

Buitenreclame is in Nigeria een belangrijke vorm van adverteren en groeit snel. Digitale reclame is nog niet op het niveau van westerse landen, waar de markt soms al groter is dan de markt voor tv-reclame. Toch groeide de markt snel in de periode 2018 - 2020.

Verschillen in cultuur

U kunt een marketingstrategie die succesvol is in Nederland niet zomaar gebruiken in Nigeria. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Lees meer over de Do's-and-Don'ts in Nigeria op onze website.

 

Benieuwd naar uw exportmogelijkheden?

Vraag een marktverkenning aan!

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?