Marktonderzoek doen voor Polen

Gepubliceerd op:
21 mei 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in Polen. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Poolse markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Poolse consument.

Neem contact op voor advies

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in Polen.

Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-regeling kunt u daar subsidie voor krijgen.

De Poolse consument

Als u uw product of dienst in Polen wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Poolse consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.

Taal: pas aan en bouw vertrouwen op

Pools is de officiële taal in het land. Als u uitbreidt naar Polen is het nuttig zijn om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te passen naar het Pools. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen. Pas uw communicatie en strategie in Polen daarom altijd aan. 

Consumentenvoorkeuren: prijsbewust

Poolse consumenten kopen hun producten vooral bij grote winkelketens en discounters. Voor non-food producten zijn winkelcentra populair. Online winkelen wint ook aan populariteit. Allegro, Empik.com en Media Expert waren de meest bezochte webshops in 2024 in Polen.

Veel Poolse consumenten doen eerst online onderzoek voordat ze een grote aankoop doen. Bij hun keuze hechten ze veel waarde aan promoties en prijzen. Hierbij geven ze de voorkeur aan goedkopere producten. Verder is er een groei te zien in de interesse voor duurzame producten.

Marketing

Om uw product of dienst effectief in Polen te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken. 

Digitale advertenties zijn in Polen in opkomst, vooral sociale media spelen hierin een grote rol. Gepersonaliseerde en interactieve campagnes worden steeds belangrijker. Poolse consumenten geven de voorkeur aan direct mail, gevolgd door tv- en radioreclame. Hoewel digitale advertenties in opkomst zijn, blijven traditionele media zoals televisie, radio en gedrukte media belangrijke advertentiekanalen.

Cultuurverschillen

Om succesvol zaken te doen in Polen, is het belangrijk om kennis te hebben van cultuurverschillen. Zo verschilt in Polen de bedrijfscultuur per bedrijf en regio. Wees in de omgang beleefd maar direct en neem de tijd om een zakenrelatie op te bouwen. Het is verder belangrijk om afspraken duidelijk vast te leggen. 

Lees meer over de zakencultuur in Polen

Product- en verpakkingseisen

Als uw producten aan alle producteisen in de EU voldoen, mogen ze vrij worden verhandeld in alle EU-lidstaten, dus ook in Polen. Ontbreekt EU-wetgeving, maar voldoet uw product wel aan de wettelijke producteisen in Nederland? Ook dan mag u uw product verhandelen in Polen.

Let op: Landen binnen de EU mogen wel aparte eisen stellen. Bijvoorbeeld aan de taal op productlabels en gebruiksaanwijzingen.

Betalen en factureren

Polen is lid van de Europese Unie, maar gebruikt de Poolse złoty (PLN) als munteenheid. In de EU geldt vrij verkeer van kapitaal. Daarnaast gelden er regels voor facturen die bedrijven naar elkaar sturen:

  • Heeft u met een ander bedrijf een contract opgesteld? Dan moeten de facturen binnen 60 dagen worden betaald. Behalve als u samen een langere termijn afspreekt.
  • Heeft u geen contract opgesteld met een ander EU-bedrijf? Dan moeten facturen binnen 30 dagen worden betaald.

Lees de informatie over het betalingsverkeer in de EU om meer te weten te komen over de Europese wetgeving op dit gebied. Of lees onze 5 tips voor internationale betalingen

Hoe Poolse consumenten betalen: digitale groei, maar contant blijft groot

Poolse consumenten gebruiken verschillende betaalmethoden, waarbij zowel contant geld als digitale opties populair zijn. In winkels betaalt 65% van de Polen het liefst met contant geld, gevolgd door 51% die bij voorkeur een betaalpas gebruikt. Interessant is dat 38,3% van de Polen aangeeft altijd of bijna altijd contactloos te betalen wanneer mogelijk. De voornaamste redenen om toch contant te betalen zijn gewoonte en betere controle over uitgaven.

Voor online aankopen is het Poolse betaalsysteem Blik het meest populair. Daarna volgen betaalpassen en online bankoverschrijvingen.

Bron: Statista

Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.

Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.

De Nederlandse ambassade in Warschau en de LVVN-raad Polen kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Polen en bekijk de contactgegevens.

Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Polen op de agenda staan. Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.

Meer bronnen

  • Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Polen, maar ook over de export en import van goederen specifiek. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
  • Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Poolse economie.
  • De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Polen.
  • Statistics Poland biedt officiële statistieken over de Poolse economie, maatschappij en meer.
  • Op internationaalondernemen.nl vindt u soms nuttige informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in Polen. Ook plaatsen andere organisaties hier interessante marktrapporten.

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?