Zakencultuur in Polen

Gepubliceerd op:
13 september 2019
Laatst gecontroleerd op:
4 juli 2022

Wilt u weten hoe de zakencultuur is in Polen? Deze praktische do's-and-don'ts wijzen u de weg in de zakelijke etiquette van Polen. De Nederlandse ambassade in Warschau draagt bij aan deze pagina.

De Poolse bedrijfscultuur is gevarieerd en verschilt van bedrijf tot bedrijf. Deze do's-and-don'ts helpen u op weg met algemene tips. Houd er echter rekening mee dat de praktijk soms anders kan zijn. Wilt u meer weten over de zakelijke omgangsvormen en gebruiken in Polen? Samen met de Nederlandse ambassade helpen we u verder.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Tips voor de bedrijfscultuur in Polen

Houd rekening met verschillen

In Polen verschilt de bedrijfscultuur per bedrijf. Er zijn vooral verschillen te merken tussen overheidsbedrijven en het platteland enerzijds, en de commerciële sector en grote steden anderzijds. Vooral jongere bedrijven en jongere medewerkers kennen een steeds informelere bedrijfscultuur in Polen.

Leg afspraken duidelijk vast

Maak duidelijke afspraken; denk niet te snel dat de Poolse zakenpartner op dezelfde golflengte zit. Het is verstandig om na een zakelijke bijeenkomst afspraken per e-mail te bevestigen. Er is pas overeenkomst bereikt als het contract is getekend. Te veel vertrouwen laten zien kan in de Poolse zakencultuur overkomen als naïef.

Besteed aandacht aan contacten

Hoewel Poolse zakenmensen formeel kunnen zijn, is persoonlijk contact erg belangrijk. Polen leren hun buitenlandse zakenpartners graag kennen, zodat ze weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Ga daarom niet te snel over op zakendoen tijdens gesprekken. Neem de tijd om een zakenrelatie op te bouwen voor de lange termijn. Dit kan prima tijdens een zakenlunch of -diner.

Wees beleefd, maar direct

Polen zeggen vaak wat ze denken, maar op een diplomatieke manier. Ze waarderen eerlijkheid, maar ook beleefdheid. Houd dit in gedachten. In het begin zal een Poolse zakenpartner nog erg diplomatiek overkomen. Maar hoe langer de zakenrelatie loopt, hoe vrijer en directer Polen communiceren.

Plan genoeg tijd in

Zakendoen in Polen kost tijd. En het sluiten van een zakelijke deal vraagt veel geduld, onder meer vanwege formaliteiten, hiërarchie, en het nodige persoonlijke contact. Ook bureaucratie kan het zakendoen enorm vertragen. Dat geldt vooral in (middel)grote bedrijven en bij de overheid. Plan hier dus genoeg tijd voor in.

Pas op met gevoeligheden

Het geloof is belangrijk voor een groot deel van de Poolse bevolking. Maak daarom geen grapjes over kerk en religie. Wees ook voorzichtig met kritiek op Polen, zeker als het gaat over de Tweede Wereldoorlog, het communisme, abortus en homorechten. Voor een Pool kan dit gevoelig liggen.

Onderschat de hiërarchie niet

Hiërarchie is belangrijk in Polen, vooral bij de overheid. Degene met beslissingsbevoegdheid neemt ook echt de beslissingen. Delegeren komt minder voor dan in Nederland. Investeer daarom in de relatie met de beslissingsbevoegde, ook al lijkt diegene slechts oppervlakkig betrokken. Onderschat deze hiërarchie niet bij onderhandelingen en het sluiten van deals. Commerciële, vaak jongere bedrijven stappen langzamerhand van deze hiërarchie af. Zij kennen steeds vaker een plattere bedrijfsstructuur.

Gebruik niet direct voornamen

Het is normaal om Poolse zakenpartners formeel aan te spreken, zeker in het begin van de zakenrelatie en in e-mails. (Bijvoorbeeld: "Dear Ms. Morawiecka".) Maar: hoe jonger de gesprekspartner, hoe sneller iemand overschakelt naar aanspreken met de voornaam. De jongere generatie (20 - 40 jaar) heeft liever informeel contact. Zij voelen zich vaak zelfs minder op hun gemak als de Nederlandse zakenpartner hen lang met hun achternaam blijft aanspreken.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?