Marketing Verenigde Arabische Emiraten

Gepubliceerd op:
10 juni 2013
Laatst gecontroleerd op:
19 september 2022

De consumenten van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) zijn goed te bereiken met diverse vormen van marketing. Ze zijn ook goed bekend met e-commerce. Reclame via sms of via websites zijn dus goede opties om de consument te bereiken. Houd in uw reclame- en promotie-uitingen rekening met de gewoontes, normen en waarden van de islam.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Hoe bereikt u de consument in de VAE? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips. Wilt u meer informatie over het verkopen van uw product of dienst? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs denken graag met u mee over wat de beste manier is om de consument te bereiken.

Producten verkopen in de VAE: wat zijn de trends?

De VAE heeft een relatief jonge bevolking. De levensstandaard is hoog. Consumenten zijn geïnteresseerd in nieuwe technologieën en producten. Vrijwel iedereen heeft een smartphone.

Het imago van merken is belangrijk in de VAE. Dat geldt vooral voor kleding en luxeproducten. Er zijn 3 factoren die de keuzes van VAE-consumenten bepalen: prijs, kwaliteit en aftersales.

Welke verkoopkanalen kunt u inzetten voor uw product?

In de VAE kunt u uw product via verschillende kanalen verkopen, maar de detailhandel is nog verreweg het meest populaire kanaal. E-commerce is wel aan een opmars bezig.

Het luxesegment zit in de lift

De detailhandel speelde de afgelopen 10 jaar een sleutelrol in de ontwikkeling van Dubai en heeft sowieso een grote rol in de economische groei van de VAE. Vooral het luxesegment zit in de lift. De Dubai Mall en de nog te openen Mall of the World zijn 2 van de grootste winkelcentra ter wereld. Ook in Abu Dhabi zijn hypermoderne winkelcentra.

Webwinkels: onder rembours nog steeds populair

De internetverkoop in de Verenigde Arabische Emiraten wint snel aan populariteit. Het is wel zo dat onder rembours betalen (betalen bij aflevering) nog altijd populairder is dan online afrekenen. Een nadeel van onder rembours betalen is dat het leidt tot meer retouren en hogere bezorgkosten. Desalniettemin is in korte tijd de internetverkoop verdubbeld. Namshi.com is een grote speler in de handel via internet, maar ook Ounass.com en Mumzworld.com zijn goede spelers op dit gebied.

Marketing: verover de markt van de VAE

Marketing in de VAE is erg digitaal gericht. In de Verenigde Arabische Emiraten ligt het percentage internetgebruikers hoog: meer dan 90 % van de bevolking gebruikt internet. Dat heeft ook zijn weerslag op de marketing in de VAE.

Internet: zeer veel smartphonegebruikers

Denk bij digitale marketing in de VAE vooral aan marketing via smartphones. Het percentage smartphonegebruikers is het hoogste van de hele regio (99%) en ook een van de hoogste wereldwijd.

Maak vooral gebruik van Instagram en andere grote sociale media platforms. Populaire websites in de Verenigde Arabische Emiraten zijn niet veel anders dan de populaire websites bij ons: Google, Youtube, Facebook, Yahoo en Wikipedia. Maar er is ook een aantal populaire lokale websites, zoals Namshi.com (e-commerce) en Dubizzle.com (advertenties). Een paar Indiase websites hebben ook hoge bezoekcijfers: Manoramaonline.com en Mathrubhumi.com. Dat heeft te maken met Indiërs die in de Verenigde Arabische Emiraten wonen.

Tv: kostbaar maar effectief

Radio- en televisie-uitzendingen zijn voornamelijk in het Arabisch, Engels, Hindi en Urdu en kunnen ook gebruikt worden als reclamemedium. De reclame voor televisie is kostbaar maar kan wel effectief zijn. De tv-series tijdens ramadan trekken een groot publiek en zijn een goede optie voor adverteerders. Reclame op radio kan een voordelig alternatief zijn.

Dagbladen en tijdschriften: handig voor chique producten

De meest verspreide Engels-Arabische kranten zijn Gulf News, The National en Khaleej Times. Reclame in dagbladen is vooral handig voor dure, chique producten. Denk aan de bijlage van The National Luxury en Vogue Arabia. De luxe bijlages van de FT en WSJ worden ook zeer goed gelezen. Een overzicht van de dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Hoe kan RVO u helpen?

U kunt een marketingstrategie die succesvol is in Nederland niet zomaar gebruiken in de VAE. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Heeft u vragen over marketing in de VAE? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs kunnen u helpen bij het vinden van kansen en zakenpartners, of u adviseren over andere exportzaken.

Meer weten?

De data in bovenstaande teksten komen van Statista.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?