Marktonderzoek doen voor de Verenigde Staten (VS)

Gepubliceerd op:
29 juli 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in de Verenigde Staten. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Amerikaanse markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Amerikaanse consument.

Neem contact op voor advies

Marktonderzoek doen

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in de Verenigde Staten.

Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. 

U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.

Handel tussen Nederland en de VS

De Verenigde Staten is onze belangrijkste handelspartner buiten de Europese Unie. Nederland en de VS kennen al lange tijd een nauwe handelsrelatie. Zowel de export als import is hoog, zeker als ook de doorvoer via bijvoorbeeld de haven van Rotterdam of Schiphol naar de rest van Europa wordt meegeteld. 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en de Verenigde Staten, maar ook over de export en import van verschillende productgroepen. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.

Invoerrechten in de Verenigde Staten

Er is veel gaande op het gebied van invoerrechten in de VS. Meer weten over de situatie van de invoertarieven tussen de EU en de VS?

Bekijk ons overzicht met informatie, veelgestelde vragen en tips.

De Amerikaanse consument

Als u uw product of dienst in de Verenigde Staten wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Amerikaanse consument. Het is verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.

Wees u ervan bewust dat de VS veel regionale verschillen kent in inkomen en cultuur. 

Taal: pas marketingmateriaal en klantenservice aan naar het Engels

De Verenigde Staten kent geen officiële taal op federaal niveau. (Amerikaans) Engels is verreweg de meest gesproken taal. Sommige staten hebben zelf wel Engels als officiële taal erkend. Daarnaast wordt er ook veel Spaans gesproken. Dit is vooral in de zuidelijke staten zoals Californië, Texas, Arizona en Nieuw-Mexico.

Doet u zaken? Spreek altijd Engels in Amerikaans gezelschap, ook als Nederlandse zakenpartners aanwezig zijn.

Als u uitbreidt naar de Verenigde Staten is het verstandig om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te passen naar het Engels. Haal Amerikaans en Brits Engels daarbij niet door elkaar. Communicatie in de eigen taal helpt ook om vertrouwen op te bouwen. Pas uw communicatie en strategie in de Verenigde Staten daarom altijd aan.

Consumentenvoorkeuren: zowel online als fysieke winkels

Er zijn grote verschillen in de Verenigde Staten op economisch, demografisch en sociaal gebied per staat. In New York is het gemiddelde inkomen bijvoorbeeld een stuk hoger dan in Mississippi. Er is nog altijd een duidelijk verschil tussen arm en rijk.

Amerikanen kopen hun producten zowel online als in fysieke winkels, maar dit hangt af van het type product. Online domineren webwinkels zoals Amazon, Walmart en Target. Kleding, schoenen, boeken en games worden veel online gekocht. Opvallend is dat steeds meer Amerikanen ook kopen bij buitenlandse webshops, met name uit China. Verder groeit online voedselbezorging flink.

De dagelijkse boodschappen koopt het grootste gedeelte van de Amerikanen wel nog in fysieke winkels. Ook elektronica en meubels worden offline vaker gekocht. Voor fysieke winkels zijn Costco, Dollar Tree en Big Lots veelbezochte warenhuisketens.

Marketing

Om uw product of dienst effectief in de Verenigde Staten te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken.

De digitale advertentiemarkt is groot in de VS. Hierin zijn mobiele advertenties het grootst. Bijvoorbeeld via socialmedia-advertenties op Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn. Ook influencermarketing blijft groeien. Steeds meer Amerikaanse volwassenen doen aankopen na het zien van socialemedia-advertenties. Dit effect is nog sterker bij jongere generaties.

Amerikaanse bedrijven richten zich steeds meer op authenticiteit en door gebruikers gegenereerde content (UGC). Ze proberen zo het vertrouwen en de betrokkenheid van het merk te vergroten. Hierin speelt kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere rol.

De inzet van tv-advertenties zijn nog erg belangrijk in de VS, maar er is wel een daling te zien. Dit komt vooral door de groei van streamingsdiensten. Ook reclame via radio en print neemt langzaam af maar blijven relevante kanalen om (regionale) doelgroepen te bereiken.

"Als je succes uitstraalt, zal je veel sneller aandacht krijgen!"

Annette van der Feltz
Cultuurexpert
Annette Feltz

Cultuurverschillen

Om succesvol zaken te doen in de Verenigde Staten, is het belangrijk om kennis te hebben van cultuurverschillen. 

Steek veel tijd in het opbouwen van een netwerk en laat uzelf zien op grote evenementen. Wees niet bescheiden over prestaties en werkervaring. Resultaten tellen in de zakencultuur in de VS. Geef aan wat uw relevante werkervaring is en wie uw referent is.

Spreek altijd Engels in Amerikaans gezelschap, ook als Nederlandse zakenpartners aanwezig zijn. Gebruik niet te snel humor in zakelijke bijeenkomsten. Humor is belangrijk voor veel Amerikanen, maar maak geen grappen over religie, politiek of ras.

Let ook op als u een relatiegeschenk wilt geven. Geef geen dure, al te opzichtige geschenken of alcoholische drank. In de Amerikaanse zakencultuur worden kleine relatiegeschenken wel gewaardeerd. Denk aan stroopwafels, kaas of chocolade.

Product- en verpakkingseisen

Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar de Verenigde Staten. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Amerikaanse eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.

Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in de Verenigde Staten.

Betalen en factureren

De officiële munteenheid in de Verenigde Staten is de Amerikaanse dollar (USD). Bankbiljetten en -munten mogen zonder beperking worden ingevoerd, maar bedragen van meer dan 10.000 (USD) moet u melden aan de douaneautoriteiten van de VS.

Zakelijk betalen in de VS

Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken.

In de VS wordt vaak een speciale vorm van documentair krediet gebruikt: een Standby Letter of Credit. Dit is een bankgarantie in het format van een L/C . Bij een Standby L/C ligt de nadruk op de garantstelling en niet op de betaling.

Cheques en Creditcard

De meest gebruikelijke manier van B2B-betalingen in de VS is per cheque. Voor het uitschrijven of inwisselen van cheques is een betaalrekening in de Verenigde Staten nodig. Buitenlanders met een vast inkomen kunnen gemakkelijk een rekening van de Verenigde Staten openen. 

Soms, vooral bij het betalen van officiële kosten, kan een postwissel nodig zijn. Dit is een cheque die u bij banken of winkels koopt om daarmee garanties te dekken.

Een andere mogelijkheid is betaling per creditcard. Bankoverschrijving of automatische incasso is ongebruikelijk en soms zelfs niet mogelijk.

Bankrekening openen in de VS 

Het overboeken van geld tussen Amerikaanse en Nederlandse bankrekeningen is duur en inefficiënt. Bedrijven als TransferWise en PayPal hebben dit eenvoudiger gemaakt. Maar het is aan te raden om een eigen Amerikaanse bankrekening te openen als u zakendoet in de VS. Houd er rekening mee dat het openen van een zakelijke rekening in de Verenigde Staten langer duurt dan in Nederland.

Hoe voorkom ik betalingsrisico's?

Tijdens het zakendoen zijn er verschillende betalingsrisico’s. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in. 

Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:

Twijfelt u over de kredietmogelijkheden van het bedrijf waarmee u zakendoet? U kunt ook commerciële kredietbeoordelaars inhuren om inzicht te krijgen in de financiële mogelijkheden van een Amerikaans bedrijf.

Hoe Amerikaanse consumenten betalen: Digitale groei 

Amerikaanse consumenten betalen steeds vaker digitaal. Voor online aankopen zijn debetkaarten en creditcards veel gebruikte betaalmethoden. Ook betaaldiensten zoals PayPal, Mastercard Click to Pay, Visa Checkout, Amazon Pay en Venmo zijn populair. 

Verder groeit de populariteit van diensten om achteraf te kunnen betalen zoals Klarna en Afterpay, vooral onder vrouwen.

In fysieke winkels is de pinpas het meest populair, gevolgd door contant geld en creditcards. Mobiele betalingen via digitale portemonnees (e-wallets) worden ook steeds populairder.

Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waarop u kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.

Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past.

Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.

De Nederlandse ambassade in Washington, consulaten-generaal, NBSO’s, LVVN-raad VS en het IA-netwerk VS kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. 

Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in de Verenigde Staten en bekijk de contactgegevens.

Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor de Verenigde Staten op de agenda staan. 

Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.

Meer bronnen

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!

U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?