"Met WaU werken we ook aan onze eigen toekomststrategie"
Bij de overheid moet iets veranderen. Het vertrouwen in de overheid is fors gedaald. Publieke dienstverleners, vaak het eerste contactpunt voor burgers en ondernemers, kunnen daarin helpen. Daarom is overheidsbreed het programma Werk aan Uitvoering (WaU) in het leven geroepen. Ook RVO is ermee aan de slag. Hoofddirecteur Organisatie, Johan Maas, heeft WaU in zijn portefeuille: “Het is belangrijk dat we publieke dienstverlening een goed gezicht blijven geven naar de samenleving.”

Met WaU proberen alle overheidsorganisaties de publieke dienstverlening menselijker, flexibeler en toekomstbestendig te maken. Maas: “De aanleiding voor WaU ligt in zaken waardoor mensen het vertrouwen in overheidsorganisaties zijn kwijtgeraakt, zoals de kinderopvangtoeslag. Dat vertrouwen proberen we nu terug te krijgen door een betere interactie met de burgers en ondernemers te zoeken. Dat is voor mij de belangrijkste reden om hiermee aan de slag te gaan. En we dragen hiermee niet alleen bij aan WaU, maar ook aan de realisatie van onze eigen toekomststrategie.”
Klantgerichte dienstverlening, IT en data
In een rapport wordt aangegeven waar het WaU-budget binnen RVO aan is besteed. Alle werkzaamheden zijn gestoeld op de 6 handelingsperspectieven van WaU: dienstverlening, digitalisering, wetgeving, samenwerken in de driehoek, aanzien en vakmanschap en de rol van de politiek. “Van alle organisatie binnen de ministeries EZ (Economische Zaken, red.) en KGG (Klimaat en Groene Groei, red.) zijn wij het grootst, daardoor hebben we een voortrekkersrol. Wij zetten onze kaarten op dit moment het meest in op IT- en datagedreven werken en klantgerichte dienstverlening. Dat is voor ons nu het belangrijkste. Maar elke organisatie maakt hier een eigen keuze in.”
"Ook in de toekomst blijven we inzetten op klantgerichte dienstverlening, IT en data. En we investeren meer in de samenwerking in de driehoek: eigenaar, opdrachtgever en opdrachtnemer."
Langzaam in beweging
Er is veel contact met andere publieke dienstverleners via de Manifestgroep. “Dit is een community waaraan onze directeur generaal Abdeluheb Choho deelneemt. We sparren daar over wat we doen en hoe we het beste een vuist kunnen maken. Elke dienstverlener, zoals het UWV, de Sociale Verzekeringsbank en de Belastingdienst, dient voorstellen in. Dat hebben wij ook op alle fronten gedaan, denk aan IT, datagebruik, menselijke maat en dat is nu volop in beweging. Binnen RVO zijn we ook al flink op stoom, dat blijkt ook wel uit de rapportage. Maar we moeten oppassen dat we niet té ambitieus zijn, want dit is iets van de langere adem. Dit soort veranderingen komt langzaam in beweging.”
Meer linken aan de eigen strategie
“Ook in de toekomst blijven we inzetten op klantgerichte dienstverlening, IT en data. Daarnaast zijn we ook meer aan het investeren in de samenwerking in de driehoek: eigenaar, opdrachtgever en opdrachtnemer. Ik vind wel dat we nu nog te veel inputgericht bezig zijn. De rapportage gaat nog te veel over ‘we starten een activiteit en daar gaat het geld heen’. We moeten vooraf nog beter kijken wat het resultaat van onze acties is, voor zowel de ondernemers als onze organisatie.”
“Het is belangrijk dat de meerjarige WaU-initiatieven goed blijven passen in onze eigen toekomststrategie. Dit toetsen we geregeld. We linken deze initiatieven steeds beter aan de toekomststrategie. Daarom integreerden we in 2024 de WaU-financiering daarin. Dat maakt het niet alleen eenvoudiger om geld aan te vragen, maar ook om de uitgaven te verantwoorden."

"We proberen vertrouwen terug te krijgen door een betere interactie met de burgers en ondernemers te zoeken."
Ethische Commissie
We hebben inmiddels ook een ethische commissie ingericht. “Dat is een commissie met verschillende experts, de meesten van binnen de organisatie. Maar er zit ook een externe expert in, iemand die een zaak van een andere kant bekijkt.” De commissie bestaat uit 3 kamers: één voor adviseren en begeleiding op data en ethiek, één voor menselijke maat en maatwerk en een kamer die zich bezighoudt met dialoog en bewustwording. “Stel je wilt maatwerk leveren, maar je komt er binnen de regels en kaders niet uit, ook niet met de opdrachtgever. Dan leg je de zaak voor aan de Ethische Commissie, die de situatie bekijkt en advies uitbrengt, zowel aan ons als aan de opdrachtgever. Dit advies is niet bindend, maar kan wel helpen in de uitvoering.”
Resultaten zichtbaarder maken
Maas vindt dat we onze resultaten best beter zichtbaar mogen maken, zowel intern als extern. “We hebben al mooie resultaten behaald, dat mogen we wel meer laten zien. Veel van onze credits bij ondernemers kregen we door de snelheid waarmee we de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) hebben opgezet. Dat was goed georganiseerd, ook het IT-systeem. Daar hebben we punten mee gescoord. Ook hebben we echt iets kunnen betekenen in de energieregelingen. Deze regelingen waren in eerste instantie erg complex en moeilijk uitvoerbaar. We hebben stevige discussies gevoerd met de ministeries EZ, KGG en Financiën om de regelingen eenvoudig te houden, en dat is gelukt. RVO kan zich met dit soort resultaten nog sterker profileren: het geeft de ondernemer een positief beeld van ons en van de politieke opdrachtgever. En dat helpt ook het vertrouwen terug te winnen.”
Lees wat we nog meer doen om onze dienstverlening voor u te verbeteren:
- We monitoren jaarlijks hoe het staat met de WaU-initiatieven
- Met onze nieuwe Invoeringstoets toetsen we nieuw beleid
- Met de RVO Europadesk benutten we wat er in Europa voor Nederland beschikbaar is
- Een LegalScan helpt om de ruimte voor maatwerk te vinden
- We maken meer ruimte om ondernemers te bellen om uitleg te geven
- De RVO Service Verbeterteams onderzoeken hoe we u beter helpen
- Gedragsadviseurs helpen onze uitvoering te verbeteren