"RVO Europadesk helpt ons meer uit Europa te halen"

Gepubliceerd op:
18 december 2024

Vanuit het programma Werk aan Uitvoering en de RVO-toekomststrategie is de RVO Europadesk opgezet. Een helpdesk voor RVO-medewerkers om de verbinding met de Europese Unie (EU) te verbeteren en EU-geld beschikbaar te krijgen om de Nederlandse ondernemers te ondersteunen en samen te werken aan een duurzame welvaart. Isabelle Kamphuis, coördinator van de RVO Europadesk, vertelt erover: "De Europadesk wordt steeds bekender binnen RVO, we kunnen voor veel projecten en programma’s echt iets betekenen!"

De RVO Europadesk is nu zo’n 3 jaar actief. De medewerkers van de desk hebben veel kennis in huis. Ze helpen RVO-medewerkers met de grote financieringsstromen en EU-subsidies en bij het ophalen en delen van informatie uit Europa.

EU-subsidie? Wij zoeken het uit!

Isabelle legt uit: "Ik merk dat veel collega’s niet goed weten wat de Europese Unie kan doen voor hun project. Ze weten vaak ook niet of er een EU-subsidie voor is. Dat is zonde, want dat scheelt veel geld. En als ze een subsidie hebben gevonden is het lastig om alle procedures te doorgronden. Hoe schrijf je je ervoor in? Aan welke voorwaarden moet je voldoen? Wij kennen alle procedures en anders zoeken we het uit, zo hoeft niet iedereen het wiel opnieuw uit te vinden. Wij helpen om de subsidie binnen te halen en brengen de collega’s in contact met de juiste experts. Als het nodig is, lezen en schrijven we ook mee aan de aanbesteding." Isabelle geeft aan dat al het geld dat uit Europa komt verantwoord moet worden. "Dit betekent dat je bij elke EU-financiering moet rapporteren. Dat vergeten collega’s vaak. Rapporteren is extra werk, het kost tijd en geld; en dat stuk van de kosten betaalt de EU niet volledig, dat moet ook uit eigen land komen. Het is noodzakelijk dit vooraf in te regelen."

"De RVO Europadesk wordt steeds vaker ingeschakeld. Niet alleen voor projecten van internationaal ondernemen, ook voor andere thema's en opgaven."

Isabelle Kamphuis
Coördinator RVO Europadesk

Leren van andere lidstaten

De RVO Europadesk is voortgekomen uit een vraag van EU-projectleiders, financieel adviseurs en control-medewerkers. "Zij komen eens per jaar bij elkaar en gaven tijdens een van die jaarlijkse bijeenkomsten aan dat ze vaak niet van elkaar weten wat ze doen in Europa. Ze moesten alles zelf uitzoeken. Ze gaven aan dat er meer uit de EU te halen is dan dat we nu doen. RVO kan leren van de aanpak hierop van andere EU-lidstaten. Verder is het belangrijk om deze EU-kansen en uitdagingen te benoemen in de gesprekken met RVO-opdrachtgevers. Een extern bureau deed onderzoek en gaf het advies om een centrale plek te creëren: één team dat de kansen met de EU identificeert en professionaliseert." De RVO Europadesk startte begin 2022.

Herstel- en veerkrachtsplan

"De grote EU-geldstromen die terechtkomen in een EU-lidstaat zijn vaak ingewikkeld, ze lopen via meerdere schijven. Ik hoop dat deze middelen in de toekomst beter uitvoerbaar worden gemaakt. Als RVO Europadesk proberen we hier een steentje aan bij te dragen." Een eerste grote EU-geldstroom waar de Europadesk verschil maakte was met het Nederlands Herstel- en veerkrachtsplan (HVP) in 2022. "Het HVP is gefinancierd door een EU-fonds voor in eerste instantie coronaherstelmiddelen, maar inmiddels ook voor verduurzaming. De Nederlandse politiek schreef daar een plan voor. Daar is veel geld uitgekomen voor 13 verschillende maatregelen die RVO uitvoerde voor de periode 2022 tot en met 2026. De Europadesk kwam er eind 2022 achter dat veel collega’s niet wisten dat dit geld er was en hoe de processen lopen. En als ze het geld kregen, wisten ze niet dat ze moesten rapporteren. We zijn snel aan de slag gegaan, samen met de afdeling Finance & Control: we maakten collega’s alert op het geld, we zochten de processen uit en gaven uitleg over het rapportageproces. We herstelden waar nodig het contact tussen de collega’s en hun opdrachtgevers over HVP. We legden een directe lijn met het ministerie van Financiën, de coördinator van het HVP en de andere betrokken ministeries. Op dit onderwerp is de RVO Europadesk het centrale aanspreekpunt geworden voor collega’s en zij halen bij ons de informatie die ze nodig hebben."

"De grote EU-geldstromen zijn vaak ingewikkeld. Wij kennen alle procedures en anders zoeken we het uit, zo hoeft niet iedereen het wiel opnieuw uit te vinden."

Europees netwerk

Inmiddels wordt de RVO Europadesk steeds vaker ingeschakeld, zo ook voor het EU-project Community of Practice Noordzee (CoP Noordzee). "CoP Noordzee is een nationaal netwerk van een aantal departementen, NGO’s, bedrijfsleven, onderzoeksinstellingen en RVO, rond duurzame blauwe economie* op de Noordzee. Deze partijen waren op zoek naar een soortgelijk netwerk binnen de EU en de projectmanager bij RVO klopte aan bij ons. We maakten een Europese scan op blauwe economie in de EU. Daarbij keken we onder andere naar wat de EU daar al op doet en of er financieringsmogelijkheden zijn om een Europees netwerk op te bouwen. Uit die scan kwamen een aantal interessante partijen uit de EU. We hebben CoP met hen in verbinding gebracht en zo is een Europese netwerk opgebouwd. Ook ondersteunden we bij het voorbereiden en bij het inschrijven op een Europese call op dit gebied en we helpen ze nog steeds met audits."

* blauwe economie is economie gerelateerd aan de oceanen, zeeën en kusten.

Op het netvlies

"De RVO Europadesk helpt niet alleen bij projecten van internationaal ondernemen. Europa kan ook veel doen voor projecten op andere thema’s en opgaven. Er is veel meer voor RVO beschikbaar dan de meeste mensen denken. En daar ondersteunen wij de ondernemers weer mee. Wij helpen met advies en verder onderzoek op deze kansen." Isabelle wil graag dat de Europadesk nog beter bekend wordt bij alle collega’s. "We willen dat er bij het aannemen van een opdracht al ergens aangegeven moet worden of er contact is opgenomen met de Europadesk. Dan krijgt iedereen het aan de voorkant op het netvlies en kunnen we helpen het beste uit Europa te halen!"

Bent u tevreden over deze pagina?