Foodbedrijf gaat met RVO op handelsmissie: "In Japan lopen ze voor in voeding en gezondheid"
Voor NIZO, een toonaangevend onderzoeksbedrijf op het gebied van voeding en gezondheid, is Japan al jaren een belangrijke markt. Om nieuwe samenwerkingen te verkennen, gaan ze mee naar Osaka in Japan met de RVO Handelsmissie gezonde voeding.

NIZO werkt samen met bedrijven uit de voedings- en gezondheidsindustrie. Ze worden gevraagd om praktische oplossingen te bedenken voor ingewikkelde vraagstukken. Zo werken ze samen met het Nederlandse bedrijf Revyve. Dit bedrijf haalt eiwitten uit restanten van de bierindustrie, om zo een plantaardig alternatief voor eiwitten te ontwikkelen.
Japan loopt voorop in dit soort innovaties, vertelt Dr. Rudy Simons van NIZO. Daarom zien ze Japan als een 'natuurlijke match'. Het zal niet de eerste keer zijn dat NIZO met Japanse bedrijven in zee gaat. NIZO werkt al samen met bierfabrikant Asahi Group Foods en biotechnologiebedrijf Yaegaki.
Andere mentaliteit
Zakendoen in Japan vraagt om een andere mentaliteit dan in Europa of de VS, weet Simons uit ervaring. "Het opbouwen van een relatie met Japanners duurt langer. Ook draait het in Japan niet altijd om de laagste prijs, maar om toegevoegde waarde."
Vanwege deze cultuurverschillen is het belangrijk om je goed te verdiepen in typische gebruiken. "Zorg ervoor dat je een cadeau meeneemt, zoals een typisch Nederlands blik stroopwafels", raadt Simons aan. "Ook is het heel belangrijk om na te komen wat je belooft. Als je zegt: ik ben morgen om 09:00 uur bij jullie, dan kan je niet om 09:05 aan komen zetten."
Zakendoen in Japan: "Een weg vinden tussen gezelligheid en gezichtsverlies"
De Nederlandse en Japanse cultuur lopen ver uiteen. RVO geeft 5 tips om daardoor geen zakelijke kansen mis te lopen.
De rol van RVO
NIZO wordt ondersteund door RVO. "Zij hebben veel zicht op welke bedrijven er actief zijn in de verschillende sectoren", vertelt Simons. "Via hen kregen we bijvoorbeeld bezoek van Japanse bedrijven met wie zij een match met NIZO zagen. Ze zorgen voor nieuwe contacten, helpen in de communicatie en geven achtergrondinformatie."
Voor de handelsmissie hoopt NIZO vooral op verdieping van bestaande relaties én het leggen van nieuwe contacten. Daarnaast is Japan een interessant land om inspiratie op te doen. "Er valt voor ons veel te leren in Japan."
Wilt u meer informatie over handelsmissies?
Bekijk dan de volgende pagina's op onze website:
- Algemene informatie over handelsmissies.
- Goed voorbereid mee op handelsmissie? Lees dan deze 9 tips
- Ministerie van Buitenlandse Zaken