Zero emission public transport services for Schiphol Amsterdam Airport and along the corridors - AML (2019)
Streekvervoerder Connexxion is concessiehouder van AML (concessiegebied Amstelland-Meerlanden).
Doel
In dit gebied ligt luchthaven Schiphol en dit gebied grenst aan Amsterdam. Doel van het onderliggende CEF-T-project is het verduurzamen van het bestaande openbaar vervoer met dieselbussen door deze te vervangen door zero emissie elektrische bussen. Dit wordt gedaan door grootschalige investeringen in elektrische bussen en bijbehorende laadinfrastructuur in het concessiegebied van AML. Doel van dit DKTI-cofinancieringsproject is enkel de realisatie van de laadinfrastructuur.
Korte omschrijving van de activiteiten
Connexxion heeft in een eerdere fase geïnvesteerd in een e-busnetwerk rond Schiphol waarvan de kosten niet in dit DKTI-project zijn opgenomen, maar die wat betreft de locatie in Amstelveen wel in het CEF-T project zit. Dit netwerk behelst circa 100 e-bussen. Dit netwerk is gebruikt om het laadnetwerk voor dit DKTI-cofinancieringsproject te ontwerpen. Connexxion heeft hiervoor studies gedaan en een slim en efficiënt laadnetwerk ontworpen. Uit dit ontwerp zijn tien locaties gekomen waar laadinfrastructuur gerealiseerd moest worden. De DKTI-cofinanciering werd gebruikt om het laadnetwerk op de tien locaties te installeren.
Locaties
De implementatie van elektrisch busvervoer met bijbehorende laadinfrastructuur heeft plaats in de OV-concessiegebieden Amstelland-Meerlanden (AML) en Haarlem-IJmond (HY). Connexxion Openbaar Vervoer is concessiehouder van deze beide gebieden en gaat het busvervoer in deze regio’s verduurzamen door diesel- en CNG-bussen te vervangen door elektrische Zero-Emissie bussen. Deze DKTI-cofinancieringsaanvraag heeft betrekking op de AML-concessie.
Deelnemers
Naam deelnemer: Connexxion Openbaar Vervoer
Type organisatie: Grote onderneming
Rol in project: Uitvoerder OV-diensten in concessiegebied AML
Resultaten en doelstellingen
Conclusie:
In totaal zijn er tien laadlocaties in het concessiegebied AML gerealiseerd, met in totaal 111 laadpunten voor het laden van zero emissie elektrische bussen. Ook is gedemonstreerd dat elektrisch openbaar vervoer in Nederland realistisch en haalbaar is. Het doel om het bestaande openbaar vervoer in het concessiegebied te verduurzamen is hiermee gerealiseerd.
Aanbeveling:
Cruciaal voor het verduurzamen van het openbaar vervoer is dat netwerkbeheerders zo snel mogelijk voldoende elektriciteit en netwerkaansluitingen beschikbaar stellen om op grote schaal Zero Emissie bussen te kunnen laden. Hierbij kunnen creatieve oplossingen, zoals het delen van netwerkaansluitingen en grootschalige batterijopslag, bijdragen aan het verminderen van de piekbehoefte aan elektriciteit.
Nederland is een dichtbevolkt land. Daarnaast is Nederland een belangrijke Europese transport hub met zeehavens in Rotterdam en Amsterdam en luchthaven Schiphol.
De grote bevolkingsdichtheid en economische activiteiten leggen een grote druk op bestaande infrastructuur. Dit leidt tot veel congestie en luchtvervuiling, met name in het westen van het land. Door de lokale infrastructuur voor het openbaar vervoer te verduurzamen en het gebruik ervan aantrekkelijker te maken kan zowel een bijdrage worden geleverd aan de reductie van luchtvervuiling als het verminderen van de druk op bestaande infrastructuur en congestie.