TCO optimalisatie door automatisering van Elektrisch Openbaar Vervoer - AUTODEPOT (2019)
Dit AUTODEPOT project adresseert de marktvraag om de afhandeling van de “depot verzorging” van deze E-voertuigen die tgv. het E-laden en pre-conditioning geleid hebben tot een toename van depot bewegingen en tot extra inzet van (duur en moeilijk beschikbaar) personeel in de nacht aan te pakken middels verdere automatisering van deze operationele processen op het depot.
Doel
Personeelskosten in met name het openbaar vervoer zijn naast de schaarste op de arbeidsmarkt in de TCO de hoogste in de kostenkolom met een aandeel van boven de 50%.
Korte omschrijving van de activiteiten
Het verder ontwikkelen van de ADAS technologie (ontwikkeld voor AGV’s binnen VDL in samenwerking met TNO) op E-bussen op beperkt toegankelijke terrein met relatief lage snelheid in combinatie met infrastructuur zijdig gemonteerde sensoriek en lokalisatie technologie moet in de nabije toekomst tot een Smart Yard of Depot afhandelingssysteem inclusief geautomatiseerd laden en parkeren. Het ontbreken van commercieel verkrijgbare nauwkeurige lokalisatiemodules staat de invoering van depot automatisering in de weg. Het ontwikkelen van nauwkeurige lokalisatie voor toepassing op automatisch rijdende bussen is de focus van dit project.
Locaties
Het project wordt uitgevoerd in Valkenswaard, Helmond en Eindhoven.
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
VDL ETS bv Valkenswaard |
Groot bedrijf OEM /Engineering | VDL ETS ontwikkelt en test systeemontwikkeling voor e-mobility producten zoals bussen, trucks en automated guided vehicles (AGV’s) en bijbehorende laad- en energie infrastructuur. |
TNO Helmond |
Onderzoeksorganisatie | Ontwikkeling van voertuigbesturing en laadstrategie tbv geautomatiseerd vervoer. TNO is tevens penvoerder. |
Connexxion BV (Hermes) Eindhoven |
Groot bedrijf Transport Operator (end user) | Als operationeel gebruiker van deze technologieën draagt het verder automatiseren bij tot een verlaging van de TCO maar lost het ook in de toekomst deels het sociale probleem van het tekort aan personeel op met name in dit project het werken in de nachtelijke uren.Hermes brengt als eindgebruiker de markt specificaties in. |
Resultaten en doelstellingen
Inleiding
Om bij te dragen aan het verminderen van de CO2 uitstoot binnen het openbaar vervoer in de Provincie Zeeland en tevens te onderzoeken of het gedeeld gebruik van laadinfrastructuur kon bijdragen aan een betere business case voor het elektrificeren van openbaar vervoer, werd in 2018 het eHub Goes project opgezet. Binnen dit project werkten Connexxion en TotalEnergies nauw samen voor de totstandkoming van een eHub.
Doel
Het doel van dit project was het creëren en demonstreren van een multimodaal laadpunt voor de elektrificatie van het OV (een ‘E-Hub’), waarbij er onderlinge afstemming plaats moest vinden tussen de verschillende modaliteiten in het gebruik en de mogelijkheden van een laadlocatie, zodat deze optimaal in de ruimte en het elektriciteitsnet gebruikt kan worden.
Daarvoor werden de navolgende subdoelstellingen gedefinieerd:
- ontwikkeling, testen en validatie van één universeel laadsysteem met een opportunity charger van 350 kW voor diverse typen voertuigen;
- ontwikkeling, testen en validatie van een nieuw type EV-bus (technisch nieuw voor Nederland en Europa) met een CCS-connector (350 kW) die aansluit op het universele laadsysteem;
- ontwikkeling, testen en validatie van een batterijmonitoringssysteem dat universeel op ieder type elektrisch voertuig kan worden geïnstalleerd;
- commerciële, juridische en technische validatie van de voertuigen en de laadinfrastructuur in een proeftuin: de E-Hub in Goes. Tijdens de proeftuin moeten ook additionele voertuigen gebruik kunnen maken van de dedicated laadinfrastructuur die wordt gerealiseerd in de E-Hub.
Werkwijze
In de samenwerking was TotalEnergies penvoerder binnen dit project en werd in nauw overleg gekeken naar de beste invulling van de projectdoelstellingen. Middels regulier overleg tussen Connexxion en TotalEnergies enerzijds en Connexxion en Provincie Zeeland anderzijds werden de contouren van de eHub nader vormgegeven.
Ten einde secundary users te betrekken, voerde TotalEnergies gesprekken met potentiële kandidaten en zorgde voor een locatie onderzoek, passend binnen de wensen van zowel de primary user (Connexxion), de concessieverlener (Provincie Zeeland) en locatie-eigenaar (Gemeente Goes).
Conclusies
De Corona Pandemie (startend in maart 2020) heeft veel negatieve impact gehad op het verloop van het project, hetgeen meerdere keren en om meerdere redenen (waaronder bereiken van overeenstemming over het laadtarief en de laadlocatie) tot vertraging en uiteindelijk het vroegtijdig afbreken van het project geleid. Hoewel er goede lessen zijn getrokken uit de voorbereidingen op de eHub, die uiteindelijk gepland stond op het Stationsplein te Goes, is de beoogde subdoelstelling, namelijk de uitvoering van de praktijkdemonstratie, niet gerealiseerd.
De provincie Zeeland zet sterk in op de verduurzaming van de mobiliteitssector, en streeft naar emissieloze mobiliteit in 2040. Daarbij is de afspraak dat het openbaar vervoer al in 2030 volledig uitstootvrij is.
Op korte termijn moeten er meer bussen op elektriciteit en waterstof gaan rijden. De provincie ziet de aanleg van een provinciaal netwerk van (snel)laadinfrastructuur in samenwerking met marktpartijen als een belangrijke aanjager om deze plannen tijdig te kunnen realiseren. Als koploper op het gebied van zero emissie busvervoer in Europa werkt Connexxion in dit project samen met PitPoint om semipublieke laadinfrastructuur te realiseren die ook beschikbaar is voor andere partijen, zoals zorgvervoer, koeriersbedrijven en taxivervoer: een E-Hub.