Fieldlab for connected smart fast charging - CSFC (2019)
Het doel van dit project is primair om de productontwikkeling en plaatsing van battery-range-extenders in elektrische bestelwagens te versnellen en meer secundair om dit ook te realiseren in gelijksoortige voertuigen t.b.v. het doelgroepenvervoer.
Beschrijving
Doel
Het doel van dit project is primair om de productontwikkeling en plaatsing van battery-range-extenders in elektrische bestelwagens te versnellen en meer secundair om dit ook te realiseren in gelijksoortige voertuigen t.b.v. het doelgroepenvervoer. Hiermee krijgen E-LCV’s een acceptabele actieradius van tussen de 250 en 350 kilometer in plaats van de huidige circa 100 tot 150 kilometer. Het additionele batterijpakket zal geschikt zijn voor snelladen. Dit resulteert in een kortere laadtijd en een grotere actieradius, waarmee de belemmeringen, welke een versnelling van zero-emission mobiliteit in de weg staan, worden weggenomen. Tegelijkertijd wordt middels een brede ketenaanpak een verdere uitrol van de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen mogelijk gemaakt met de aanleg van een nieuwe snellaad-omgeving.
Korte omschrijving van de activiteiten
De belangrijkste beoogde projectactiviteiten in de te realiseren proeftuin zijn:
- WP1: Ontwikkeling en testen van (componenten voor) een battery-range-extender voor de E-LCV’s in dit project inclusief snellaad-mogelijkheid. Deze battery-range extenders worden dan vervolgens ingezet bij de E-LCV’s die onder werkpakket 3 worden aangeschaft en ingezet;
- WP2: Engineering, voorbereiding en realisatie van het snellaadsysteem met slimme aansturing en universele betaaltechnologieën. Dit werkpakket is weer nodig en sluit aan bij de gebruiksexperimenten in werkpakket 3;
- WP3: Gebruiksexperimenten met volledig elektrische bestelwagens (N1) met ingebouwde batteryrange-extender inclusief de mogelijkheid tot snelladen;
- WP4: Studie c.q. onderzoek naar de mogelijkheden de voeding van en naar de powerbank door elektrische voertuigen (FCEV’s, BEV’s) die geparkeerd staan op het carpoolplein (Vehicle2Grid) te laten plaatsen vinden. De ervaringen uit werkpakket 3 zijn o.a. input voor deze studie.;
- WP5: Inzet powerbank om congestieproblematiek te voorkomen en tevens ervaring opdoen met een nieuw additioneel verdienmodel. De gebruikerservaring uit werkpakket 3 en de mogelijkheden in werkpakket 4 zullen hierin meegenomen worden m.b.t. gelijktijdigheidsvraagstukken;
- WP6: Disseminatie van praktijkkennis van de proeftuin Connected Smart Fast Charging werkpakketen 1 t/m 5 delen met de relevante stakeholders in de mobiliteitssector mede via Bovag;
- WP7: Op perfecte wijze uitvoering geven aan de projectorganisatie, -management en aan de administratieve verantwoording van werkpakketten 1 t/m 6.
Alle activiteiten in de proeftuin ‘Fieldlab voor Connected Smart Fast Charging’ worden door een zeer breed samenwerkingsverband van relevante projectpartners en samenwerkingspartners uitgevoerd. Green Planet zal als penvoerder fungeren.
Locaties
Hoofdlocatie Eigenaar/opdrachtgever
Green Planet Real Estate B.V., Bultinge 2, 7933 TZ Pesse (Dr.)
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Green Planet Real Estate B.V. | Kleine onderneming | Penvoerder |
Contrall Projectrealisatie | Grote onderneming | Projectpartner |
Emmett Green | Kleine onderneming | Projectpartner |
E-mobility Consulting | Kleine onderneming | Projectpartner |
HAN Automotive Research | Onderzoeksorganisatie | Projectpartner |
Terwolde (Renault) | Grote onderneming | Projectpartner |
Luth-Tangenberg (Nissan) | Kleine onderneming | Projectpartner |
Century Autogroep (VW) | Grote onderneming | Projectpartner |
Hunebouw | Kleine onderneming | Projectpartner |
Prewest ICT BV | Kleine onderneming | Projectpartner |
Ten Kate Installatietechniek BV | Kleine onderneming | Projectpartner |
Gils Automaterialen | Kleine onderneming | Projectpartner |
Probis Nederland BV | Kleine onderneming | Projectpartner |
WB Autoservice (Bosch Car Service) | Kleine onderneming | Projectpartner |
New Energy Coalition | Niet-gouvernementele organisatie | Projectpartner |
BOVAG | Adhesieverklaring | Communicatie leden, bedrijven en algemeen |
Royal HaskoningDHV | Adhesieverklaring | Supporter initiatief |
Gemeente Hoogeveen | Adhesieverklaring | Supporter initiatief |
TSG Technical Services and Solutions | Adhesieverklaring | Uitvoerend |
TVM verzekeringen | Adhesieverklaring | Supporter initiatief |
Connexxion | Adhesieverklaring | Supporter initiatief |
Resultaat
Gerealiseerde resultaten (stand van zaken juli 2024)
WP1: Ontwikkeling en testen van battery-range-extenders voor E-LCV’s geschikt voor snelladen:
• Prototype van de battery-range-extender is gerealiseerd;
• De tussenrapportage betreffende de battery-range-extender is opgeleverd. Er volgt nog een uitgebreide eindrapportage vanuit de HAN.
WP2: Engineering en realisatie ‘Connected Smart Fast Charging’ systeem:
• Engineering van het 10 kV vermogensdeel en de LS verdeling is gereed;
• Powerbank is geplaatst binnen een 10 kV eigen elektriciteitsnetwerk;
• Snelladers zijn gerealiseerd.
WP5: Proef met aanbieden flexibiliteitsdiensten richting openbaar net:
• Opdracht is verstrekt t.b.v. bouw EMS om uitvoering te kunnen geven aan flexibiliteitsdiensten.
Deze is al deels in gebruik genomen en wordt steeds verder uitgebreid. Door netcongestieproblematiek konden er lange tijd geen netbalanceringsdiensten worden uitgevoerd. Om het doel van netbalanceringsdiensten toch uit te kunnen voeren is een pilot gestart met Enexis om ruimte te vinden op het elektriciteitsnetwerk. Hieruit zijn inmiddels drie uiterst interessante rapporten voortgekomen. In die pilotperiode zijn er ook netbalanceringsdiensten uitgevoerd. Een rapport hierover zal later dit jaar worden opgeleverd.
Actueel
Externe ontwikkelingen
De corona-crisis en daarbij behorende maatregelen hebben gezorgd voor vertraging. Dit is tijdelijk opgelost door verlenging van de projectperiode met een jaar. Gebleken is dat de totale toeleveringsketen verstoord is geraakt en dat de hogescholen tijd nodig hebben om haar onderzoeksafdelingen weer op volledige kracht te krijgen en onderzoeken uit te voeren.
Vooruitblik
De eerste mooie resultaten en realisaties zijn bereikt in dit project. Echter, om het doel van de regeling uit te kunnen voeren: proeftuinen, evaluatie en kennisdisseminatie is zeker de tweede helft van 2024 nodig om kwaliteit en kwantiteit te kunnen garanderen. Deze tijd zal ook gebruikt worden om vast te stellen of partners wel/niet batterij range extenders van de werkbankvariant in willen en kunnen zetten. Afhankelijk hiervan zal het project wel/niet een jaar extra verlenging en/of verschuiving nodig hebben.