Energie op maat (2019)
Het doel van dit project is dan ook om een bestaande Mobiele Stroom unit om te bouwen conform regelgeving om een Marine Approval te krijgen.
Doel
Hierbij wordt de Mobiele Stroom unit omgebouwd tot een verplaatsbare energievoorziening aan boord van een schip. Om daarnaast het onderzoek compleet te maken worden ook de prefereerbare context van het schip onderzocht. Hiermee wordt bepaald wat voor type schip het meest profijt kan hebben van één of meerdere Mobiele Stroom units. 3 van 11 Separaat aan dit project wordt gewerkt aan een nieuw containerschip voor het transport van containers tussen Delfzijl en Rotterdam. De Mobiele Stroom unit(s) vormen daarbij de basis voor de voortstuwing van een op zichzelf innovatief schip. Het maximaal benutten van afmetingen staat hierbij centraal. Het concept waarin de energievoorziening losgekoppeld is van het schip geeft een aantal ontwerp vrijheden die in dit schip meegenomen kunnen worden.
De reeds bestaande Mobiele Stroom unit is geschikt als mobiele landbased oplossing voor het leveren van energie met LNG/CNG/waterstof/methanol als brandstof. De gebruikte turbine in de Mobiele Stroom unit heeft een Marine Approval, hiermee is de basis gelegd voor de goedkeuring van het complete systeem. Hiermee kunnen units tot 1 MW gebouwd worden. De technische inrichting voor de verschillende vermogens zal steeds vergelijkbaar zijn. De goedkeuring is gericht op het complete systeem en zal in overdrachtelijke zin op de buitenkant van de containerdeur geplaatst worden. Het gaat dan om de goedkeur van het gehele systeem dus de turbine inclusief leidingwerk, brandstofopslag, veiligheidsaspecten, schakelkast en gebruikte materialen.
Omschrijving van de activiteiten
In dit project wordt een bestaande Mobiele Stroom unit omgebouwd op een zodanige manier dat deze met verschillende biobrandstoffen toegelaten wordt als energieleverende unit aan boord van een binnenvaartschip, het behalen van Marine Approval. De Mobiele Stroom unit omvat een 20 voets container waarin leidingwerk, veiligheidsmaatregelen, turbine etcetera opgenomen zijn. Voor dit ombouwen is er technisch onderzoek nodig welke aanpassingen het rendement en algehele comfort van de Mobiele Stroom unit optimaliseren aan boord. Daarnaast wordt er onderzocht welk effect het noodzakelijke splitsen van brandstofvoorraad en energieopwekking op de verschillende onderdelen en goedkeur heeft. Waarbij het mogelijk wordt Mobiele Stroom unit(s) met een groter vermogen te bouwen om opschaal mogelijkheden te verbeteren. Het project omvat enerzijds desk research, om duidelijke cases op te stellen om opschaling te vergemakkelijken, anderzijds betreft het technisch ombouwen van een Mobiele Stroom unit. De samenstelling van projectdeelnemers is gemaakt op basis van het betrekken van de gehele keten, daarnaast is er gelet op het betrekken van alle benodigde kennis om beide kanten van het project succesvol te voltooien. Het project management zal worden gedaan door Mobiele Stroom B.V., omdat zij in eerdere situaties ook al als projectleider heeft gediend en omdat de basis kennis omtrent de Mobiele Stroom unit hier aanwezig is.
Locaties
De werkzaamheden zullen plaatsvinden in Hoogezand, Groningen, Delfzijl en Maarssen.
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Mobiele Stroom B.V. | Kleine onderneming | Leverancier powerunits |
Conoship international B.V. | Kleine onderneming | Scheepsontwerp |
Marine Service Noord B.V. | Middelgrote onderneming | Gas/waterstof/methanol installatie |
Wijnne en Barends B.V. | Middelgrote onderneming | Verlader/Scheepseigenaar |
RINA Netherlands B.V. | Kleine onderneming | Keurende instantie |
Sikking Controls B.V. | Kleine onderneming | Elektra |
Qumey Metaalindustrie B.V. | Middelgrote onderneming | Staalconstructies |
Resultaten en doelstellingen
De uitkomst van dit project geeft een goedgekeurde, Marine Approval, energieleverende Mobiele Stroom unit. Daarnaast levert dit project een blauwdruk voor het toepassen van losse energie units aan boord van binnenvaartschepen.
Hiermee wordt er met dit project maar ook met toekomstige projecten bijgedragen aan de minimalisatie van CO2, fijnstof en NOx emissies.
De binnenvaart als modaliteit is op zoek naar mogelijkheden om emissies te verminderen.
Daarnaast bestaat er ook de vraag om de investeringsdruk bij ondernemers weg te nemen. Als antwoord op beide vraagstukken wordt er steeds meer gekeken naar mogelijkheden die (bio) brandstoffen hierbij zouden kunnen bieden. Hierbij kan dan gedacht worden aan lease- of huurcontracten om de investeringsdruk te verminderen. Zoals de lease of huur van energie producerende units aan boord van het vrachtschip. Hierbij wordt het concept Power on Demand geïntroduceerd. Power on Demand of Pay per Use is erop gericht om op basis van de behoefte één of meerdere energie unit(s) aan boord te plaatsen, gebruikmakend van biobrandstoffen. Waarbij een situatie van minimale emissie wordt gecreëerd.
Er zijn door Mobiele Stroom B.V. momenteel Mobiele Stroom units op de markt gebracht, deze zijn tot op heden gebruikt om op een duurzame manier stroom te voorzien aan wal zonder vaste walstroom aansluiting. Dit concept is later uitgebreid naar de evenementen markt en is inzetbaar op elke denkbare plek waar geen vaste energietoevoer is. De Mobiele Stroom units missen op dit moment een Marine Approval, welke noodzakelijk is om de Mobiele Stroom units aan boord van een binnenvaartschip te kunnen plaatsen.