Lokale Groene waterstof voor Zwaar Transport Nederlandse Industrie - Green Hydrogen-TNI Proeftuin (2019)
Middels dit project draagt het consortium bij aan het technisch, juridisch en operationeelcommercieel valideren van waterstof-elektrisch aangedreven trucks met elektrische plaatsingskraan geschikt voor zwaar transport, en realiseert de benodigde H2 infrastructuur.
Doel
Activiteiten/werkpakketten
- Projectmanagement en coördinatie
- Experimentele ontwikkeling (EO) van de hybride waterstof-elektrische truck inclusief elektrisch aangedreven plaatsingskraan
- Realisatie proeftuin met waterstof vulinstallatie, on-site opwekking en opslag groene waterstof op de locatie van Bosch Beton B.V. te Barneveld.
- Demonstratie proeftuin onder operationele omstandigheden inclusief data verzameling en analyse.
- Disseminatie en exploitatie/resultaatverspreiding.
Locaties
De Grote Bosweg 1 Barneveld
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Bosch Beton Holding B.V. (Bosch Beton) | Kleine onderneming | Projectmanagement en coördinatie/ beschikkingstelling locatie van de proeftuin/investeringen in waterstofvoertuigen en waterstofinstallatie. |
Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) | Onderzoeksorganisatie (niet-economische activiteiten) | Testen en analyse proeftuinproject, simulatie-model. |
HyET Hydrogen B.V. (Hyet) | Kleine onderneming | Investering waterstofcompressortech nologie, testen en analyse proeftuin. |
Resultaten en doelstellingen
Aan het eind van het project zullen de volgende resultaten/opbrengsten zijn gerealiseerd:
- Experimentele ontwikkeling van de efficiënte hybride H2/eV truck met elektrische plaatsingskraan en geoptimaliseerde innovatieve as geschikt voor zwaar transport.
- Waterstofinstallatie voor circa 400kg opwekking maximale technische capaciteit per dag.
- Realisatie proeftuin opstelling inclusief H2/eV infrastructuur
- Operationele data proeftuin verzamelend en geanalyseerd
- Succesvolle disseminatie projectresultaten
Opbrengsten:
- Reductie schadelijke broeikasgassen, geluidsemissies en fijnstofdeeltjes bij zwaar transport over de weg.
- Stimulering kennis en innovatie-deling.
- Stimulering werkgelegenheid en verdienpotentieel Nederlands bedrijfsleven.
Zwaar transport kan met name in de binnensteden voor veel overlast zorgen in de vorm van schadelijke emissies en geluid.
Ten einde de negatieve effecten van zwaar transport op de maatschappij te beperken wordt additionele wet- en regelgeving ingevoerd (met name in milieuzones/stadscentra). Deze regelgeving zorgt voor beperkingen zoals specifieke tijdsperioden (pas na 10 uur ’s-ochtends etc.) om te laden en lossen. Diesel aangedreven transport begint een knelpunt te vormen in de logistieke keten en kan een concurrentienadeel gaan vormen (met als gevolg verlies van verdienpotentieel en werkgelegenheid).
Bosch Beton ervaart hiervan de gevolgen in het zwaar betontransport (50 ton) binnen Nederland, maar ook met name in Duitsland. Als gevolg hiervan dient er bij levering en plaatsing van betonnen constructies steeds vaker rekening te worden gehouden met beperkingen zoals specifieke tijdsperioden (pas na 10 uur ’s-ochtends etc.) om te laden en lossen. Tegen deze achtergrond wil Bosch Beton (probleemeigenaar) een voorbeeldfunctie vervullen en een internationaal concurrentievoordeel behalen door het zwaar transport van betonnen onderdelen voor bouwprojecten nu al volledig zero-emission te maken, vooruitlopend op wet- en regelgeving. Dit is niet eerder in Nederland gedaan. Tot op heden wordt voor de aandrijving van deze zware transporten als energiedrager de fossiele brandstof diesel gebruikt.
Waterstof-elektrische technologie biedt het meeste potentieel voor het zware wegtransport (50 ton trucks met plaatsingskraan) van betonnen onderdelen gezien de benodigde energie-inhoud, trekkracht en actieradius. Een volledig hernieuwbaar alternatief voor de aandrijving van deze zware trucks is momenteel niet op de markt beschikbaar (kernprobleem).