H2-Platform 2020 (2019)
Het doel van het H2-Platform is het ontplooien en stimuleren van innovatieve activiteiten voor de – uiteindelijk commerciële – inzet van waterstof.
Doel
De inzet van waterstof in:
- mobiliteit en transport;
- de gebouwde omgeving (aggregaten, verwarming, e.d.);
- de (chemische) industrie (als grondstof en voor hoge temperatuur warmte);
- de energiesector (voor de inpassing in het energiesysteem van stroom uit zon en wind).
Een belangrijke activiteit en afgeleid doel van het H2-Platform is het bevorderen van het delen van faciliteiten en het uitwisselen van kennis en deskundigheid tussen partijen in de Nederlandse waterstofketen, van producenten tot eindgebruikers. En ook daadwerkelijk bijdragen, in de huidige precommerciële fase, aan technologie- en innovatieontwikkeling en -overdracht, netwerking, informatieverspreiding en samenwerking tussen ondernemingen, koepelorganisaties en andere betrokken organisaties in en nabij de Nederlandse waterstofketen (waaronder overheden en kennisinstellingen). Meer dan 50 bedrijven zijn in meer of mindere mate bij het H2-Platform betrokken; het H2-Platform staat open voor nieuwe participanten (bedrijven) en samenwerking met nieuwe andere betrokken organisaties in en nabij de Nederlandse waterstofketen.
Korte omschrijving van de activiteiten
- Het met participanten (bedrijven en koepelorganisaties) en overige betrokkenen (zoals overheden en kennisinstellingen) definiëren van breed gedragen (strategische) prioriteiten – onder andere qua financiën (businesscases, vereiste overheidsbijdragen), veiligheid, infrastructuur, matching van vraag en aanbod – inclusief concrete deliverables.
- Het ondersteunen van consortia bij het ontwikkelen van toegesneden (publiek-private) financieringsarrangementen en het daarbij benutten van (Europese) financierings- en investeringsprogramma’s.
- Visievorming en belangenbehartiging.
- Publiciteit in de breedste zin genereren voor de inzet van waterstof, door het organiseren of bijdragen aan evenementen en congressen, alsmede en met name door gestructureerde communicatie via de website van het H2-Platform opwegmetwaterstof.nl en aan deze website gekoppelde social media: Facebook, Twitter en LinkedIn.
- Netwerking en matchmaking, door het organiseren van ontmoeting, netwerkvorming, kennis-uitwisseling en onderlinge versterking in de driehoek tussen bedrijven (investeerders, business case ontwikkelaars), kennisinstellingen (kennisontwikkelaars) en overheden (regelgever, subsidieverstrekker, regisseur, eerste gebruiker / launching customer).
- Het H2-Platform doet zelf geen investeringen in waterstofprojecten.
Locaties
Het H2-Platform wordt uitgevoerd in Nederland.
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Deltalinqs | Niet-gouvernementele organisatie | Penvoerder |
Resultaten en doelstellingen
Resultaten
In het licht van het doel en de werkwijze van het H2 Platform zoals hiervoor geschetst, kunnen over 2020 de volgende resultaten worden gemeld:
- In 2020 heeft het H2 Platform een gezonde groei doorgemaakt met circa 10 deelnemer tot in totaal meer dan 40 deelnemers aan marktzijde eind 2020, verspreid over de waterstofketen van productie tot eindgebruik, alsmede over de verschillende toepassingsvelden (mobiliteit, gebouwde omgeving, industrie en energie).
- In 2020 nam het aantal FCEV en waterstoftankstations weliswaar toe, maar de ontwikkeling gaat langzaam. Om versnelling aan te jagen ontwikkelde het H2 Platform een stappenplan voor het realiseren van een waterstofvulpunt door tankstationondernemers en een handreiking voor de vergunningverlening door overheden; alle producten in dit verband (filmpje en schriftelijke materiaal) zijn openbaar beschikbaar gesteld via een specifiek onderdeel op de website van het platform www.opwegmetwaterstof.nl/h2tanken.
- De multiplier van 2,5 voor hernieuwbare waterstof die het Rijk voornemens is in te voeren, is mede dankzij de inzet en onderbouwing van het H2 Platform bereikt. In de praktijk betekent dit 2,5 keer de hoeveelheid hernieuwbare brandstofeenheden (HBE’s, die een zekere marktwaarde vertegenwoordigen) voor dezelfde hoeveelheid aan vervoer geleverde waterstof, wat een belangrijke prikkel is voor groene waterstofprojecten en de transitie naar hernieuwbare waterstof.
- Het H2 Platform heeft in 2020 een Public Affairs Commissie gevormd die meer structuur en eenduidigheid brengt in het stakeholder engagement van het H2 Platform. Mede dankzij de inbreng van het H2 Platform voor de programmacommissies van de politieke partijen, is de door het H2 Platform bepleite rol van waterstof in de energietransitie in vrijwel alle verkiezings-programma’s opgenomen (https://opwegmetwaterstof.nl/politieke-partijen-kiezen-voor-waterstof/) en zal waterstof naar verwachting dan ook worden opgenomen in het Regeerakkoord na de verkiezingen van maart 2021. Ook voor de in 2020 verschenen Kabinetsvisie waterstof leverde het H2 Platform de nodige inbreng.
- Het Waterstof Veiligheid Innovatie Programma (WVIP) is na een periode van voorbereiding en fondsenwerving daadwerkelijk van start gegaan in 2020 en het aantal deelnemers is gegroeid en groeit door. Het WVIP krijgt specifiek aandacht op de website van het H2 Platform.
- Naast samenwerking met deelnemers en – internationaal – met zusterorganisatie Hydrogen Europe, zijn de contacten met andere organisaties aangehaald waaronder de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). Ook de relatie met TKI Nieuw Gas is goed en betreft onder andere het onder auspiciën van TKI Nieuw Gas uitgewerkte Nationaal Waterstof Programma (NWP) ter realisatie van de in 2020 verschenen Kabinetsvisie waterstof.
- In 2020 is de website van het H2 Platform inhoudelijk versterkt met eigen agendazettende verhalen voor de verschillende thema’s en een groot bereik: bijna 12.000 unieke bezoekers per maand (een groei van 20% in 2020), ruim 31.000 paginaweergaven per maand en ruim 10.000 nieuwbriefabonnees.
Aanbevelingen
Enkele belangrijke aandachtspunten van (en daarmee aanbevelingen voor betrokkenen bij het) H2 Platform voor 2021 zijn de volgende:
- Realisatie en start uitrol ‘Convenant 2025’, zoals opgenomen in het Klimaatakkoord, voor het in 2025 gerealiseerd hebben van een landsdekkend netwerk van minimaal 50 waterstoftankstations.
- Het vergroten van de inzet op het thema ‘gebouwde omgeving’ door een nieuwe thematrekker in samenwerking met een aantal nieuwe leden (waaronder Remeha) en in aansluiting op verschillende pilotprojecten voor de toepassing van waterstof in de gebouwde omgeving.
- Het intensiveren van de inzet op het thema ‘industrie en energie’ door een nieuwe thematrekker. Voor 2021 zijn de volgende onderwerpen geïdentificeerd: inventarisatie van kansrijke grootverbruikers, realisatie van een (zeer) grootschalige elektrolyser met bijbehorend, dedicated windpark (op zee, als één geheel aan te besteden), ontwikkeling en inzet van blauwe waterstof, ontwikkeling en verdere uitrol van import van waterstof en aansluiting op de infrastructuur, en tot slot de vraag ‘hoe garandeer je een stabiele levering van waterstof (kwantiteit, kwaliteit, continuïteit, prijs)?
- Het helpen borgen van een voor hernieuwbare waterstof prikkelende implementatie van de Europese Renewable Energy Directive (RED2) in Nederland; in 2021 is dan met name aandacht vereist voor de Ministeriële Regeling met diverse uitvoeringsmaatregelen (nadat in 2020 de ‘bovenliggende’ Wet milieubeheer en het Besluit energie en vervoer al zijn aangepast).
Mede vanwege het Energieakkoord voor Duurzame Groei, de in dat kader opgestelde Brandstofvisie met LEF, het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), de klimaatafspraken in Parijs en Europese richtlijnen (o.a. Clean Power for Transport, Renewable Energy Directive II en Alternative Fuels Infrastructure Directive), hebben diverse partijen binnen de Nederlandse water-stofketen – van producenten tot eindgebruikers – in 2014/2015 het H2-Platform opgericht.
In de Brandstofvisie met LEF is waterstof aangemerkt als één van de alternatieve brandstoffen in de sector mobiliteit en transport, die een bijdrage leveren aan CO2 reductie en reductie van de emissies van NOx, fijn stof en geluid. Elektrisch rijden (met behulp van batterijen of brandstofcellen op waterstof) is één van de hoofdsporen binnen de Brandstofvisie met LEF om het vervoer in de toekomst volledig emissieloos te maken. Dit is bevestigd in het recente ontwerp Klimaatakkoord, waarin waterstof bovendien als sleutelelement van de energietransitie als zodanig is gepositioneerd en integraal is uitgewerkt door een cross-sectorale werkgroep waterstof.