H2-swap voor de binnenvaart (2021-2023)
Doel van het project was de ontwikkeling en validatie van een waterstofoverdrachtssysteem voor een voldoende snelle energieoverdracht die bovendien ook flexibel en eenvoudig toepasbaar is en voldoende actieradius biedt voor waterstofbinnenvaartschepen. Het project omvat ook een experimentele ontwikkeling voor het demonstreren en valideren van waterstofaangedreven binnenvaart.
Air Liquide’s H2Swap systeem blijkt succesvol en commercieel toepasbaar voor de snelle bevoorrading van waterstof-aangedreven binnenvaartschepen.
Doel
Het project betreft een experimentele ontwikkeling ten behoeve van het stimuleren van waterstof aangedreven binnenvaart. Vervolgens is het waterstofoverdrachtssyteem getest in een realistische gebruikersomgeving.
Korte omschrijving van de activiteiten
- Ontwikkelen van de H2Swap container inclusief naadloze interface met de bootinfrastructuur en ontwikkeling van de H2Swap procedures
- Ontwikkelen van een slimme planningssoftware die de optimale logistiek van swaplocaties, swapmoment, shipping routes en waterstoftoelevering regelt op basis van verschillende omstandigheden en factoren
- Testen en valideren van het H2Swapproces
- Valideren van het H2Swap systeem in de vorm van een pilot waarbij waterstof schip De Maas (FSP) gaat varen en gebruikt maakt van H2Swap containers en zo nodig doorontwikkeld
- Kennisdelen van informatie van het project aan diverse geïnteresseerden met de twee subdoelstellingen; informeren en netwerken
Locaties
Nederland (Alblasserdam, Eindhoven), pilot deels in België (Meernhout)
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Air Liquide B.V. | Grote onderneming | Experimentele ontwikkeling H2Swap container, H2Swap proces, Slimme planning, uitvoering pilot |
Andere stakeholders | ||
Future Proof Shipping B.V. | MKB-onderneming | Ontwikkeling waterstofbinnenvaartschip De Maas, ondersteuning pilot |
BCTN B.V. | Grote onderneming | Facilitator H2Swap proces en medeontwikkelaar swap protocol |
Conclusies
Air Liquide heeft voor het eerste retrofit schip van FPS, de H2 Barge 1 (voorheen ‘FPS Maas’), succesvol een waterstofopslag-systeem ontworpen. Dit systeem, de H2Swap waarbij maritieme waterstof containers (H2Swap containers) zijn ontwikkeld, is middels demonstratie getest en geschikt gebleken voor de binnenvaart. Waterstof wordt in samengeperste vorm opgeslagen in H2Swap containers die zijn gebruikt als waterstofbrandstoftanks aan boord. Eenmaal leeg worden de H2Swap containers verwisseld met volle H2Swap containers en vervoerd naar een Air Liquide vulcentrum voor. De door Air Liquide ontworpen oplossing maakt snel en veilig bijvullen van waterstof mogelijk.
Vergeleken met conventionele scheepvaart maakt het de vermijding van CO2-uitstoot met ongeveer 2.000 ton/jaar mogelijk voor dit eerste schip, de H2 Barge 1. Bovendien leidt mobiliteit op waterstof niet tot de uitstoot van deeltjes zoals roet of NOx (stikstofoxiden).
Externe ontwikkelingen
De vraag naar het gebruik van groene waterstof aan boord van schepen is groeiende. De driehoek Rotterdam-Antwerpen-Duisburg is zeer druk bevaren, en biedt een kans om de binnenvaart te vergroenen.