Zero emission public transport services for Schiphol Amsterdam Airport and along the corridors - HY (2019)
Streekvervoerder Connexxion is concessiehouder van HY (concessiegebied Haarlem-IJmond).
Doel
Het concesiegebied Haarlem-IJmond (HY) ligt tussen de lijn luchthaven Schiphol Amsterdam en de Noordzeekust. In dit gebied liggen plaatsen als Haarlem en IJmuiden. Doel van het onderliggende CEF-project is het verduurzamen van het bestaande openbaar vervoer door diesel- en gasbussen te vervangen door zero-emissie elektrische bussen. Dit wordt gedaan door grootschalige investeringen in elektrische bussen en bijbehorende laadinfrastructuur in het concessiegebied van HY. Doel van dit DKTI-project is enkel de realisatie van de laadinfrastructuur.
Korte omschrijving van de activiteiten
Connexxion heeft in een eerdere fase geïnvesteerd in een e-busnetwerk rond Schiphol waarvan de kosten niet in dit DKTI-project zijn opgenomen. Dit netwerk behelst kleinschalige inzet van 8 e-bussen. Dit netwerk is gebruikt om het laadnetwerk voor dit DKTI- project te ontwerpen. Connexxion heeft hiervoor studies gedaan en een slim en efficiënt laadnetwerk ontworpen. Uit dit ontwerp zijn zes locaties gekomen waar laadinfrastructuur gerealiseerd moest worden. De DKTI-cofinanciering werd gebruikt om het laadnetwerk op de zes locaties te installeren.
Locaties
De implementatie van elektrisch busvervoer met bijbehorende laadinfrastructuur heeft plaats in de OV-concessiegebieden Amstelland-Meerlanden (AML) en Haarlem-IJmond (HY). Connexxion Openbaar Vervoer is concessiehouder van deze beide gebieden en gaat het busvervoer in deze regio’s verduurzamen door diesel- en CNG-bussen te vervangen door elektrische Zero-Emissie bussen. Deze DKTI-cofinancieringsaanvraag heeft betrekking op de HY-concessie.
Deelnemers
Naam deelnemer: Connexxion Openbaar Vervoer
Type organisatie: Grote onderneming
Rol in project: Uitvoerder OV-diensten in concessiegebied HY
Resultaten en doelstellingen
Conclusies:
In totaal zijn er zes laadlocaties in het concessiegebied HY gerealiseerd, met in totaal 72 laadpunten (waarvan 65 zijn gesubsidieerd) voor het laden van zero emissie elektrische bussen. Ook is gedemonstreerd dat elektrisch openbaar vervoer in Nederland realistisch en haalbaar is. Het doel om het bestaande openbaar vervoer in het concessiegebied HY te verduurzamen is hiermee gerealiseerd.
Aanbevelingen
Cruciaal voor het verduurzamen van het openbaar vervoer is dat netwerkbeheerders zo snel mogelijk voldoende elektriciteit en netwerkaansluitingen beschikbaar stellen om op grote schaal Zero Emissie bussen te kunnen laden. Hierbij kunnen creatieve oplossingen, zoals het delen van netwerkaansluitingen en grootschalige batterijopslag, bijdragen aan het verminderen van de piekbehoefte aan elektriciteit.
Nederland is een dichtbevolkt land.
Daarnaast is Nederland een belangrijke Europese transport hub met zeehavens in Rotterdam en Amsterdam en luchthaven Schiphol. De grote bevolkingsdichtheid en economische activiteiten leggen een grote druk op bestaande infrastructuur. Dit leidt tot veel congestie en luchtvervuiling, met name in het westen van het land. Door de lokale infrastructuur voor het openbaar vervoer te verduurzamen en het gebruik ervan aantrekkelijker te maken kan zowel een bijdrage worden geleverd aan de reductie van luchtvervuiling als het verminderen van de druk op bestaande infrastructuur en congestie.