Ontwikkeling en demonstratie Fulpra Cargotrike - L2e-U (2021)
Het doel van dit project is de ontwikkeling van een nieuw vrachtvoertuig (Fulpra Cargotrike) binnen de Europese voertuigcategorie L2e-U.
Beschrijving
Doel
De doelstelling van dit project is de ontwikkeling van een nieuw vrachtvoertuig binnen de Europese voertuigcategorie L2e-U, de Fulpra Cargotrike. Binnen deze categorie gaat het om elektrisch aangedreven driewielers t.b.v. goederenvervoer, met een maximaal vermogen tot 4 kW en een maximale snelheid van 45 km/u. Zodoende worden de toepassingsmogelijkheden van de Fulpra Cargotrike vele malen groter (dan die van een cargobike). Immers, in korte tijd kunnen grotere afstanden worden afgelegd en de (goederen)capaciteit van het vrachtvoertuig kan significant worden vergroot, zodat de concurrentiepositie t.o.v. gangbare alternatieven zoals bestelbussen wordt versterkt. Het vrachtvoertuig biedt een innovatieve, logistieke oplossing met enerzijds de betrouwbaarheid en capaciteit van een bestelbus en anderzijds de flexibiliteit en wendbaarheid van een cargobike.
Korte omschrijving van de activiteiten
- Het maken van een technisch ontwerp van de Fulpra Cargotrike;
- Het ontwikkelen van verschillende testversies van de elektrische en werktuigbouwkundige onderdelen van de Fulpra Cargotrike, zoals de elektrische aandrijflijn, het chassis en de elektrische onderdelen;
- Het ontwikkelen van de gebruikstestversie door het nieuwe chassis te koppelen aan nieuwe laadruimtes en zitplaatsen. Het uitvoeren van diverse testen om goedkeuring van het RDW te krijgen;
- Het testen en laten zien van de gebruikstestversie in korte praktijktesten met bezorgers en langere proefprojecten met de demonstratiepartner.
Locaties
Nieuwegein, Provincie Utrecht
Naam deelnemer | Organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Fulpra Motors B.V. | MKB (kleine onderneming) | Penvoerder, ontwikkelaar en producent van de Fulpra (L2e-U) |
Resultaat
Fulpra Motors werkt binnen dit ontwikkelingsproject aan een technisch nieuw ontwerp voor het vrachtvoertuig (proof-of-concept), de ontwikkeling en prototyping van de Fulpra Cargotrike (o.a. elektrische aandrijflijn, chassis en elektronische componenten), de ontwikkeling en testing van een functioneel (fysiek) prototype en een eerste demonstratie van het vrachtvoertuig, zodat de functionele en technologische werking van de Fulpra Cargotrike beproefd kan worden. Tot heden is het proof-of-concept van de Fulpra Cargotrike, zowel qua technologie als qua design, succesvol afgerond en gerealiseerd. Tevens zijn inmiddels de nodige prototypes ontwikkeld v.w.b. de elektrische aandrijflijn en de elektronische componenten (de prototypes van het chassis worden momenteel in ontwikkeling genomen). Het eindresultaat van dit project is een prototype van de Fulpra Cargotrike, dat in functionele en technologische zin is ontwikkeld en gedemonstreerd. Op basis van dit resultaat is Fulpra Motors in staat om het prototype te valideren, zodat z.s.m. overgegaan kan worden tot implementatie en marktintroductie.
Actueel
Conclusies
Het is kostbaar gebleken om een dergelijk voertuig te ontwikkelen, maar in productie is de kostprijs vergelijkbaar met een vrachtfiets. Het laadvermogen is hoger dan van een fiets, de stabiliteit is goed. De eisen aan de rijder zijn wel hoger, er is een hogere mate van voertuigbeheersing nodig bij 45 km/u en er is een AM-rijbewijs nodig.
Aanbevelingen
Door de steden volledig 30 km/u te maken gaat de snelheid omlaag en wordt het voor 45 km/u voertuigen goed mogelijk om overig autoverkeer bij te houden. De perceptie dat een auto sneller is zal hiermee ook veranderen. Met een compact en wendbaar voertuig kom je sneller door de stad, wordt het veiliger en rustiger.