Proeftuin Lightmotion Bike Amsterdam (2019)
Nationaal, regionaal en lokaal beleid voor de elektrificatie van Light Electric Vehicles (LEV) en Personalized Light Electric Vehicles (PLEV) krijgt door Klimaatakkoord, Mobiliteits- en Logistieke actieplannen extra stimulans. Tot nu toe is er weinig aandacht voor de behoefte van
eindgebruikers/consumenten voor laadinfrastructuur LEV/PLEV in de openbare ruimte. E.e.a. gebaseerd op conclusies uit 2013 dat de behoefte aan openbare laadvoorzieningen gering is. Nu de hoeveelheid LEV en PLEV voertuigen komende jaren exponentieel gaat toenemen en technologische ontwikkelingen micro-payments mogelijk maken acht het Consortium dit het juiste moment een proeftuin aanpak voor openbare laadvoorzieningen in combinatie met onderzoek naar eindgebruikers/consumenten gedrag te starten.
Doel
Het Project heeft tot doel om enerzijds LEV/PLEV laadinfrastructuur door te ontwikkelen met (gesimuleerde) betalingsfunctie en deze te plaatsen in de proeftuin omgeving; anderzijds om binnen de proeftuin omgeving onderzoek te doen naar eindgebruikers/consumenten gedrag (o.a. behoeften, prijs-elasticiteit) en business modelling o.b.v. multi-stakeholder analyse.
Korte omschrijving van de activiteiten
De lead voor ontwikkel- en plaatsingsactiviteiten voor het Project ligt bij Lightwell: Penvoering, ontwerp en levering van de oplaadpunten, en elektrotechnische en systeem integratie werkpakketten liggen bij Lightwell. De onderzoek werkpakketten consumentengedrag en business modelling worden door Hogeschool van Amsterdam (HvA) ingevuld.
Locaties
Amsterdam (Marineterrein)
Deelnemers
Naam deelnemer / Type organisatie / Rol in project
- Lightwell B.V., MKB onderneming Penvoerder, Projectmanagement, Systeemontwerp en -integratie
- Hogeschool van Amsterdam, Onderzoeksinstelling Eigenaar gebouwen en gronden, onderzoekspartner (1) consumenten / gebruikers en (2) business modelling
Resultaten en doelstellingen
Conclusies:
Testlocatie:
Er is een complete testlocatie gerealiseerd op het Marineterrein te Amsterdam. Het product is hardwarematig doorontwikkeld en de installatie is NEN1010 gekeurd. Er is modelrecht aangevraagd op het ontwerp, en er is speciale software ontwikkeld om de interactie en het gebruiksonderzoek uit te voeren. De eerste stappen zijn gemaakt ter voorbereiding van de ontwikkeling van het uiteindelijke software met daadwerkelijke betalingsmogelijkheden.
Gebruiksonderzoek:
Merendeel van de respondenten heeft een eigen e-bike met een uitneembare lithium Ion batterij. De e-bike werd in de meeste gevallen gebruikt voor woon-werkverkeer. Er bestaat een kleine voorkeur voor laden van de fietsaccu bij kamertemperatuur. Meeste respondenten laden de fietsaccu thuis op, iets minder op het werk en een enkeling maakt gebruik van een ander laadpunt in de (semi-) publieke ruimte. De getoonde fietsenstalling wordt over het algemeen als netjes beoordeeld waar graag gebruik van wordt gemaakt of zou worden gemaakt. Ongeveer de helft van de respondenten is bereid te betalen voor de elektriciteit (via een app of laadpas). De andere helft wil alleen gebruik maken van de laadpalen als het gratis is.
Hoeveel respondenten wel of niet over een laadpas beschikken blijft onduidelijk omdat de vraag door te weinig mensen is beantwoord. Een aantal respondenten geven aan het (heel) belangrijk dat er meer laadpalen in de (semi-) publieke ruimte. Maar ook hier ontstaat geen duidelijk beeld omdat de vraag door te weinig mensen is beantwoord. De mensen die de vraag of zij aan anderen de laadplaats zouden aanraden hebben beantwoord geven aan negatief (distractor) of neutraal (passive) te staan. Daarvoor is geen reden te duiden. Belangrijkste eisen/wensen zijn: spreiding door de stad, brede plekken voor de e-bike, beveiliging van de voertuigen (ze zijn te kwetsbaar als het laadpunt buiten is).
Aanbevelingen
Zelfs een combinatie van technologie- en klant gedreven productinnovatie (i.c. ontwerpen van een laadpaal) kan zonder een analyse van de situatie tot een verkeerde uitkomst leiden. Als de eindklant zijn/haar eisen en wensen kenbaar heeft gemaakt en mede op basis daarvan een technologisch vernieuwende laadpaal voor e-bikes wordt ontworpen lijkt dat een goed resultaat. Maar als de gemeentelijke beleidskaders niet toestaan dat een laadpaal voor e-bikes geplaatst worden in de openbare ruimte dan is het geen goed resultaat. Uiteraard kunnen er andere geografische markten (andere steden of niet-stedelijke gebieden) worden benaderd. Ook kunnen andere markten worden benaderd in (semi-) publieke en private ruimte.
In dezelfde lijn kan worden vastgesteld dat als de eindklant in de praktijk de fietsbatterij helemaal niet hoeft op te laden in de openbare ruimte, hij/zij daar niet voor zal kiezen als dat tegen betaling is terwijl het ‘gratis’ alternatief namelijk thuis, op het werk of andere bestemming (bijv. een horecagelegenheid) opladen mogelijk is.
Technologische innovatie (i.c. op het gebied van batterijtechnologie) kan sterk van invloed zijn op de uitgangspunten van het project. In dit project is op basis van een rapport uit 2013 in 2019 een project gestart waarbij er van uit was gegaan dat de uitneembare fietsbatterij ong. 10 kg weegt en dat de klant dat als zwaar zou kwalificeren. Echter de technologische innovatie op het gebied van batterijen neemt een zeer belangrijke plaats in in de energietransitie. Daar profiteert de fietsindustrie van en zo wordt de nieuwe fietsbatterij steeds lichter en krachtiger.
Nationaal, regionaal en lokaal beleid voor de elektrificatie van Light Electric Vehicles (LEV) en Personalized Light Electric Vehicles (PLEV) krijgt door Klimaatakkoord, Mobiliteits- en Logistieke actieplannen extra stimulans.
Tot nu toe is er weinig aandacht voor de behoefte van eindgebruikers/consumenten voor laadinfrastructuur LEV/PLEV in de openbare ruimte. Het eea is gebaseerd op conclusies uit 2013 dat de behoefte aan openbare laadvoorzieningen gering is. Nu de hoeveelheid LEV en PLEV voertuigen komende jaren exponentieel gaat toenemen en technologische ontwikkelingen micro payments mogelijk maken acht het Consortium dit het juiste moment een proeftuin aanpak voor openbare laadvoorzieningen in combinatie met onderzoek naar eindgebruikers/consumenten gedrag te starten.