2020 activiteiten Platform Duurzame Biobrandstoffen (2019)
Binnen deze urgente context heeft Platform Duurzame Biobrandstoffen als missie vraag naar en aanbod van duurzame biobrandstoffen te versnellen die per direct de CO2-uitstoot in vervoer verlagen.
Doel
Het Platform functioneert als een kennis- en innovatiecluster. Het informeert markt en beleid over inzet van duurzame biobrandstoffen met als doel versnelling en schaalvergroting productie en inzet van vloeibare of gasvormige duurzame biobrandstoffen in Nederland. De productie van duurzame biobrandstoffen zal vooral in bioraffinaderijen plaatsvinden, met productie van zowel producten en componenten voor de chemische sector als biobrandstoffen voor de transportsector. Deze biobrandstoffen-chemie nexus is een belangrijke bouwsteen voor de economische positie van Nederland in een biobased en circulaire context.
Korte omschrijving van de activiteiten
Leden werken binnen het Platform preconcurrentieel samen. Zij informeren gezamenlijk de markt hoe het gebruik van duurzame biobrandstoffen per direct CO2-emissies reduceert. Op tankpunten door het land groeit het aanbod van duurzame biobrandstoffen, zoals groengas, (hoge blends) hernieuwbare diesel en e10 voor de benzinerijders. De markt krijgt inzicht wat opties zijn voor groen rijden en dat duurzame biobrandstoffen een hele betaalbare manier zijn om per direct CO2-uitstoot te verminderen. Ook informeert 2 het Platform beleid over maatregelen en regelgeving die inzet aanjagen en stimuleren. Verder vergoot het Platform de transparantie van hernieuwbare brandstoffen in de markt door met onafhankelijke Clean Fuel Contracts de CO2-reductie die partijen realiseren te bevestigen en te informeren over duurzaamheid en grondstoffen. Daarnaast werkt het Platform aan effectieve manieren voor inzet hernieuwbare brandstoffen in de internationale scheepvaartsector. Willen we de toenemende volumes biobrandstoffen in de markt kunnen realiseren, dan is veruit de belangrijkste vraag hoe duurzame biomassa als grondstof te mobiliseren en hoe sociaal duurzame ketens in te richten. Bij dit onderwerp ligt dan ook een belangrijke focus in de uitvoering van activiteiten in 2020.
Locatie
Bunnik, BOVAG-huis, Kosterijland 15 Amsterdam, Johann Siegerstraat 20 En locaties door het land.
Deelnemer
Naam deelnemer / type organisatie
Platform Duurzame Biobrandstoffen, Niet-gouvernementele organisatie
Resultaten en doelstellingen
Gerealiseerde resultaten
- Positieve haalbaarheid van een systeem van ‘Clean Fuel Contracts’ als sectorinitiatief.
- Oprichting zeevaarttafel voor het stimuleren en aanjagen productie van en vraag naar hernieuwbare brandstoffen voor zeevaart.
- Kennis- en inzichten over hoe hernieuwbare brandstoffen een kosteneffectief bij kunnen dragen aan de transitie naar duurzame mobiliteit en in de transitie naar groene chemie.
- Inzicht in verbeteren transparantie over de gehele keten van duurzame biobrandstoffen.
Externe ontwikkelingen
Het Platform houdt er rekening mee dat over de binnenkort vast te stellen doelen voor de Jaarverplichting energie vervoer opnieuw discussie zal worden gevoerd om te voldoen aan de voorgestelde maatregelen in het nieuwe Europese klimaatpakket (Fit for 55: -55% i.p.v. -40% CO2-uitstoot in 2030). Onze analyse laat zien dat een hogere ambitie voor de inzet van hernieuwbare energie in transport waarschijnlijk is.
Vooruitblik
De in juli 2021 publiceerde voorstellen van de Europese Commissie vragen aandacht voor het vertalen van de consequenties hiervan voor de sector in Nederland:
- Uitwerkingen van RED 2 (dat momenteel in Nederlandse wetgeving wordt vertaald):
- Aantonen dek- en rotatiegewassen
- Aantonen inzet verlaten landbouwgronden
- Aantonen low ILUC3 prestatie van biobrandstoffen geproduceerd van high-ILUC risk grondstoffen
- Gedelegeerde Handelingen en Uitvoeringsregelingen m.b.t. Renewable Fuels of Non Biological Origin (RFNBO’s, ook wel e-fuels genoemd), Recycled Carbon Fuels (RCF’s), vrijwillige certificeringssystemen en massabalans;
- Mogelijke uitbreiding van de lijst grondstoffen in Bijlage IX-A in de RED2 (EC/2018/2001)
- Revisie RED 2
- uitbreiding EU-ETS met wegvervoer (en gebouwde omgeving)
- Richtlijn Belasting op Energie (ETD)
- Refuel EU Aviation (mandaat)
- FuelEU Maritime initiative (zeevaart)
- Taxonomy Rules
- Circulaire economie
- Aanpassing CO2-uitstootnormen voor personenauto’s en licht vrachtvervoer
- Voorstel Regeling Infrastructuur Alternatieve Brandstoffen (AFIR)
- Aanscherping Effort Sharing Regulation (ESR)
Achtergrond
In lijn met de boodschap van het IPCC stimuleert het Platform de inzet van hernieuwbare brandstoffen op de Nederlandse transportmarkt, waardoor gebruik van fossiele brandstoffen wordt vermeden.
Hernieuwbare brandstoffen brengen per direct de CO2-uitstoot van het Nederlandse verkeer en transport omlaag. Integratie van grondstoffen voor de biobrandstoffenketen binnen duurzaam land- en zeegebruik is essentieel. Daarom initieert en promoot het Platform ontwerpcriteria voor duurzame grondstofketens die passen binnen duurzaam land- en zeegebruik, die circulariteit als uitgangspunt hebben en daarmee zorgen voor een langvolhoudbare praktijk binnen de grenzen van de planeet.
In de toonaangevende internationale beleidsarena is steun voor de inzet van duurzame biobrandstoffen voor transport groot.
De internationale ‘Renewable Energy Agency’ (IRENA) en de International Energy Agency (IEA) zien duurzame biobrandstoffen en elektrisch rijden als de twee complementaire klimaatopties voor de transitie in transport en mobiliteit. Het zijn met name de duurzame biobrandstoffen die voorlopig de enige optie vormen voor substantieel terugdringen van fossiel in sectoren als luchtvaart, scheepvaart en het langeafstandwegvervoer. Rond 2030 zal hierin ook de inzet van groene elektriciteit fors zijn gegroeid zijn.
IRENA geeft daarom aan dat wereldwijd gerichte actie en specifiek ondersteunend beleid nodig is om naast elektrificatie de ontwikkeling van duurzame biobrandstoffen te versnellen en de grondstofketens te ontwikkelen. Het IPCC (december 2018) stelt vast dat zonder inzet bioenergie het de wereld niet gaat lukken om onder de 1.5 °C te blijven. Het benodigde volume aan bioenergie, zoals biobrandstoffen, wordt groter naarmate het landen niet of minder lukt om het gebruik van fossiel te verminderen. Voor transport is het vergoten van efficiency, minder mobiliteit en meer OV en elektrificatie noodzakelijk en verder moet in de ingezette energiedragers het aandeel fossiel zo snel mogelijk beperkt worden. De boodschap van het IPCC is dat de wereld in minder dan 15 jaar net-zero CO2-emissies moet zien te bereiken. Dat betekent dat praktisch alle landen hun ambities aanmerkelijk moeten verhogen.