Solar Roof System for Buses / Solar Bus (2021)
Het doel van het project is het ontwikkelen en integreren van zonnepanelen in Ebusco 3.0 bussen, die daarna worden getest in een levensechte omgeving.
Beschrijving
Aanleiding
Ebusco B.V. (hierna Ebusco), Atlas Technologies B.V. (hierna Atlas) en TNO (afd. Mobiliteit op Zonne-energie) hebben de gezamenlijke ambitie om bij te dragen aan een duurzame leefomgeving door
betrouwbaar, emissievrij en betaalbaar (openbaar/OV) vervoer mogelijk te maken. Ebusco richt zich hierbij op de ontwikkeling van elektrische lichtgewicht OV-bussen en laadsystemen. Atlas focust zich
hierbij op de ontwikkeling van een gezinsauto (“Lightyear One” genaamd) die voor 100% op duurzame zonne-energie moet functioneren door onder andere de ontwikkeling van geïntegreerde
zonnepanelen in het dak, op de motorkap en op de achterklep. Beide bedrijven zijn uniek in hun ontwerpbenadering van duurzame elektrische voertuigen waarbij vormgeving, gewicht, batterij en
BMS, elektronica en aandrijving optimaal op elkaar worden afgestemd om zo zuinig mogelijk te kunnen rijden. In dit project gaan Ebusco en Atlas de nieuwe elektrische Ebusco 3.0 bus (ruim 4 ton
lichter t.o.v. andere elektrische bussen) voorzien van een te ontwikkelen Solar Roof System wetenschappelijk onderbouwd door TNO. Het te ontwikkelen systeem wordt volledig geïntegreerd in
de Ebusco 3.0 bussen en gaat zorgen voor de opwekking van 4.000 kilometers door middel van zonne-energie.
Doel
Met dit project worden solar panelen optimaal geïntegreerd met de Ebusco 3.0 bussen. Deze techniek wordt in 3 jaar ontwikkeld en getest binnen een realistische gebruikersomgeving (proeftuin) met als
doel de theoretische energiebesparing, batterijlevensduur en businesscase aan te tonen. Vervolg is levering van de order Layer Solar Roof voor 140 Ebusco 3.0 bussen en benadering voor commerciële
doeleinden van overige OV-busproducenten. Het project gaat daarmee het eerste structureel geïntegreerde Solar Roof in elektrische OV-bussen op de weg brengen. Een solar dak draagt bij aan
het verder verschonen van mobiliteit en zal de OV-bussen een grotere range opleveren, minder afhankelijk van laadinfrastructuur maken en de batterijlevensduur kunnen verlengen middels het
vertragen van de laad- en ontlaadsnelheid. Ook draagt dit project bij aan de verdere verduurzaming en ZERO-emissievloot van OV-bussen en verminderde congestie rond laadstations. Het draagt
daarmee direct bij aan de doelstelling van de DKTI-regeling.
Korte omschrijving van de activiteiten
In dit project gaan de partners het Solar Roof System for buses ontwerpen, ontwikkelen, testen, integreren en demonstreren in een proeftuin. De projectpartners zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de uitvoering van het project waarbij Atlas zich meer focust op de architectuur van de integratie van de zonnepanelen met de elektrische bus. De mechanische en elektrotechnische integratie wordt door zowel Ebusco als Atlas gedaan. De uitvoering van de testen en demonstratie wordt door Ebusco verzorgd en het testen en analyseren van de prestaties wordt door Atlas gedaan. TNO is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, testen en modelleren van zonnepanelen met een kunststof toplaag en het benchmarken t.o.v. commerciële add-on PV modules.
Locaties
Deurne (Ebusco), Helmond (TNO)
Naam deelnemer | Rol in project |
---|---|
Ebusco B.V. | Producent bus, demonstratie, integratie solar panelen bus |
Atlas Technologies B.V. | Kennis optimaal solar rendement, Integratie solar panelen bus |
TNO (afd. Mobiliteit op Zonne-energie) | Vormgeven van panelen, prestatietesten, metingen PV-modules en research |
Resultaat
Het beoogde resultaat van dit project is een geïntegreerd solar dak op de elektrische Ebusco 3.0 bus voor optimaal bereik, batterij levensduur en minimale belasting van laadstations. Hiervan worden de prestaties getest in een gebruikersomgeving. Deze resultaten en de bijbehorende gefundeerde business case worden gedocumenteerd. Het project wordt uitgevoerd bij Ebusco in Deurne en bij Atlas en TNO in Helmond. Daarnaast vinden testen en gebruikerstesten in samenwerking met diverse busmaatschappijen in Nederland.