Vrachtfiets trailer combinatie 2.0 (2021)
De doelstelling van dit project is de ontwikkeling van een vrachtfiets-trailercombinatie geschikt voor fietskoerierwerkzaamheden in stedelijk gebied. Het gaat hierbij om een combinatie die duurzaam is door de langere levensduur en minimale onderhoudskosten.
Beschrijving
Inleiding
In de afgelopen jaren groeit de markt voor pakketbezorging fors. De corona-pandemie heeft deze groei verder versneld doordat er steeds meer vanuit huis bij e-commerce retailers besteld wordt. Ook het aantal retailers dat kiest voor emissievrije bezorging bij pakketbezorging en stadsdistributie groeit en de verwachting van experts is dat deze trend zich de komende jaren zal doorzetten.
Cycloon is dé groene en sociale bezorgexpert. Geboren uit passie voor fietsen en het milieu, bezorgen wij al sinds 2002 post en pakketten door heel Nederland. Op de fiets, aangedreven door bruine boterhammen. Via ons samenwerkingsplatform Fietskoeriers.nl werken we samen met 22 andere professionele Nederlandse fietskoerierbedrijven. Dagelijks bezorgen we in bijna 40 steden pakketten voor retailers, apothekers en toeleveranciers van bouwmaterialen emissievrij op de fiets.
Met de groei in het volume van het aantal, in combinatie met onze impactdoelen van 2025, blijken de huidige standaard vrachtfietsen en trailers die Cycloon en Fietskoeriers.nl partners inkopen ongeschikt. Om te kunnen blijven groeien, snel en veilig te kunnen bezorgen en te kunnen blijven concurreren met vervuilende diesel busjes dienen we een grotere en kwalitatief betere vrachtfiets trailer combinatie te ontwikkelen.
Doel
Het doel van het project is het ontwikkelen van een vrachtfiets-trailer-combinatie die geschikt is voor fietskoerierswerkzaamheden in stedelijk gebied en duurzaam is qua levensduur tegen minimale onderhoudskosten. Met de nieuwe vrachtfietscombinatie is berekend dat dit een besparing oplevert van 17.500 gram CO2 per dag en jaarlijks een besparing van 5.460.000 gram CO2. Naast de forse CO2-besparing zorgt de nieuwe vrachtfietscombinatie voor minder vrachtverkeer en drukte in de steden en meer werkgelegenheid door het beroep fietskoerier toegankelijker te maken. De ontwikkeling van een specifieke combinatie voor fietskoerierswerk met de DKTI-subsidie zorgt ervoor dat Cycloon en alle aangesloten partners kunnen groeien in pakketbezorging en stadsdistributie.
Werkwijze
Cycloon heeft een projectteam samengesteld voor dit ontwikkelproject. Daarnaast was er een nauwe samenwerking met het managementteam, Fietskoeriers.nl partners, monteurs en andere medewerkers van Cycloon. Tijdens het project zijn verschillende prototypes gemaakt met als hoofdresultaat en functioneel prototype die getest kan worden in de Cycloon vloot. Gesprekken lopen met externe partners om tot productie over te gaan.
Locaties
Hoofdkantoor, vestigingen en werkplaats van Cycloon. De test worden uitgevoerd in Zwolle, Arnhem en Amsterdam.
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Cycloon Post & Fietskoeriers | Middelgrote onderneming | Projectleiding, ontwerp, maken van het prototype, testen |
Partners van Fietskoeriers.nl (22 professionele Nederlandse Fietskoeriers-bedrijven) | Kleine onderneming | Input ontwerp, feedback en testen |
Toeleveranciers (o.a. Shimano, AXA) | Grote onderneming | Toeleverancier van onderdelen |
Resultaat
Conclusies
De ontwikkeling van de specifiek op fietskoeriers werkzaamheden afgestemde vrachtfiets-trailer-combinatie maakt het mogelijk voor Cycloon en Fietskoeriers.nl partners nog meer impact te maken met emissievrije pakketbezorging en te groeien naar 75 Nederlandse steden in 2025. Tevens maken we het voor andere vervoerders in binnen en buitenland mogelijk de overstap te maken van de bus naar de fiets.
Aanbevelingen
De trend om voertuigen te elektrificeren biedt kansen. Door lagere complexiteit van voertuigen ten opzichte van fossiel-aangedreven voertuigen is het gemakkelijker te differentiëren en daarmee specifieke voertuigen te introduceren om een specifieke toepassing efficiënt te kunnen uitvoeren. Voor Cycloon geldt dat we met deze nieuwe ontwikkeling effectiever kunnen zijn in de breedte van de operatie. Dat was niet gelukt met een minder specifieke oplossing. Daarbij was het belangrijk om te kijken naar de gebruikers casuïstiek (use-cases) van Cycloon en heel gericht oplossingen te ontwikkelen.