Waterstoftankstation Laan der VN Dordrecht (2019)
Het familiebedrijf Koninklijke Van Twist gaat investeren in de verplaatsing van haar tankstation in Dordrecht.
Doel
Hier worden niet alleen fossiele brandstoffen aangeboden, maar ook een tankshop en wasstraat. Anticiperend op het doorzetten van de trend naar verduurzaming van mobiliteit, wordt aan dit aanbod het tanken op groene waterstof toegevoegd voor zowel personen- als bedrijfsauto’s (700 en 350 bar). De nieuwe locatie is gelegen aan de op- en afritten van de E19, waardoor het ideaal gepositioneerd is om zowel passanten als regionale klanten te bedienen. Het is zo ontworpen dat er later bij toenemende vraag kan worden opgeschaald. Dit kan in de vorm van de installatie van een electrolyser zodat er minder bevoorraad hoeft te worden. Ook kan er een extra buffertank voor 350 bar tanken worden toegevoegd. Met het aanbieden van een waterstoftankinfrastructuur draagt het project bij aan de doelstelling van de DKTI-Transport om de CO2-uitstoot in de sector verkeer en vervoer terug te dringen, onder meer door de benodigde tank- en laadinfrastructuur voor alternatieve brandstoffen verder uit te rollen.
Korte omschrijving van de activiteiten
In dit project zal het waterstoftankstation worden gebouwd en in gebruik genomen.
Locaties
Laan der Verenigde Naties, Dordrecht
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Tankstation Laan der VN C.V. | Kleine Onderneming | Investeerder, subsidieaanvrager |
Resultaten en doelstellingen
Resultaat van het project is een publiek toegankelijk waterstoftankstation.
Het tankstation draagt bij aan de doelstellingen van de energietransitie. Early adopters worden middels de te bouwen infrastructuur in staat gesteld om op milieuvriendelijke wijze mobiliteitsbehoeften in te vullen.
In de loop der jaren is het gebruik van fossiele brandstoffen steeds vaker in het nieuws gekomen, zowel in de vorm van milieuvervuiling, klimaatverandering als in de totale uitputting die de komende jaren eraan dreigt te komen.
Er worden voorspellingen gedaan dat er in Nederland over tien jaar twee keer zoveel auto’s rijden als nu, terwijl de uitstoot van broeikasgassen langzaamaan de spuigaten uit begint te lopen. Met de komst van de auto’s die op elektriciteit aangedreven batterijen rijden is er destijds al een eerste sprong gemaakt in de transitie van benzine en diesel naar een zuinigere manier van mobiliteit, maar tot op heden is het piekvermogen verreweg nog niet rendabel genoeg, laat staan de hoge kosten voor de consument. Met de strengere eisen vanuit de overheid in het achterhoofd, is het hoognodig dat er een alternatieve zero-emissie brandstof op de markt moet komen die voor zowel consument als milieu gunstig zijn.